Varmasti jokainen autoilija on joskus miettinyt, paljonko autolla vielä uskaltaa ajaa polttoaineen merkkivalon syttymisen jälkeen. Käytännössä merkkivalon syttyminen on usein sidoksissa jäljellä olevan polttoaineen – ei toimintamatkan – määrään.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: MTV:n lukija on pistänyt merkille, että polttoaineen vähyydestä varoittavan merkkivalon syttyessä autoissa on usein toimintamatkaa jäljellä 80 km. Nyt häntä kiinnostaakin, miksi valon syttymishetkeksi on valikoitunut juuri 80 km/h. Miksi polttoaineen merkkivalo siis syttyy silloin, kun se syttyy?
Vastaus: Monessa autossa polttoainemittari laskee varsin hitaasti puoleen tankkiin ja sitten jälkimmäinen puolikas kuluukin huomattavasti nopeammin. Tämä johtuu siitä, ettei auton polttoainetankki ole muotoilultaan symmetrinen. Mittarin näyttäessä puolta tankkia polttoainetta on siis todellisuudessa jäljellä vähemmän.
Omassa autossani polttoaineen merkkivalo syttyy, kun tankissa on jäljellä noin kuusi litraa polttoainetta. Usein tankkia ei kuitenkaan anneta pumpata ihan kuivaksi, vaan polttoainepumppu ja sen myötä myös moottori sammuvat, kun jäljellä on litra tai pari. Toteutustavoissa on kuitenkin automerkki- ja mallikohtaisia eroja, joten asia kannattaakin varmistaa omassa käytössä olevan auton käyttöohjeesta. Vaikka jäljellä olevan polttoaineen tarkan litramäärän tietäisikin, on sillä päästävän kilometrimäärän määritteleminen silti haasteellista. Asiaan vaikuttaa monta muuttujaa, kuten auton polttoaineenkulutus, kuljettajan ajotapa, renkaat, ajoympäristö, keliolosuhteet, ajonopeus ja kuormitus. Auton toimintamatkaa näyttävä järjestelmä laskee arvioidun, jäljellä olevalla polttoaineella päästävän kilometrimäärän sen perusteella, että edellä mainitut muuttujat pysyvät samanlaisina kuin ne ovat olleet lähimenneisyydessä. Mikäli eivät pysy, saattaa arvioitu toimintamatka muuttua.

