Ministeri Harakka vaatii nopeita ratkaisuja sähköpotkulautojen vaaroihin – ”Poliisilla olisi muitakin tehtäviä"

Sähköpotkulautojen vaarat huolettavat myös ministeriä – joudutaanko ongelmiin puuttumaan lailla? 12:51
Katso video: Ministeri Harakka muistuttaa sähköpotkulautailijoita liikennesäännöistä.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ja liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kokoontuvat keskiviikkona pohtimaan sähköpotkulautojen turvallisuutta parantavia keinoja.

Kokouksen on kutsunut koolle liikenne- ja viestintäministeri Harakka, jonka mukaan sähköpotkulautoihin liittyvät turvallisuusriskit ovat viimeistään viime päivinä käyneet ilmeisiksi. 

Tuoreen liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs on joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulautojen myötä.

– Kyselyssä kävi ilmi myös, että suuri osa ihmisistä kokee sähköpotkulautojen heikentäneen turvallisuutta ja että moni ei tiedä, millaiset liikennesäännöt sähköpotkulautailua koskevat, Harakka sanoo.

Harakan mukaan sähköpotkulautojen turvallisuusongelmiin on syytä puuttua heti. 

– Jos lähdetään lakeja muuttamaan, niin se on kuukausien tai vuosien kestävä työ. Nyt haluamme katsoa, löytyisikö yhteisiä ratkaisuja jo tälle kesälle, Harakka sanoo.

Liikennesääntöjen kertaaminen tärkeää

Harakka kertoo saaneensa kansalaisilta paljon ehdotuksia, joita he käyvät yrityksien kanssa tapaamisessa läpi.

– Esimerkiksi tämä yöllinen nopeusrajoitus, vaikuttaako se ja voisiko sitä laajentaa? Ehdotuksia on tullut paljon muitakin.

Hän huomauttaa, että liikennesääntöjen noudattaminen vähentäisi olemassa olevia ongelmia runsaasti.

– Sähköpotkulautoja koskee sama sääntely kuin polkupyöriä. Jalankulkijoiden keskuudessa, esimerkiksi puistoissa tai jalkakäytävällä, nopeasti ohi suhahtava sähköpotkulauta on erityisesti näkövammaisille, liikuntaesteisille ja ikäihmisille levottomuutta aiheuttava asia, Harakka sanoo.

Harakka kehottaa kertaamaan liikennesäännöt ja painottaa ennakointia.

– En millään tavalla halua tuomita sähköpotkulautailua, mutta ensimmäistä kertaa vuokraavien henkilöiden on syytä miettiä etukäteen, osaanko käyttää tätä, uskallanko käyttää tätä ja osaanko ennakoida eteen tulevia mahdollisia vaaratilanteita. Sitten vielä miettiä, miten ne liikennesäännöt menikään, Harakka kertaa.

Kuka valvoo lopulta sähköpotkulautaliikennettä?

Harakka näkee poliisilla olevan vain rajallinen mahdollisuus puuttua ongelmiin.

– Poliisilla on muitakin tehtäviä kuin kesäyössä tapahtuvat valvontatehtävät. Se, mitä voimme sähköpotkulautoja vuokraavien yrityksien kanssa tehdä, on löytää keskeiset asiat, mitä sähköpotkulaudalla saa ja ei saa tehdä.

Ranskassa jalkakäytävällä kävellyt ihminen kuoli jäätyään sähköpotkulaudan alle kesäkuussa. Harakan mielestä tapaus kirittää myös hallituksen toimia puuttua asiaan nopeasti. Sähköpotkulautoja hän ei halua kuitenkaan kokonaan kieltää.

– Se viesti, että lähdetään kieltämään uusia keksintöjä, ei ole positiivinen. Siksi olen hyvin luottavainen sen suhteen, että yhteistyö yrityksien kanssa tuo varmasti tulosta.

Sähköpotkulautayhtiö painottaa käyttäjien vastuuta liikennesääntöjen noudattamisessa

Sähköpotkulautayhtiöt ovat alkaneet tehdä jo toimia turvallisuuden lisäämiseksi. VOI rajoitti viikonloppuna väliaikaisesti lautojensa nopeutta 15 kilometriin tunnissa yöaikaan Helsingin ravintolakeskittymäalueilla. Syynä oli se, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin mukaan sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet alkukesän aikana lukuisia päivystyshoitoa vaativia onnettomuuksia, joihin joutuvat yleensä päihtyneet nuoret kuljettajat.

VOI:n alustavien tietojen mukaan rajoitus ei vaikuttanut viikonlopun käyttäjämääriin. Yritys toivoo, että alan toimijat tekisivät yhteisen päätöksen toimista, joilla turvallisuutta parannetaan.

– Jos tehdään niin, että vain yksi toimija rajoittaa nopeuksia ja se ohjaa käyttäjät muille toimijoille, niin sehän tarkoittaa, ettei lopputulos ole yhtään turvallisempi, VOI:n operatiivinen johtaja Reetta Alastalo sanoo.

– Paras ratkaisu olisi, että näkisimme virallisesti strategiassa toimia humalassa ajon estämiseksi, kuten esimerkiksi promilleraja. Uskon, että jotain turvallisuustoimia otetaan käyttöön, mutta en ole toimista vielä varma.

Alastalon mielestä yritys on vastuussa käyttäjien kouluttamisesta ja siitä, että ihmisillä on turvallinen kalusto käytössä. Hän kuitenkin painottaa käyttäjien vastuuta esimerkiksi liikennesääntöjen noudattamisesta.

– Usein käyttäjät ovat nuoria, eikä heillä ole vielä ajokorttia. Siksi he eivät ehkä tunne liikennesääntöjä. Välinpitämättömyyttäkin voi olla mukana.

Lue myös:

    Uusimmat