Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä on akkulämmitin, ja kannattaako autoilijan investoida sellaiseen?

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiNäin vaihdat renkaat autoosi.
Julkaistu 22.11.2019 17:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Markkinoilla on tarjolla akkulämmittimiä. Onko sellaisen hankkimisessa järkeä?

Vastaus: Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Kovilla pakkasilla ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan. Akkulämmitin on oiva ratkaisu ongelman selättämiseksi.

Auton käynnistyvyyden varmistamiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden takaamiseksi käytetään tyypillisesti joko lohko- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovallakin pakkasella, päivä toisensa jälkeen.

Polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta. Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.

Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa.

Edellä kuvattuihin ongelmiin löytyy kuitenkin ratkaisuksi – autoilevalle kansalle toistaiseksi vielä varsin tuntematon – akkulämmitin: lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.

Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät lämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste.

Lämmitysvirtaa akulle verkosta

Verkkovirtakäyttöinen akkulämmitin kytketään joko suoraan pistorasiaan tai sitten se ottaa virtansa haaroitusjohdolla lohkolämmittimen kaapelilta, auton ollessa pysäköitynä. Näin varmistetaan hyvä virranluovutuskyky autoa käynnistettäessä sekä parannetaan akun mahdollisuuksia ottaa vastaan virtaa ladattaessa sitä joko ennen käynnistystä ylläpitolaturilla tai käynnistyksen jälkeen auton omalla laturilla.

Varsinkin moottoritilassa oleva akku kuitenkin jäähtyy pakkasella nopeasti ajoviiman vaikutuksesta, kun lämmitys loppuu ja autolla lähdetään ajamaan. Mikäli verkkovirtakäyttöistä akkulämmitintä haluaa hyödyntää myös akun ajonaikaiseen lämmitykseen, tarvitaan avuksi invertteri.

Lämmitysvirtaa akulle latausjärjestelmästä

Toinen akkulämmitintyyppi kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana. Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi akun lämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta. Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Näin ollen akun tyhjentymisen pelkoa lämmityksen vuoksi ei ole.

Monta etua

Hyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää.

Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän start-/stop-automatiikan toiminnalle.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset 

Lue myös: Mitä laki sanoo sumuvalojen käyttämisestä? Muista tämä sääntö, niin ei tule poliisiltakaan kuittailua

Lisää aiheesta:

Tämä laite auttaa välttämään auton pakkasongelmiaVarmista, että käynnistysakussa riittää virta myös kovilla pakkasilla – ammattilainen neuvooOnko sähköauto hyvä talviauto? Huomioi nämä seikatAutoilija, tunnista varoitusmerkit! Kun yksi toiminto menee itsestään pois päältä, voi akku olla tiensä päässäTäyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti – tiedä tämä, jos välttelet ajamista kovilla pakkasillaMistä tietää, että autoon pitäisi ostaa uusi akku? Tällaiset autot kuuluvat riskiryhmään
AutotAuton huoltaminenAuton toimintaTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa