Mihin autoa tulisi käyttää? Suomalaistutkimus paljastaa mielenkiintoisia eroja miesten ja naisten näkemysten välillä

Nainen näyttää miehelle, miten taskuparkki tehdään 1:20
Nainen näyttää miehelle, miten taskuparkki tehdään.

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimus paljastaa sukupuolten välisiä eroja auton tärkeiksi koetuissa käyttötarkoituksissa.

Miehet suhtautuvat sukulaisten luokse suuntautuviin automatkoihin nihkeämmin kuin naiset, selviää vaihtoautoketju Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.

Vain joka neljäs mies piti ystävien ja sukulaisten luona vierailua erittäin tärkeänä auton käyttötarkoituksena. Naisista näin ajatteli noin puolet.

Auton käyttötarkoituksista tärkeimmiksi koettiin ostosten kuljettaminen ja asioiden hoitaminen. Näitä pitivät erittäin tai melko tärkeänä 90 prosenttia vastaajista. Sen lisäksi autoa tarvitaan etunenässä kodin ja työpaikan välillä kulkemiseen.

– Erilaisten käyttötarkoitusten järjestyksessä välttämättömiksi koetut asiat nousevat vahvasti kärkeen. Työ ja asiointi ovat selkeitä ja tunnistettuja syitä autotarpeeseen. Autoilijan tausta näkyy tutkimuksessa selvästi. Jos on lemmikkejä tai mökki, ne näkyvät määrittävän myös auton käyttötarkoitusta, kertoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Nuoret pitävät kruisailua tärkeänä käyttötarkoituksena

Tuloksista on pääteltävissä, että naisilla on miehiä voimakkaampia mielipiteitä siitä, mihin autoa tulisi käyttää. Miehet laittavat enemmän painoa harrastuksissa käymiselle, naiset taas sosiaaliselle ulottuvuudelle ja esimerkiksi lemmikkieläinten kuljettamiselle.

Yhteistä miesten ja naisten vastauksissa on, ettei autolla juuri ajella huvin vuoksi. Kruisailua pitää jossain määrin tärkeänä 19 prosenttia miehistä ja 14 prosenttia naisista. Poikkeuksen tekee nuorin, 18–24-vuotiaista autoilijoista koostuva ryhmä, josta 36 prosenttia pitää kruisailua tärkeänä käyttötarkoituksena.

Uuden auton ostaa tyypillisimmin mies

Valtaosa suomalaisista suosii käytettyjä autoja, sillä niitä myydään noin 5–6 kertaa enemmän kuin uusia. Uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.

– Uuden auton ostajat perustelevat usein ostopäätöstään järkisyillä, kuten auton luotettavuudella, toimintavarmuudella, turvallisuudella, jälleenmyyntiarvolla ja polttoaineen kulutuksella. Monelle on myös tärkeää päästä valitsemaan autolleen mieltymystensä mukaiset lisävarusteet, Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kertoi viime vuonna.

Lähde: Kamux, Autoalan tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat