Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mersulta myönnettiin taktiikkavirheet – "Valtteri ajoi fantastisen kierroksen"

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
Julkaistu 19.04.2018 11:34(Päivitetty 19.04.2018 11:53)

MTV SPORT

Mercedeksen F1-tallin strateginen päällikkö James Vowles myöntää tallin tekemät taktiset virheet viime viikonlopun Kiinan GP:ssä.

Vowlesin mukaan kisa oli menossa Mercedeksen käsikirjoituksen mukaan aina siihen asti, kunnes turva-auto tuli radalle Toro Rosson kuskien keskinäisen kolaroinnin myötä.

- Kaikki meni niin hyvin kuin olimme toivoneet. Varikkopysähdykset olivat onnistuneet ja Valtteri oli onnistunut ohittamaan Kimin lähdössä. Olimme siinä vaiheessa varmoja, että medium-renkaat kestäsivät ongelmitta maaliin asti.  Sebastian Vettel oli perässämme, samoin Red Bullit, Vowles kuvailee.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Hetkeä aiemmin Valtteri Bottas oli noussut sijan ohittaessaan Sebastian Vettelin varikkostoppien yhteydessä. Vowlesin mukaan Bottaksen ohituksessa onnistui muutama asia täydellisesti.

- Valtteri oli 3,3 sekuntia Vetteliä perässä ennen varikkokäyntiä. Mutta ensinnäkin, meidän varikkopysähdys oli nopea, 1,85 sekunnin pysähdyksen. Se on meidän nopein stoppi sitten vuoden 2016 Austinin kisan jälkeen. Vettelin stoppi oli hitaampi.  Lisäksi Valtterin ulostulon kierros oli fantastinen. Näiden ansiosta Bottas onnistui pääsemään Vettelin edelle, Vowles kuvailee.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Turva-auton tultua radalle, kisan kärjessä ajaneet Bottas ja Vettel eivät olisi voineet tulla varikolle vaihtamaan renkaita.

- Valtteri ja Vettel olivat juuri ohittaneet turva-autorajan. He eivät voineet palata varikolle. Sen jälkeen ei ollut mahdollisuutta kuin jatkaa radalla turva-auton perään, Vowles perusteli.

Miksei Hamiltonia otettu varikolle?

Vowles myöntää, että aikaa olisi ollut ollut tarpeeksi ottaa Hamilton varikolle Red Bullin autojen tavoin.

- Verstappen ja Daniel Ricciardo olivat Hamiltonin edellä, ja he ehtivät varikolle. Miksi emme siis ottaneet Hamiltonia? Syy siihen oli se, että kisassa ei oltu siihen mennessä päästy hyötymään eri rengasseoksista. Osassa autoja oli medium ja osassa pehmeät renkaat, eikä kukaan oikeastaan ohittanut.

Vowlesin mukaan he joutuivat laskemaan sitä, kuinka monta pykälää pysähdys maksaisi Hamiltonille. He laskivat, että pysyessään radalla Hamiltonilla olisi mahdollisuus nousta palkintosijoille, jos medium-rengas toimisi loppuun asti ja hän pystyisi puolustamaan sijaansa. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

- Jos Lewis olisi mennyt varikolle, hän olisi joka tapauksessa pysynyt Verstappenin takana. Kun meillä oli kaikki faktat pöydällä, emme uskoneet että rengasseoksilla olisi ollut riittävän suurta merkitystä. Todellisuudessa kävi, kuten kaikki huomasivat: Red Bullin autot olivat todella nopeita kyseisellä renkaalla.

Hamilton päätyi lopulta Daniel Ricciardon voittamassa kisassa neljänneksi, kun Vettelin kanssa kolaroinnut Verstappen putosi rangaistuksen myötä hänen taakseen. 

- Taistelu oli kova. Red Bullin autot hyötyivät pehmeämmästä rengasseoksesta, Vowles myönsi.

Lisää aiheesta:

Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenMiksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistäValtteri Bottas laukaisi ikävän ketjureaktion – näin Mercedes selittää pieleen mennyttä kisataktiikkaansaNäin Mercedes ajoi Red Bullin ja Max Verstappenin ansaan – Toto Wolff ylisti tallin insinööriosastoaToto Wolff kertoi, miksi Lewis Hamiltonille sattui Valtteri Bottasta parempi strategia, myös Ferrari oli sekoittamassa pakkaa – "Vaikea noita on ennustaa"Valtteri Bottas tarrautui ainoaan vaihtoehtoonsa: Lewis Hamilton ei saanut hetken rauhaa, Mercedes varoitti kuljettajiaan – "Se oli heidän päätöksensä"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"