Mikä on akkulämmitin, ja kannattaako autoilijan investoida sellaiseen?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Markkinoilla on tarjolla akkulämmittimiä. Onko sellaisen hankkimisessa järkeä?
Vastaus: Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Kovilla pakkasilla ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan. Akkulämmitin on oiva ratkaisu ongelman selättämiseksi.
Auton käynnistyvyyden varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden takaamiseksi käytetään tyypillisesti joko lohko- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovallakin pakkasella, päivä toisensa jälkeen.
Polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.
Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa.
Edellä kuvattuihin ongelmiin löytyy kuitenkin ratkaisuksi – autoilevalle kansalle toistaiseksi vielä varsin tuntematon – akkulämmitin: lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.
Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät lämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste.
Lämmitysvirtaa akulle verkosta
Verkkovirtakäyttöinen akkulämmitin kytketään joko suoraan pistorasiaan tai sitten se ottaa virtansa haaroitusjohdolla lohkolämmittimen kaapelilta, auton ollessa pysäköitynä. Näin varmistetaan hyvä virranluovutuskyky autoa käynnistettäessä sekä parannetaan akun mahdollisuuksia ottaa vastaan virtaa ladattaessa sitä joko ennen käynnistystä ylläpitolaturilla tai käynnistyksen jälkeen auton omalla laturilla.
Varsinkin moottoritilassa oleva akku kuitenkin jäähtyy pakkasella nopeasti ajoviiman vaikutuksesta, kun lämmitys loppuu ja autolla lähdetään ajamaan. Mikäli verkkovirtakäyttöistä akkulämmitintä haluaa hyödyntää myös akun ajonaikaiseen lämmitykseen, tarvitaan avuksi invertteri.
Lämmitysvirtaa akulle latausjärjestelmästä
Toinen akkulämmitintyyppi kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana. Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi akun lämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Näin ollen akun tyhjentymisen pelkoa lämmityksen vuoksi ei ole.
Monta etua
Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.
Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.
Uusimmat
-
11:22
Kuin kuninkaallinen – tällaisessa asussa Suzanne Innes-Stubb edustaa Ruotsin kuningasparin rinnalla
-
11:17
Helsingissä raitioliikenne jumissa, koska kunnossapito siirtyi kesävarustukseen
-
11:16
Lehti: Suomen joukkueenjohtoa oksenteli humalareissulla alaikäisten turnauksessa – kiekkopomo jyrähtää: "Täysin tuomittavaa"
-
11:14
Helsingistä Turkuun ajanut Riku todisti useaa ruttuista autoa lyhyen ajan sisällä: "Aikamoisia suhareita kesärenkailla"
-
11:10
Erektiohäiriöt lisääntyneet koko Suomessa – näillä kahdella alueella niitä diagnosoidaan eniten
-
10:59
Tylystä ratkaisusta suora seuraus – SM-liigaseurassa nyt merkillinen tilanne: "Vaikeaa sanoa aikataulua"
-
10:54
Presidentti Stubb toivotetaan tervetulleeksi Ruotsiin, MTV seuraa – katso suorien lähetysten aikataulu
-
10:49
Live kello 14: Hallitus vastaa välikysymykseen sairaaloiden alasajosta – millaista kritiikkiä saa ministeri Juuso?
-
10:42
Lähes kaikki lennot myöhässä Helsinki-Vantaalla – tunteja koneessa lähtöä odotellut Julius otti ikkunasta pysäyttävän kuvan
-
10:40
Pernilla Böckerman kertoo mokastaan: "Älkää kysykö, miten tämä on edes mahdollista"
-
10:16
Kohulausunto snookerin MM-kisoissa – maailmanmestarin kuppi nurin: "Lähes pyhäinhäväistys"
-
10:10
Etelä-Suomessa oli näin kylmää viimeksi 36 vuotta sitten: 60 vuoden aikana koettu kolme hyistä huhtikuun loppua
-
10:01
Näin irrotat lumipenkkaan juuttuneen auton
-
09:41
KHO: Sinimustaa liikettä ei olisi saanut rekisteröidä puolueeksi – purki ministeriön päätöksen
-
09:30
Näyttelijä Christina Hendricks avioitui
-
09:12
"Olen aivan raivoissani" – Tämä taklaus käynnisti valtavan kohun Ruotsissa
-
09:05
Grillikausi avattiin keskellä lumituiskua – MTV paikalla
-
09:05
Jari-Matti Latvala yhtyi tähtikuskien kuoroon – Kroatian ralli näytti karun faktan: "Jotain pitäisi tehdä"
-
09:03
Kasvukausi on hieman myöhässä
-
08:51
NHL-supertähti Connor McDavid teki jotain äärimmäisen harvinaista
-
Lataa lisää