Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä taksikuskina oikein tienaa? – "Ala ei kiinnosta enää edes opiskelijoita"

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen uskoo, että syynä taksialan työvoimapulaan ovat työn epäsäännöllisyys, epänormaalit työajat ja huono palkkaus.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen uskoo, että syynä taksialan työvoimapulaan ovat työn epäsäännöllisyys, epänormaalit työajat ja huono palkkaus.Lehtikuva
Julkaistu 09.09.2016 17:59

MTV UUTISET

Taksiala kärsii työvoimapulasta. Kuulostaa erikoiselta, sillä Suomessa on tällä hetkellä niin paljon työtä vailla olevia ihmisiä. Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen uskoo, että syynä taksialan työvoimapulaan ovat työn epäsäännöllisyys, epänormaalit työajat ja huono palkkaus.

– Työtä tehdään paljon myös viikonloppusin ja öisin, ja palkka jää silti pieneksi, Koskinen sanoo.

Ilmiö ei ole Koskisen mukaan uusi, vaan työvoimapula on vaivannut alaa jo pitkään. Kyse on hyvin yleisestä ongelmasta matalapalkka-alalla.

Rankka työ, viehätys vähissä

Palkkaus ei ole vuosien myötä ainakaan huonontunut, joskaan ei parantunutkaan. Myös opiskelijat ja muut sivutoimena taksikuljettajan työtä tekevät ovat vuosien varrella kaikonneet.

– Taksiautoilijan työ on kovaa työtä ja viehätys siitä on ehkä opiskelijoillakin pikkuhiljaa kadonnut. Suurin osa työntekijän ajasta kuluu kuitenkin kyydin odotteluun, kuvaa puolestaan Auto-ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n palkkasihteeri Jari Kudjoi taksialaa.

Työntekijöiden puutteeseen saattaa Koskisen mukaan vaikuttaa myös niin sanottu kannustinloukku.

– Työttömän työnhakijan ei ole kovin helppo ottaa taksialan pätkätöitä vastaan, koska sosiaaliturva kärsii, Koskinen toteaa.

Palkkaus perustuu provisioon

Taksialalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, vaan palkka perustuu useimmiten provisioon. Taksiliitolla ei ole olemassa tilastoja kuljettajien ansioista. AKT:n palkkasihteeri Jari Kudjoi kertoo, että työehtosopimuksessa palkka on määritelty hieman yli 12 euroksi/ tunti.


Kudjoin mukaan palkka vaihtelee todella paljon eri paikkakunnittain ja alueittain.

– He tienavat ihan hyvin, jotka ajavat niin sanottuun kiireiseen aikaan, viikonlopun iltoina ja öinä, ainakin suuremmissa kaupungeissa. Silloin tulot nousevat ihan kohtalaiselle tasolle. Haja-asutusalueella tilanne on aina aivan toinen, kun keikkaa on vähän. Tosin siellä on yleensä enemmän kunnallisia kyytejä, joista palkkaus myös muodostuu, Kudjoi valaisee. 

Koskisen mukaan ahkerasti töitä tekemällä taksikujettajana voi Suomessa vielä elättää itsensä. Suomessa taksi on yleensä yhden yrittäjän käsissä. Koskisen mukaan yrittäjän oma työpanos on kuitenkin merkittävä.

– Pitkän laskusuhdanteen takia taksikyytien kysyntä on laskenut, jolloin yhden auton työpanos on vähentynyt. Yrittäjä pystyy kuitenkin omaa työpäiväänsä venyttämällä hankkimaan elantonsa, Koskinen kertoo.

Mistä alalle vetovoimaa?

Viime aikoina on keskusteltu runsaasti matalapalkka-alojen ahdingosta. Koskisen mielestä suunta keskusteluissa on ollut hyvä.

– Olisi tärkeää, että pienilläkin palkoilla töihin tuleminen tehtäisiin mahdolliseksi ja kannustavaksi. Myös taustalla olevaa sosiaaliturvaa ei pitäisi heti menettää. Näistä ne ratkaisut varmastikin löytyy. En usko, että meillä syntyy lyhyellä aikavälillä oleellisesti pienempiä ansioita tekeviä ihmisjoukkoja, Koskinen pohtii.

1:20Hallituspuolueet pääsemässä ratkaisuu taksikiistassa

8:44Taksikuskeista lähettejä ja postinkantajista puutarhureita - mitä ihmettä?

Lisää aiheesta:

Jopa 20 euroa lisää tuntipalkkaan – tällä alalla on niin kova työvoimapula, että töihin voidaan houkutella kovallakin liksallaTaksiyrittäjät vaativat valvontaa – "Huijaaminen heijastuu koko toimialaan"Maakuntien taksiongelmiin halutaan ratkaisu – pitäisikö kuntien maksaa päivystys, kuten Taksiliitto ehdottaa?Päiväpalkka 3,42 euroa – taksinkuljettaja kertoo kuskien epätoivosta: "Tulot eivät riitä edes ruokaan"Helsingin Asema-aukiosta tuli villi länsi: Taksinkuljettajien riidat kärjistyneet jopa tappouhkauksiksi – "Ongelmia syntyy, koska kaikilla ei ole tilaa"Taksikohu paisuu sesongin alla – Nyt puhuu pienyrittäjä Timo: "Meitä uusia yritetään mustamaalata, eivät kaikki ole huijareita ja rosvoja"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:30
    Poliisi

    Poliisi epäilee: Alle 15-vuotias oppilas pahoinpiteli opettajan törkeästi Nakkilassa

  • 13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 13:05
    Media

    TS: Lännen Media lopettaa toimintansa

  • 13:01
    Räjähdykset

    Otkes harkitsee tutkinnan aloittamista Joroisten räjähdyksestä

  • 13:00
    Sää

    Jättikäänne marraskuun sääennusteessa – Pekka Pouta: "Iso harppaus"