Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Mitkä ovat yleisimpiä syitä, miksi auto jättää tielle ja miten voisi etukäteen toimia välttääkseen yleisimmät sudenkuopat?
Vastaus: Tyypillisiä tiepalvelua työllistäviä ongelmia ovat virranannot, renkaanvaihdot, polttoaineen loppumiset ja avaimien jääminen auton sisälle. Usein nämä ongelmat olisivat joko kokonaan vältettävissä tai ainakin lievennettävissä hyvällä ennakoinnilla.
Minulta tiedustellaan usein, mitä tiepalvelumies pystyy tekemään uudelle autolle tien päällä. Itse asiassa tiepalvelun avustustehtävät ovat usein varsin yksinkertaisia. Tyypillistä on kuitenkin käyttäjälähtöisyys eli auton käyttäjä voisi usein välttää ne toimimalla eri tavalla.
Virta loppu
Auto ei starttaa, kun akku on tyhjä. Miten tällaiseen tilanteeseen on tultu? Onko akku kenties tullut tiensä päähän? Yleensä auton huolto-ohjelmaan kuuluu akun asianmukainen testaus – edellyttäen siis, että auto huolletaan huolto-ohjelman mukaan. Mikäli akku alkaa näyttää väsymisen merkkejä, kannattaa se vaihtaa uuteen. Todennäköistä nimittäin on, että elinkaarensa loppupäässä oleva akku sanoo sopimuksensa irti viimeistään kelien muuttuessa haasteellisemmiksi. Tyypillinen akun käyttöikä nykyautossa on 4–5 vuotta. Tähän tietenkin vaikuttavat myös käyttöolosuhteet ja -tottumukset.
Toisaalta hyväkin akku voi tyhjentyä, jos autoa käytetään väärin. Mikäli kovilla pakkasilla ajetaan vain lyhyttä matkaa, ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti virtaa vastaan. Usein näillä lyhyillä matkoilla käytetään vielä paljon virtaa kuluttavia sähkölaitteita, kuten takalasin-, tuulilasin-, peilien-, ohjauspyörän- ja penkinlämmittimiä sekä lämmityslaitteen puhallinta. Autolla tulisikin pakkasjaksolla ajaa pari kertaa viikossa vähintään tunnin rupeama yhtäjaksoisesti.


