Mitä poliisin mielessä liikkuu, jos kolaripaikalla on nuoria uhreja? Moottoripyöräpoliisit kertovat

Poliisi haluaa parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Nuorten osuus liikenneonnettomuuksien uhreista on huolestuttavan suuri.

Poliisi on laatinut vuosille 2022–2030 liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toiminta- ja kehittämissuunnitelman, jonka yksi keskeisimmistä teemoista on nuorten liikenneturvallisuus.

Aihe on viime vuosina puhuttanut paljon, sillä nuoret ovat yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa, ja lähes joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut tai menehtynyt on nuori. Vuosina 2016–2020 tieliikenteessä menehtyneistä 18 prosenttia oli 15–24-vuotiaita.

Poliisi kertoi tulevien vuosien liikennevalvontaa ohjaavasta suunnitelmasta medialle keskiviikkona. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio totesi puheenvuorossaan, että nuorten vakavien liikenneonnettomuuksien taustalla on usein impulsiivisuutta ja ennakoinnin vähäisyyttä.

– Nuoret miehet eivät aina ajattele liikenneturvallisuutta, eivätkä välttämättä muutakaan turvallisuutta, Kallio sanoi viitaten siihen, että peräti 75 prosenttia liikenneonnettomuuksissa menehtyineistä nuorista on miehiä.

Poliisi: Syytä antaa kelivaroitus

Kesä–elokuu on kuolonkolareiden kannalta otollisinta aikaa. Nuoret hakevat rajojaan ajoneuvojen ohjaksissa erityisesti viikonloppuisin ja yöaikaan, tavallisesti taajamien ulkopuolella. Valitettavan usein mukana on myös päihteitä.

Ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisista kertoi medialle, että keväisin teiden kuivuessa ja ilmojen lämmetessä olisikin tarpeen antaa kelivaroitus, sillä silloin edessä ovat eniten kuolonuhreja vaativat olosuhteet.

– Silloin, kun meillä on huono keli ja lunta sääreen asti, ei liikenneonnettomuuksia tapahdu samaan tapaan kuin aurinkoisilla keleillä, Leppälä kertoi.

– Mennyt viikonloppu kuvaa hyvin sitä tilannetta, missä me nyt eletään, Leppälä sanoi viitaten viime viikonlopun surullisiin liikenneuutisiin.

Valtaosa nuorista noudattaa liikennesääntöjä

Poliisi korostaa, ettei kaikkia nuoria voi syyllistää, sillä varsinaisia riskikuljettajia eli liikenteessä jossain määrin piittaamattomasti käyttäytyviä on poliisin mukaan noin 10–15 prosenttia nuorista.

Poliisin suurin huoli kohdistuu 18-vuotiaisiin henkilöautoilijoihin sekä 15-vuotiaisiin mopoilijoihin, eli juuri ajokortin saaneisiin. Heidän liikennevahinkomääränsä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella moottoripyöräpoliiseina työskentelevät vanhemmat konstaapelit Jari Paasu ja Iiro Mäkitalo kertovat artikkelin yläpuolella olevalla videolla, millaista on poliisina saapua liikenneonnettomuuspaikalle, jossa on nuoria uhreja. Entä jäävätkö traagiset tapaukset mieleen kummittelemaan?

Lue myös:

    Uusimmat