Miksi mobiilimaksaminen yleistyy Suomessa niin hitaasti? Tuore kysely paljastaa kolme isoa syytä

Markkinaraati: Sähköistyvä kukkaro 15:36
Kukkaro muuttuu sähköiseksi, mutta mitä se tarkoittaa tietoturvan kannalta? Näin asiasta keskusteltiin Huomenta Suomessa vuonna 2018.

Älypuhelimella tai -kellolla tapahtuva mobiilimaksaminen ei ole Suomessa vielä lyönyt kunnolla läpi, vaikka se on ollut mahdollista jo vuosia. Tuore valtakunnallinen kysely paljastaa syitä siihen, miksi älylaitteita etevästi käyttävät suomalaiset ovat hitaita rahaan ja maksamiseen liittyvän teknologian käyttöönotossa. 

Vaikka älypuhelinta on voinutkin käyttää Suomessa kaupan kassalla maksuvälineenä jo yli kolmen vuoden ajan, vain harva hyödyntää puhelinvalmistajien tarjoamia mobiilimaksupalveluita eli Apple Payta tai Google Payta.

Toukokuun lopussa tehdyn valtakunnallisen kyselyn mukaan vain noin kymmenesosa suomalaisista aikuisista maksaa ostoksensa useimmiten joko Applen tai Googlen mobiilimaksuvaihtoehdolla.

Yli 75 prosenttia vastaajista piti kortilla maksamista yksinkertaisesti helpompana kuin mobiilimaksamista, vaikka mobiilimaksaminen ei eroakaan lähimaksukortin käyttämisestä.

Uuvuttiko digiloikka?

Vaikka mobiilimaksaminen itsessään kiinnostaakin monia, ovat uuden maksutavan yleistymisen tiellä saamattomuus, osaamattomuus ja tietoturvahuolet.

– Useampi kuin neljä kymmenestä eli 44,2 prosenttia vastaajista kertoi, että on ajatellut ottaa Apple Payn tai Google Payn käyttöön maksutapana, mutta ei vielä ole saanut toteutettua aikomustaan. Näiden maksutapojen käyttöönotto on kuitenkin todellisuudessa melko helppoa, kyselyn teettäneen teknologiayhtiö Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo yhtiön tiedotteessa.

Tuominen arvelee tulosten kertovan suomalaisten kärsivän tällä hetkellä pandemia-ajan digiloikan aiheuttamasta uupumuksesta. Etätöistä johtuen monet suomalaiset joutuivat opettelemaan uusia teknologioita, joten energiaa ei ole välttämättä riittänyt enää uusien maksutapojen omaksumiseen.

– Mobiilimaksaminen kyllä kiinnostaa suomalaisia. Tulokset osoittavat, että miltei puolet on aikeissa ottaa maksutavan käyttöön, Tuominen sanoo ja huomauttaa, ettei yksikään kyselyn tuhannesta vastaajasta ilmoittanut, ettei mobiilimaksaminen kiinnostanut heitä lainkaan, hän jatkaa.

Mobiilimaksu ei kerrytä kanta-asiakasetuja

Yhtenä merkittävänä hidasteena mobiilimaksamisen yleistymiselle on se, ettei suoraan puhelimen kanssa kommunikoivat teknologiat, Apple Pay ja Google Pay, mahdollista vielä toistaiseksi kanta-asiakkuuksien hyödyntämistä. 

Noin joka neljäs Qvikin kyselyyn vastannut on ottanut Apple Payn tai Google Payn käyttöönsä, mutta siitä huolimatta käyttää kassalla yleensä muita maksutapoja.

Kanta-asiakasedut ovat suomalaiskuluttajille tärkeitä, mutta niiden suosio vaikuttaa hidastavan mobiilimaksamisen yleistymistä.

Neljä kymmenestä vastaajasta eli 39,9 prosenttia ei käytä Apple Payta tai Google Payta, koska niillä maksaessa ei voi kerryttää kanta-asiakasetuja. Mobiilimaksamisen suosio alkaa todennäköisesti yleistyä viimeistään, kun kauppiaat tekevät kanta-asiakasetujen kerryttämisen mahdolliseksi myös kännykällä maksaessa, Tuominen huomauttaa.

Monelle suomalaiselle tuttuun MobilePay-sovellukseen on yhdistettävissä myös päivittäistavarakauppojen kanta-asiakkuudet, mutta MobilePay vaatii sekä erillisen sovelluksen käyttämistä että MobilePay-tuen kaupan maksupäätteeltä. MobilePay hyödyntää bluetooth-teknologiaa.

Noin joka neljäs kyselyyn vastanneesta suomalaisesta kertoo olevansa kiinnostunut mobiilimaksamisesta, mutta ei osaa ottaa sitä käyttöön puhelimessaan.

Myös tietoturva huolettaa

Vastaajista lähes 40 prosenttia on huolissaan älypuhelimella maksamisen turvallisuudesta.

– Vaikka Suomi on ottanut vuodessa ison digiloikan, tietoturvahuolet eivät ole hellittäneet, Tuominen toteaa tiedotteessa.

Qvik kartoitti suomalaisten maksutapoja myös marraskuussa 2019, eivätkä tietoturvahuolet ole hellittäneet puolessatoista vuodessa. Tuomisen mukaan syytä huoleen ei kuitenkaan pitäisi olla, sillä hän pitää mobiilimaksamista jopa turvallisempana kuin esimerkiksi lähimaksukorttia.

– Varastettua lähimaksukorttia voi käyttää kuka vain, mutta puhelimen maksutapaan pääsee käsiksi vain laitteen omistaja, Tuominen huomauttaa.

Mobiilimaksamisen vaihtoehtoja Suomessa

Apple Pay

Apple Pay on palvelu, jolla voi maksaa ostoksensa verkkokaupassa tai kassalla mobiilisovelluksen avulla iPhonella, iPadilla, Apple Watchilla tai Mac-tietokoneella. Maksu veloitetaan käyttäjän sovellukseen liittämältä maksukortilta, mutta maksaminen onnistuu ilman fyysistä muovikorttia. Apple Pay toimii Suomessa esimerkiksi Aktian, Danske Bankin, Nordean, OP:n, Bank Norwegianin ja Säästöpankin luotto- ja pankkikorteilla.

Google Pay

Google Pay on Apple Payta vastaava palvelu, joka toimii Android-puhelimilla. Google Pay toimii Suomessa esimerkiksi Aktian, Ålandsbankenin, Danske Bankin, Nordean, Bank Norwegianin ja Säästöpankin korteilla.

MobilePay

MobilePay on Danske Bankin kehittämä mobiilimaksusovellus, jolla voi siirtää rahaa toiselle käyttäjälle sekä maksaa yhteensopivilla kassoilla. Maksu veloitetaan käyttäjän sovellukseen liittämältä maksukortilta.

Pivo

Pivo on OP Ryhmän kehittämä vastaava mobiilimaksusovellus, jolla voi maksa kassoilla ja verkossa sekä siirtää rahaa.

Lähde: Qvik

Lue myös:

    Uusimmat