Ammattimies kertoo, kannattaako auto jo laittaa piuhan päähän yöksi

Liikenneopettaja näyttää: Näillä helpoilla keinoilla voit säästää arvokasta bensaa 4:19
KATSO MYÖS: Millaisin keinoin auton kulutusta voi pienentää?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mistä tietää, että auton esilämmittäminen kannattaa aloittaa? Onko se fiksua jo nyt?

Vastaus: Moottorin esilämmittämisellä vaikutetaan sen kulumiseen, päästöihin, käynnistyvyyteen ja taloudellisuuteen. Sisätilojen esilämmittämisellä puolestaan parannetaan turvallisuutta, mukavuutta ja sähköautoissa – järkevästi toteutettuna – myös toimintamatkaa.

Auton esilämmittämisen aloittamista voidaan lähestyä eri näkökulmista: energiatehokkuus, turvallisuus ja mukavuus.

Energiatehokkuus

Nykyaikaisten polttomoottorien lämmittäminen kannattaa aloittaa ilman lämpötilan painuessa nollan alapuolelle. Suositellut lämmitysajat sähkökäyttöisellä esilämmittimellä ovat:

  • 0,5–1 h, ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
  • 1–2 h, ilman lämpötilan ollessa -5–(-10 ˚C)
  • 2–3 h, ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚C

Suositeltavaan lämmitysaikaan vaikuttaa sähkökäyttöisen lämmittimen tyyppi. Mikäli kyseessä on jäähdytinnestettä suoraan lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, valitaan aikaikkunan lyhyempi lämmitysaika.

Käytettäessä moottorilohkoa tai öljypohjaa lämmittävää säteilylämmitintä, valitaan annetun aikaikkunan pidempi lämmitysaika.

Vastaavasti polttoainetoimisella lisälämmittimellä lämmitettäessä suositellut lämmitysajat ovat:

  • 10–15 min., ilman lämpötilan ollessa 0–(-5 ˚C)
  • 15–20 min., ilman lämpötilan ollessa -5–(-10 ˚C)
  • 20–30 min., ilman lämpötilan ollessa alle -10 ˚C

Käytettävään lämmitysaikaan vaikuttavat lämmittimen teho ja auton moottorin sekä sisätilojen koko. Omaan autoon soveltuva lämmitysaika kannattaa hakea kokeillen annettujen aikaikkunoiden sisältä.

Mukavuus ja turvallisuus

Jokaisen on itse ratkaistava, haluaako priorisoida energiatehokkuutta vai mukavuutta ja turvallisuutta. Itse olen jo muutamana aamuna tänäkin syksynä esilämmittänyt autoani polttoainetoimisen lisälämmittimen avulla. 15 minuutin lämmitysajan jälkeen ovat auton ikkunat kuivat ja huurteettomat.

Koen tärkeänä turvallisuustekijänä sen, että saan lähteä aamuhämärissä kuljettamaan pientä tytärtäni päiväkotiin huurteettomin ikkunoin. Tästä turvallisuudesta olen myös valmis maksamaan polttoainetoimisen lisälämmittimen vievän polttoaineen verran. Toki toinen vaihtoehto olisi puhdistaa ikkunat kumilastalla kasteesta ja huurusta – tai skrapalla jäästä. Vaikka näin tekisikin, huurtuisivat ikkunat uudelleen autoon sisälle mentäessä, jos sisälämmitintä ei ole käytetty.

Lämpimään autoon kömpiminen on myös huomattavasti mukavampaa kuin se, että joutuisi kaapimaan huuruisia ikkunoita koleassa syysaamussa. Tätä mukavuustekijää voisi verrata ilmastointilaitteen käyttöön kesällä: Ilmastointilaite ottaa oman osansa moottorin voimantuotosta ja lisää näin hieman polttoaineenkulutusta. Siitä huolimatta arvostan sen puhaltamaa viileää sisäilmaa sen verran paljon, etten ole valmis enää palaamaan vanhaan käytäntöön eli ajamaan ikkunat auki kesähelteillä.

Sähköautojen esilämmitys

Sähköautojen kohdalla esilämmitys onnistuu pääsääntöisesti auton omaa lämmitysjärjestelmää hyödyntäen. Näin ollen auto lämpenee haluttuun lämpötilaan varsin nopeasti. Esilämmityksen päälle kytkeminen on usein mahdollista sekä auton valikoista että mobiiliapplikaatiolla, joko välittömällä käynnistyksellä tai ajastamalla.

Esilämmittäminen on monissa sähköautoissa mahdollista siitä riippumatta, onko auto kytkettynä latauslaitteeseen vai ei. Jos esilämmittäminen tehdään auton ollessa kytkettynä latauslaitteeseen, sähköauton toimintamatka pitenee, koska ajoakuston virtaa ei tällöin tarvitse käyttää auton lämmittämiseen liikkeellelähdettäessä.

Osassa sähköautoja esilämmityksen aikana lämpenee myös auton akusto. Tällöin auto saa paremmin taltioitua jarrutusenergiaa heti ajon ensimmäisillä kilometreillä ja sähkön keskikulutus laskee. Mikäli autolla on tarpeen asioida pikalaturilla heti ”kylmäkäynnistyksen” jälkeen, nopeuttaa akuston esilämmittäminen myös pikalatausta.

Turvallisuuden ja mukavuuden osalta sähköauton sisätilojen lämmittämisellä ovat samat vaikutukset kuin polttomoottoriautoissa.

Lue myös:

    Uusimmat