Lewis Hamilton oli menettää hermonsa – tuhahti tallilleen kuin Kimi Räikkönen konsanaan

Lewis Hamiltonilla ja Mercedeksen strategiaryhmällä oli Turkin GP:ssä erimielisyyksiä siitä, milloin kannattaa käydä varikolla – tai kannattaakö siellä ylipäätään käydä.

Pääkuvan video: Ärtynyt Lewis Hamilton käytti Kimi Räikkösen -henkistä vastausta, kun hän tuhahteli takaisin kisainsinöörilleen tiimiradiossa kesken Turkin GP:n. 

Lähtöruudusta 11 kisaan startannut Hamilton tavoitti neljäntenä olleen Red Bullin Sergio Pérezin kierroksella 34. Hamiltonin ero toisena olleeseen Red Bullin Max Verstappeniin, kovimpaan kilpakumppaniinsa, oli tuossa vaiheessa 16 sekuntia.

Seuraavien kierrosten aikana Hamilton ja Pérez kävivät tiukkaa taistelua neljännestä sijasta, mutta samalla he hävisivät Verstappenille noin viisi sekuntia. Tämä mahdollisti sen, että Verstappen tuli käymään varikolla ja ehti palata kaksikon eteen radalle.

Asiasta kuultuaan Hamilton ehdotti tallilleen, että he yrittäisivät ohittaa Pérezin käymällä ennen tätä varikolla.

– Pitäkää huoli, että teemme Pérezille undercutin, Hamilton sanoi.

Mercedes ei kuitenkaan voinut ottaa Hamiltonia vielä samalta kierrokselta sisään, koska vaarana oli, että hän jäisi Aston Martinin Lance Strollin taakse jumiin. Red Bull puolestaan reagoi ja otti Pérezin välittömästi sisään. Pérez palasi radalle juuri ja juuri Strollin eteen.

Näin ollen Mercedeksen ainoaksi mahdollisuudeksi Red Bullia vastaan jäi roikottaa Hamiltonia toistaiseksi radalla ja odottaa, josko rata kuivuisi niin, että kaikkien pitäisi vielä vaihtaa kuivan kelin renkaat.

Valtteri Bottas oli käynyt kisan kärjestä varikolla samalla kierroksella kuin Pérez, ja Hamilton pyydettiin sisään neljä  kierrosta myöhemmin.

– Sisään, sisään, kisainsinööri Peter Bonninghton sanoi.

– Miksi? Hamilton vastasi.

– Uudet välikelin renkaat ovat oikea valinta. Lisäksi Pierre Gasly uhkaa nousta varikkoikkunaamme.

– Enpä usko, että ovat.

Hamilton ei tullut varikolle, ja seuraavien kierrosten ajan hän kävi Bonningtonin kanssa keskustelua siitä, mitä kannattaisi tehdä.

– Tuntuu siltä, että meidän kannattaisi pysyä radalla. Rata ei ole kaukana kuivasta. Pito ei ole hyvä, mutta rata kuivuu, Hamilton raportoi.

Neljä kierrosta Mercedeksen varikkokäskyn jälkeen, 12 kierrosta ennen ruutulippua, Hamilton kysyi, kestäisivätkö hänen renkaansa maaliin saakka. Kolme kierrosta tästä Hamilton nousi jo kolmanneksi, Verstappenin perään, kun Ferrari otti Charles Leclercin sisään.

Hamilton olisi halunnut jatkaa radalla kisan loppuun asti, mutta Mercedes sai kuin saikin hänet vakuutettua siitä, että varikkokäynti olisi oikea ratkaisu.

– Tämä on viimeinen mahdollisuutemme ennen kuin Gasly nousee varikkoikkunaamme, Bonnington huomautti.

Hamilton tuli varikolle kahdeksan kierrosta ennen ruutulippua, yhdeksän kierrosta alkuperäisen kehotuksen jälkeen. Hän putosi kolmannelta sijalta Pérezin ja Leclercin taakse viidenneksi, ja uusien välikelin renkaiden kanssa kävi niin kuin kaikille muillekin: ne eivät alkuun toimineet ollenkaan, mutta kun pinta oli muutamien kierrosten jälkeen kuoriutunut pois, pito löytyi.

– Voi paska. Miksi luovutimme sijoituksemme. Minun ei olisi pitänyt tulla sisään. Renkaat kuoriutuvat. Minähän sanoin.

Bonnington yritti pitää Hamiltonia kartalla tilanteesta, mutta tämä ei voinut turhautumiselleen mitään, ja meno Mercedeksen tiimiradiossa muistutti enemmän Kimi Räikkösen kuin Lewis Hamiltonin toimintaa. Kisan jälkeisenä aamuna Hamilton kuitenkin kiisti olleensa vihainen tallilleen.

– Olen nähnyt joitain kirjoituksia, ja mielestäni siitä tilanteesta tehtiin liian iso numero. Ei voi sanoa, että olisin ollut raivoissani omalle tallilleni. Teemme kovasti töitä rakentaaksemme parhaan mahdollisen strategian, mutta kisan edetessä täytyy tehdä nopeita päätöksiä, kun tilanteeseen vaikuttavat tekijät muuttuvat jatkuvasti, Hamilton kirjoitti Instagramissa.

– Otimme riskin pysyessämme radalla ja toivoessamme, että rata kuivuisi. Se ei kuivunut. Halusin ottaa riskin ja ajaa loppuun asti. Se oli minun päätökseni, eikä se toiminut. Loppujen lopuksi kävin varikolla, ja se oli turvallisin vaihtoehto. Otamme asioista opiksi. Voitamme ja häviämme yhdessä. 

– Älkää koskaan odottako minun olevan vain kohtelias ja rauhallinen radiossa ajaessani kilpaa. Me kaikki olemme erittäin intohimoisia, ja tilanteen ollessa päällä tuo intohimo tulee esiin kaikilla kuljettajilla. Annan radalla sydämeni ja sieluni. Sisälläni palava liekki on syy, miksi olen päässyt näin pitkälle. Kaikki ahdistus unohdetaan nopeasti, ja asiat käydään läpi. Odotan jo innolla seuraavaa kisaa. Tämä on meille tallina uusi mahdollisuus kehittyä.

Hamiltonin ja Bonningtonin keskustelun voit kuunnella jutun yläreunassa olevalta videolta. Hamilton täräyttää kisainrinöörilleen kimiräikkösmäisen vastauksen.

Lue myös:

    Uusimmat