Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi meillä myydään autoja, jotka kulkevat kahtasataa? Joka toinen suomalainen rajoittaisi autojen huippunopeutta

0:31Porsche-kuskin aivopieru poliisiauton edessä toi välittömän ajokiellonNäin lähtee kortti: Porsche-kuski päästi aivopierun poliisiauton edessä Porvoonväylällä.
Julkaistu 10.05.2023 06:24

Ville Järveläinen

Yli 70 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, ettei muilla kuin hälytysajoneuvoilla tarvitsisi päästä esimerkiksi 170 kilometrin tuntinopeutta. Enemmistö olisi valmis puuttumaan ylinopeuksiin rajoittamalla autojen huippunopeutta teknisesti. Jopa lääkärihelikopteriyhtiö FinnHEMS rajoitti uusien lääkäriautojensa nopeutta turvallisuussyistä.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämässä Arjen katsaus -kyselyssä selvitettiin, miten suomalaiset suhtautuvat autojen enimmäisnopeuksiin sekä ylinopeuden ajamiseen.

Peräti 72 prosenttia vastaajista ei nähnyt mitään syytä sille, miksi autolla pitäisi voida ajaa esimerkiksi 170 kilometrin tuntinopeutta.

Hälytysajoneuvoille sekä yleisemminkin hätätilanteissa tapahtuvaan ylinopeuteen suhtauduttiin suopeammin. Noin joka toinen (48 %) oli ainakin jokseenkin sitä mieltä, että mahdollisuus ylinopeuden ajamiseen tulee voida säilyttää hätätilanteiden vuoksi.

Lue myös: Liikenteessä uudenlaisia hälytysajoneuvoja – miksi ihmishenkiä pelastavien Volvojen huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa?

Huippunopeus on toissijainen asia hälytysajossa

Pelastusviranomaisten näkemys turvallisen hälytysajon nopeuksista on kuitenkin erilainen kuin kansalaisilla. Kerroimme vuonna 2020 lääkärihelikopteriyhtiö FinnHEMSin hankkineen uusia Volvoja, joiden huippunopeus on jo tehtaalla rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. FinnHEMS kuitenkin rajoitti nopeutta vielä lisää.

– Autojen huippunopeus oli rajoitettu 180 kilometriin tunnissa, mutta me olemme rajoittaneet sitä vielä alemmas, 160 kilometriin tunnissa, FinnHEMSin viestintäpäällikkö Tiina Koutajoki kertoi MTV Uutisille tuolloin.

– Suurempi huippunopeus aiheuttaisi ennemmin riskejä ja vaaratilanteita kuin toisi hyötyjä, hän jatkoi.

Miksi Suomessa myydään kahtasataa kulkevia autoja?

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista joka viides (22 %) oli sitä mieltä, että kovien nopeuksien ajaminen tulee olla mahdollista, jotta kuljettaja voi kokeilla rajojaan esimerkiksi suoralla tiellä tai suljetulla ajoradalla. Laki ei tosin salli ylinopeutta yleisellä tiellä, vaikka se olisi kuinka leveä tai vähäliikenteinen tahansa.

– On ymmärrettävää, että monia ihmetyttää, miksi autolla ylipäätään voi ajaa jopa 200 km/h, kun Suomessa suurin sallitus nopeus on moottoritiellä 120 km/h kesäaikaan, sanoo LähiTapiolan tiedotteessa liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

– Suomen automarkkina on kuitenkin pieni, ja autot valmistetaan laajemman alueen tarpeisiin. Esimerkiksi Saksan autobahnilla ajetaan usein 150–200 km/h, ja hetkittäin jopa yli 200 km/h, eli autot on rakennettu kestämään tällaisia nopeuksia, Alaviiri jatkaa.

Lähes joka toinen (48 %) kyselyyn vastannut olisi valmis rajoittamaan autojen enimmäisnopeutta teknisesti ylinopeuksien vähentämiseksi. 44 prosentille muutos ei kävisi.

Kesästä 2024 lähtien kaikissa EU-alueella myytävissä uusissa autoissa on oltava vakiovarusteena älykäs nopeusavustin. Se ei kuitenkaan rajoita autojen nopeutta, vaan ilmoittaa kuljettajalle tämän ajavan ylinopeutta.

Lue myös: Tutkimus: Suomalaisilla vaikeuksia noudattaa nopeusrajoituksia

Lähde: LähiTapiola

Lisää aiheesta:

Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisiLiikenneturva: Neljä viidestä ajaa ylinopeutta koulujen lähisuojateillä – "Karmeaa"Tutkimus: Suomalaiset ajavat ylinopeutta selvästi enemmän kuin eurooppalaisetMikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseenTähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"Kolme "hyvää" syytä ajaa ylinopeutta – käytätkö sinäkin näitä valehdellessasi itsellesi?
AutotYlinopeusLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:59
    Pysäköinti

    Kauppakeskusten pysäköintialueet ruuhkautuvat joulun alla – autoilija, osaatko toimia?

  • to07:02
    Oulu

    Tilaisuus teki autovarkaan Oulussa

  • ti09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • ti08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."