Mies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoa

Kimi Räikkösen noustua F1-kisakuskiksi kaudella 2001 tallipomo Peter Sauberilla oli pöydällään useampia tarjouksia varteenotettavista kuskeista. Yksi heistä oli Sauberin pääsponsorin Red Bullin suosikki Enrique Bernoldi, jonka ura kuninkuusluokassa ei koskaan lähtenyt lentoon.

Sauber pohti vuotta Räikköstä vanhemman Bernoldin palkkaamista, mutta lopulta tämä päätyi Arrowsin kuljettajaksi. Tuo tie kantoi vain seuraavaan vuoteen, kunnes brittitiimin talousongelmat pakottivat sen jättämään kauden kesken jo kesätauon alkaessa.

Ennen tätä Bernoldi oli kuitenkin lähellä paikkaa Sauberilla. Tallin pääsponsorina toimi tuolloin vasta omasta tallistaan haaveillut energiajuomayhtiö Red Bull. Se painosti voimakkaasti Peter Sauberia valitsemaan brasilialaisen suojattinsa.

Bernoldille järjestyi testi Sauberilta, mutta samana päivänä myös 20-vuotias Kimi Räikkönen pääsi ensimmäistä kertaa ajamaan F1-autoa Mugellon radalla Italiassa. Tuolloin Peter Sauber halusi kokeilla Räikkösen vauhtia kunnolla.

– Hän (Räikkönen) tiesi loppupäivästä, että hän on minun tarkkailuni alla. Annoimme hänelle setin uusia renkaita ja vähensimme polttoainemäärää, Sauber kertoi vuosia myöhemmin ESPN:lle.

– Emme kuitenkaan sanoneet mitään. Ensimmäisellä kierroksella hän oli sekunnin nopeampi. Toisella kierroksella hän oli jo kaksi sekuntia nopeampi. Todella vakuuttavaa.

Sauber lensi tämän jälkeen kotiinsa Sveitsiin yhdessä tallin teknisen johtajan Willy Rampfin kanssa. Kaksikko päätti tehdä diilin suomalaisnuorukaisen kanssa, joka oli vain vuotta aiemmin ajanut kartingia.

Helmut Marko kanteli suosimisesta

Red Bull ei kuitenkaan sulattanut päätöstä hevillä. Bernoldi oli yhtiön oma suojatti, eikä neuvonantaja Helmut Marko kokenut Sauberin antaneen tälle tasavertaista mahdollisuutta.

– Bernoldi ei ollut tarpeeksi hyvä, mutta Helmut Marko oli niin vakuuttunut omasta arviointikyvystään ja kertoi (Red Bullin omistajalle) Dietrich Mateschitzille, että Willy Rampf huijasi ja antoi Bernoldille enemmän bensaa ja väärät renkaat hidastaakseen tätä, Sauber kertoo.

– Marko pelasi rumaa peliä, todella rumaa. Mateschitz uskoi kaiken, mitä hänelle kerrottiin, mutta onneksi minulla oli hyvä suhde Dietrichin kanssa.

Osapuolet saivat soviteltua asiat, ja Red Bull jatkoi Sauberin sponsorina myös Räikkösen valinnan jälkeen. Mateschitz hoiti tämän jälkeen Bernoldin Arrows-tallin kuljettajaksi kaudeksi 2001. Siellä tämä pääsi otsikoihin lähinnä Monacossa järjestämänsä välikohtauksen takia.

Ron Dennis hyökkäsi kimppuun

Bernoldi astui parrasvaloihin vuoden 2001 Monacon GP:ssä, jossa hän pidätteli lähtöruudukon ongelmien takia hännille heitettyä McLarenin David Coulthardia takanaan peräti 35 kierroksen ajan.

MM-taistelussa tuolla kaudella vahvasti mukana ollut Couthard pääsi ahtaalla katuradalla Bernoldin ohi vasta, kun tämä poistui varikolle. McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis oli tapauksesta niin raivoissaan, että marssi yhdessä tekniikkapomonsa Norbert Haugin kanssa kertomaan uppiniskaiselle brasilialaiselle mielipiteensä kisan jälkeen.

– He olivat molemmat todella aggressiivisia, Bernoldi kertoi Autosportille kisan jälkeen.

– He sanoivat minulle, että jos jatkat tuollaista ajelua, et tule pysymään formula ykkösissä kovin pitkään. Olin peloissani, koska he olivat todella aggressiivisia.

Bernoldilla oli toki oikeutensa pitää paikkaa, sillä kuskit olivat samalla kierroksella. Vauhdillisesti hän ei kuitenkaan olisi mitenkään pysynyt Coulthardin perässä. Paalupaikan kisaan hankkinut skottikuski pystyi nousemaan kisassa vain viidennelle sijalle ja putosi 12 pistettä Ferrarin Michael Schumacherin taakse MM-pisteissä.

Bernoldi oli Monacon GP:n lopputuloksissa yhdeksäs – maaliin tulleista viimeistä edellinen ennen Räikköstä.

Tv-yhtiö pakotettiin oikaisuun, mutta Dennis myönsi tapauksen lopulta

McLaren raivostui seuraavaksi siitä, että tieto Bernoldin ripityksestä oli päätynyt mediaan. Seuraavaksi F1-sarjaa televisioinut SPEED TV joutui oikaisemaan ruudussa esittämänsä tarinan. Yhtiö pahoitteli ja kertoi, ettei välikohtausta ollut koskaan tapahtunut.

Dennis myönsi myöhemmin, että asia meni juuri niin kuin tuolloin oli uutisoitu.

– On totta, että puhuin Bernoldille kisan jälkeen. Sen, että 15. sijasta kamppaillut kuski poukkoili maailmanmestaruudesta taistelleen kuskin edellä, voi hetken hyväksyä, Dennis tuhisi Motorsport.comille.

– Mutta se aika, jonka tämä vei, oli täysin sietämätöntä. Kerroin hänelle, että hänen käytöksensä oli epäurheilijamaista, eikä edustanut sitä asennetta, jota nuoren kehittyvän kuskin pitäisi tehdä urallaan.

Bernoldi oli Dennisin mukaan vastannut saaneensa ohjeet tiimiltään Arrowsilta.

Motorsport.comin toimittaja Adam Cooper palaa tapaukseen 19 vuotta myöhemmin.

– Yksi kuski sanoi minulle hymyillen, että he (Dennis ja Haug) eivät olisi tehneet tuota Michaelille tai Jacques’lle (Villeneuve) tai kenellekään, jolla on munaa.

– Mitä hän olisi tehnyt, jos hän olisi joutunut Dennisin ja Haugin piirittämäksi? kysyin. ”Olisin käskenyt heitä painumaan v*****n!

Bernoldi toimi vielä myöhemmin BAR-tallin testikuljettajana, muttei päässyt enää lähtösuoralle. Hän jatkoi uraansa eri rata-autoluokissa ja kisasi myös kauden 2008 IndyCar-sarjassa.


Lue myös:

    Uusimmat