Miksi moottoritiellä körötellään alinopeutta, vaikka vieressä kulkee maantie samaan suuntaan?

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi 80-90 km/h köröttelevä ajaa moottoritiellä, vaikka vieressä kulkee 80 km/h vanha maantie samaan suuntaan?

Vastaus: Tieliikenneasetuksen 4§ määrittelee, missä tapauksissa moottoritietä saa käyttää: ”Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.”

Näin ollen suurimmalta sallitulta tai rakenteelliselta nopeudeltaan yli 50 kilometriä tunnissa kulkevien moottoriajoneuvojen liikkuminen moottoritiellä on sallittu ja tämä on myös kaikkien moottoritietä käyttävien hyväksyttävä. Vaikka moottoritien vieressä on usein niin sanottu vanha tie, on moottoritien käyttö kuitenkin perusteltua myös hieman hitaammin ajavilta – monestakin syystä.

Liittymiset turvallisia – ei risteyskolareita

Moottoritielle liittyminen on helpompaa kuin vanhalle tielle, koska liittyminen tapahtuu kiihdytyskaistan kautta. Tällöin väistettäviä ajoneuvoja lähestyy käytännössä vain yhdestä suunnasta, kun taas vanhan tien risteyksessä – esimerkiksi vasemmalle käännyttäessä – väistettäviä lähestyy usein kolmesta eri suunnasta.

Myös moottoritiellä ajaminen on turvallisempaa liittymien kohdalla kuin vanhan tien risteysalueilla. Mahdolliset liittymisonnettomuudet ovat moottoritiellä kiilaamistyyppisiä siinä, missä vanhalla tiellä onnettomuus ajetaan selkeästi risteävistä ajosuunnista. Kun autot törmäävät vanhan tien risteyksessä, rajussa kulmassa, ovat hidastuvuudet suurempia ja onnettomuuden vauriot pahempia.

Risteykset selkeämpiä – suunnistaminen helpompaa

Tieverkosto suunnitellaan niin, että valtaosan liikenteestä oletetaan kulkevan uudempaa moottoritietä. Näin ollen opasteiden lukeminen ja reitin valinta pyritään tekemään mahdollisimman helpoksi ja loogiseksi juuri moottoritiellä ja sen liittymissä.

Vanha tie jää sen sijaan usein moottoritien varjoon ja sen risteyksistä kaupunkien läheisyydessä saattaa tulla hyvinkin monimutkaisia sekä huonosti ja vaikeasti opastettuja. Vanhaa tietä ajaen joutuu helposti oudon kaupungin keskustaan, jonne varsinkaan aremmat kuljettajat eivät ymmärrettävästi mielellään haluaisi.

Tien leveys tuo turvallisuutta

Moottoritie on leveä, kuten myös sen piennaralue. Moottoritien piennaralueella ei myöskään pitäisi kulkea kevyttä liikennettä. Näiden asioiden ansiosta arempikin kuljettaja varmasti kokee olonsa turvallisemmaksi edetessään moottoritietä – eikä suotta.

Hirviaidat suojana

Moottoritiellä myös eläinonnettomuuksien määrä on huomattavasti alhaisempi kuin vanhalla tiellä. Moottoriteitä ympäröivät pääsääntöisesti hirviaidat, jotka estävät tai ainakin olennaisesti vaikeuttavat hirvien ja peurojen pääsyä liikenteen sekaan. 

Moottoritien vierellä kulkevia, vanhoja teitä, sen sijaan harvemmin on ympäröity aidoilla. Monesti juuri moottoritien ja vanhan tien väliin pystytetty hirviaita varmistaa sen, että hirvet ja peurat poukkoilevat nimenomaan vanhalla tiellä. Näin ollen myös hirvieläinonnettomuuksien välttämiseksi moottoritie on huomattavasti vanhaa tietä järkevämpi valinta.

Kohtaamisonnettomuuden riski vähäinen

Yksi keskeinen turvallisuustekijä moottoritiellä on se, että vastaantuleva liikenne on erotettu keskikaitein tai viheraluein. Näin kohtaamisonnettomuuden riski moottoritiellä on todella vähäinen tavalliseen maantiehen verrattuna, jossa eri suuntiin menevää liikennettä erottaa vain keskiviiva.

Moni arempi kuljettaja pelkää maantiellä ajaessaan juuri kovaa vauhtia ajavia, vastaantulevia ajoneuvoja. Moottoritiellä tämä pelko lievenee ja ajaminen koetaan turvallisemmaksi.

Lue myös:

    Uusimmat