Mies oli poissa kotoa – myyntiedustaja ei esitellyt naiselle kodinkonetta

Matonpuhdistuslaitetta ei voi nainen yksinään ostaa. Tämän sai huomata Johanna Ahola-Launonen, joka hämmästyi, kun myyntiesittelijä vetäytyi kaupanteosta huomattuaan, ettei naisen mies ollut kotona.

Helsinkiläisen Johanna Ahola-Launosen avomies sai muutama viikko sitten puhelinsoiton, jossa tiedusteltiin, voisiko kodinkoneyrityksen myyjä tulla heille kotiin esittelemän laitetta, joka soveltuu muun muassa mattojen pesemiseen. Miestä asia ei kiinnostanut, joten hän pyysi esittelijää tapaamaan avovaimonsa.

Tapaaminen sovittiin ja se alkoi rennoissa merkeissä. Esittelijä oli ystävällinen ja mukava.

– Mattojani hetken katseltuaan esittelijä kysyi, onko mieheni on kotona. Vastasin että ei ole, Ahola-Launonen kertoo.

Hämmästys oli melkoinen, kun esittelijä kertoi, ettei voi jatkaa esittelyä.

– Hän pahoitteli asiaa kovin ja sanoi, että yrityksellä on käytäntö, jonka mukaan pariskunnat tekevät tällaiset ostopäätökset yhdessä. Esittelyä ei siis voitu tehdä ilman miestä, Ahola-Launonen sanoo.

Tilanne oli ikävä sekä esittelijälle että Ahola-Launoselle. Provisiopalkalla työskentelevä nainen hukkasi kallista aikaansa ja Ahola-Launonen ei tapaamisen aikana nähnyt edes vilausta kodinkoneesta.

– Esittelijä soitti vielä pomolleen ja kyseli, eikö voisi edes esitellä laitetta minulle. Se ei kuitenkaan käynyt, Ahola-Launonen sanoo.

Miehiä ja naisia kiinnostavat eri asiat

Esittelyn tehnyt yritys K Wordl-Wide Oy käy yleensä esittelemässä tuotteitaan, kun kumpikin pariskunnasta on kotona. Yritys perustelee linjaustaan sillä, että kyseinen kodinhoitojärjestelmä on niin monipuolinen, että se on hyvä esitellä kummallekin sukupuolelle.

– Usein nainen käyttää konetta eri tarkoituksiin kuin mies. Kodinhoitojärjestelmällä voi esimerkiksi puhdistaa matot tai kiillottaa auton. Miehiä kiinnostaa usein jokin asia ja naista toinen. Laite vaatii perehtymistä, yrityksen edustaja Johannes Mikkola kertoo.

K Wordl-Wide Oy kiistää, että sillä olisi sääntö, jonka mukaan esittelyä ei voida tehdä, jos vain toinen pariskunnasta on paikalla.

– Näytämme kuitenkin mielellämme koneen kummallekin, jotta molemmat näkevät sen ja tietävät mistä on kysymys, Mikkola sanoo.

Kuluttajavirasto: Täysin sallittua

Kuluttajavirasto on kuullut vastaavista tapauksista ennenkin. Esimerkiksi lomaosakemarkkinoinnissa kummankin pariskunnan oletetaan olevan paikalla, sillä isot hankinnat on hyvä tehdä yhdessä. Menettely ei ole Kuluttajaviraston mukaan syrjivä.

– Yrityksillä on oikeus rajata oma kohderyhmänsä. Jos yritys on päättänyt omaksi kohderyhmäkseen pariskunnat, se on sallittua. Vasta kun markkinointi on syrjivää, eli tuotetta ei esimerkiksi suostuta myymään tietyn rotuisille ihmisille, laki tulee vastaan, Kuluttajaviraston tiedotuspäällikkö Laura Salmi kertoo.

Lue myös:

MTV3/Helmi, Maarit Rasi

Kuva: Shutterstock/Conrad Pak, Michael Kowalski

Lue myös:

    Uusimmat