Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
imago/Kräling/ All Over Press
Julkaistu 28.05.2020 06:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Racing Point -tallin teknisenä johtajana toimiva Andrew Green käy Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa läpi mittavaa uraansa F1-sarjassa. Greenin ensimmäinen F1-työnantaja oli Jordan-talli vuonna 1990, ja seuraavalla kaudella hän pääsi näkemään läheltä Michael Schumacherin ensiaskeleet ykkösissä.

Jordanin kilpakuljettajina kaudella 1991 toimivat italialainen Andrea de Cesaris ja belgialainen Bertrand Gachot. Schumacher tuli kuvioon mukaan kauden 11:nnen, Belgiassa ajetun osakilpailun alla, kun Gachot oli joutunut vaikeuksiin sumutettuaan lontoolaista taksikuskia kyynelkaasulla.

Eddie Jordan nappasi Gachot'n korvaajaksi 22-vuotiaan Schumacherin, sillä talli oli rahapulassa ja Schumacherin taustalla vaikuttaneet Mercedes ja Sauber lupasivat maksaa 150 000 dollaria kaikista niistä kilpailuista, jotka Schumacher ajaisi Jordanilla.

LUE MYÖS: Mies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoa

Schumacher ei ollut tuolloin ajanut F1-autolla vielä metriäkään, joten hänelle järjestettiin ennen Belgian GP:tä testi Silverstonessa, aivan Jordanin tehtaan naapurissa. Green toimi tuolloin datainsinöörinä monien muiden tehtäviensä ohella.

F1-pomo kertoo, mitä Silverstonen varikolla tapahtui, kun Michael Schumacher oli ajanut ensimmäiset kierroksensa F1-autolla – insinöörit saivat heti näpeilleen: "Tällainen minä olen!"

– Eddie sanoi, että testaamme Michael Schumacher -nimistä kaveria, joka ajaisi meillä Spassa. Emme tienneet hänestä juurikaan. Silloin ei ollut Googlea, Green muistelee podcastissa.

– Michael nousi autoon ja ajoi ensimmäiset kierrokset. Näimme heti, että hän pääsi vauhtiin. Hän ei pelleillyt. Suoraan edessämme oli kova jarrutuspaikka, ja kun hän tuli siihen vain muutaman kierroksen jälkeen, näimme, että hän puski tosissaan. Jarrut hehkuivat punaisina.

Schumacheria testain aikana ohjeistanut insinööri Trevor Foster pyysi nuoren saksalaisen sisään, kun tämä oli ajanut Greenin muistikuvien mukaan 5–6 kierrosta. Varikolla käytiin seuraavien minuuttien aikana keskustelu, joka paljasti, ettei Schumacher ollut mikään pystymetsästä tempaistu satunnainen varamies.

– Trevor sanoi hänelle, että olisi ehkä syytä hieman hidastaa. Ei pitäisi puskea liian kovaa liian nopeasti. Schumacher vastasi: "En minä vielä mitään puske, tällainen minä olen!"

– Kun Trevor sitten kysyi, mitä Michael oli mieltä autosta, tämä alkoi kuvailla auton ominaisuuksia. Olimme kuulleet täsmälleen samoja asioita omilta kuljettajiltamme. Hän meni todella pieniin yksityiskohtiin: kertoi, miten auto käyttäytyi, miten sillä pitäisi ajaa kilpailussa, miten sitä pitäisi säätää tai muuttaa. Olimme täysin ällistyneitä. Emme olleet koskaan nähneet kenenkään istuvan ensimmäistä kertaa F1-autossa ja kertovan sitten täydellisesti, mitä auto tekee ja miten se on säädetty. Andrea ja Bertrand olivat ajaneet puoli vuotta, Michael 5–6 kierrosta, ja silti heidän kertomuksensa menivät täysin yksiin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

16.1.47055614Andrew Green toimii Racing Point -tallissa teknisenä johtajana. KUVA: All Over Press.imago images/Eibner/ All Over Press

Lopullisesti Schumacherin lahjakkuus kävi ilmi Spassa, kun hän ajoi Jordaninsa seitsemänteen lähtöruutuun ja löi huomattavasti kokeneemman tallikaverinsa yli seitsemällä kymmenyksellä.

– Andrea yllätettiin täysin. Hän ei ollut odottanut tallikaveria, joka näyttäisi hänelle heti, miten ajetaan. Andrean kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hän otti sen nöyrästi vastaan. Hän alkoi tutkia Michaelin dataa, Green sanoo.

Schumacherin debyyttikilpailu päättyi keskeytykseen jo ensimmäisellä kierroksella. Tulokaskuljettaja poltti kytkimensä startissa, koska ei ollut voinut harjoitella lähtöjä riittävästi. De Cesaris puolestaan oli matkalla Jordanin ensimmäiseen palkintokorokesijoitukseen, kakkossijaan, mutta hänen moottorinsa hajosi aivan kilpailun lopussa.

– Moottoria oli muutettu, ja se poltti liikaa öljyä. Öljyä ei ollut riittävästi, että olisimme päässeet maaliin. Andrea oli matkalla upeaan suoritukseen, Green muistelee.

Belgian GP jäi lopulta Schumacherin ensimmäiseksi ja viimeiseksi kilpailuksi Jordanilla. Hän oli muuttanut Eddie Jordanin kanssa tekemästään aiesopimuksesta yhden the-sanan a-sanaksi ja pääsi näin neuvottelemaan itsensä Flavio Briatoren johtamaan Benetton-talliin jo seuraavaan osakilpailuun mennessä.

Lisää aiheesta:

Michael Schumacherin satumainen debyyttikisa karahti kiville 30 vuotta sitten Spassa – kisainsinööri: "Se osoitti hänen kokemattomuutensa"Tallipäällikkö paljastaa: Michael Schumacher esitti hämmästyttävän vaatimuksen heti ensimmäisten Ferrarilla ajettujen kierrosten jälkeenMies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoaLewis Hamiltonin häkellyttävä temppu uran ensimmäisessä F1-testissä löi konkarikuskin ällikällä – "Silloin tajusin, että meillä on valtava ongelma"”Seksihullu, mutta täysi ammattilainen” – Ferrari-ikoni muistelee tallikaveriaan ja tapausta, jossa kaksikko tuhosi täysin Jean Todtin autonSchumin skandaalimaisesta debyytistä 25 vuotta – taustalla vankilatuomio, valkoinen valhe ja sopimussota
F1Michael SchumacherUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"