Mainos

Migreeni voi iskeä treenin jälkeen, mutta miksi?

0:25

Liikkuminen voi sekä laukaista migreenin että lievittää sitä. "Treenimigreenin" syyt ovat epäselviä.

Video: Janina Kangas sai vauvana aivoinfarkteja, joiden seurauksena hänellä alkoivat teini-iässä vakavat halvausoireet. 19-vuotiaalla naisella on sittemmin diagnosoitu muun muassa hemipleginen migreeni.

Migreenikohtauksen tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta joillakin epäonnisilla liikunnan harrastaminen voi laukaista sen. Kannattaako silti treenata? Self-lehti selvitti, miksi migreeni iskee treenaajiin.

Liikkuminen voi sekä laukaista että parantaa

Tutkimuksissa on havaittu, että liikkuminen voi sekä laukaista migreenin että lievittää sitä.

Vuoden 2011 selvityksessä havaittiin, että kolmesti viikossa 40 minuuttia treenanneiden migreenit vähenivät enemmän kuin sellaisten henkilöiden, jotka harjoittivat rentoutusohjelmaa.

Ponnistelu syynä kipuun?

Se, miksi liikunta laukaisee migreenin, on epäselvää. Syystä on olemassa erilaisia teorioita.

On mahdollista, että treenaamisen aiheuttama paine rinnassa siirtyisi suonistoa pitkin aivoihin ja johtaisi pääkipuun. Ponnistelun aikana tapahtuva hengityksen tahallinen tai tahaton pidättäminen voisi siis luoda painetta, joka aiheuttaisi migreenin.

Migreeniä saattaa aiheuttaa myös treenaamisen aloittaminen lämmittelemättä, kuuma sää tai korkea ilmanala.

Salitreenin jälkeinen tuska voi olla myös niin sanottu ponnistuspäänsärky, joka iskee yleensä kovan ponnistelun jälkeen. Samanlainen särky voi piinata jopa orgasmin saamisen yhteydessä!

Keskustele lääkärin kanssa

Jos kärsit "treenimigreenistä", keskustele lääkärin kanssa ennen treenaamisen jatkamista. Treenatessasi vältä ponnistelua helteessä.

Päänsärky ponnistelun aikana voi johtua jopa aivokasvaimesta tai esimerkiksi poskiontelon tulehduksesta. Siksi kivun syy on tärkeää selvittää. Jos ongelma vaatii jatkuvaa ennaltaehkäisevän särkylääkkeen käyttöä, riskinä on niin sanottu särkylääkepäänsärky, joka johtuu särkylääkkeiden liian tiuhasta käyttämisestä. 

Migreenille saattaa olla useita syitä, kuten hormonitoiminta tai stressi. Siksi treenitapojen lisäksi tulisi tarkastella myös muita elämäntapoja!

Entä kärsitkö migreenistä aina lauantaisin? Ilmiö on todellinen, ja sillekin on syynsä!

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja