Mersu laittoi Formula 1 -moottorin katulailliseen autoon – toimitusjohtaja: "Olimme kännissä, kun sanoimme kyllä"

Näin F1-auton moottori mylvii kadulla – Mersun hyperauton tuotanto alkanut 1:08
Kuuntele, kuinka F1-auton moottorilla varustettu Mercedes-AMG One mylvii kadulla ja radalla.

Mercedes-AMG One -hyperautosta on tullut saksalaisvalmistajan koetinkivi. Kunnianhimoinen projekti on ollut vastatuulessa milloin mistäkin syystä, mutta auton kehitystä on jatkettu kaikesta huolimatta. Tunnelin päässä kuitenkin näkyy valoa, sillä ensimmäiset autot toimitettaneen asiakkaille ihan lähiaikoina.

Alkuperäinen Mercedes-AMG Project One -konsepti julkistettiin vuonna 2017. Auton oli määrä päästä tuotantoon vuonna 2019, mutta lukuisten viivästysten vuoksi tuotantoversiotakin esiteltiin ensimmäistä kertaa vasta kesällä 2022.

Aiemmin tänä vuonna Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius vitsaili sijoittajille järjestetyssä tilaisuudessa, ettei yhtiön hallitus ollut välttämättä terävimmillään näyttäessään vihreää valoa F1-teknologiaa hyödyntävälle hyperautolle.

– AMG-tiimimme tuli nelisen vuotta sitten kertomaan, että heillä on idea; he haluaisivat laittaa F1-auton moottorin katuautoon. Täytyy tarkistaa kokouksen pöytäkirjasta, mutta olen varma, että olimme kännissä, kun sanoimme kyllä, Källenius naureskeli Autocarin haastattelussa.

F1-teknologiasta saa maksaa

Valmistaja kertoi jo viime vuonna, että kaikki 275 tuotantoon tulevaa autoa on myyty. Mistään pikkurahoista ei luonnollisestikaan ole kyse, sillä yhden auton veroton hinta on noin 2,3 miljoonaa euroa. Ellei F1-kuski Valtteri Bottas olisi siirtynyt Mersulta Alfa Romeolle, olisi yksi AMG One päätynyt hänenkin talliinsa.

250-heppaisen sähkömoottorin kaverina oleva 750 hevosvoimaa tuottava 1,6-litrainen V6-bensaturbo on suunniteltu F1-autoon, jossa sen toiminnasta pitävät huolen lukuisat insinöörit ohjausyksikköön kytkettyine läppäreineen. Katuautossa kaiken on toimittava ilman jatkuvaa huolenpitoa, ja päästötkin on kyettävä pitämään kurissa. Tämän yhtälön ratkaisu on osoittautunut huomattavasti ennakoitua vaikeammaksi.

AMG-pomo Tobias Moers kertoi vuonna 2018, että isoimmat ongelmat liittyvät tyhjäkäynnin aikana syntyviin päästöihin. F1-autossa ollessaan moottori kiertää tyhjäkäynnilläkin yli 5 000 kierrosta minuutissa, kun taas katuversiossa lukema on saatava 1 200 kierrokseen.

Mercedes on myös kertonut päästävänsä yleisön näkemään, mitä kulissien takana on matkan varrella oikeasti tapahtunut. Auton piinaavasta kehitysprosessista on nimittäin työn alla dokumentti, jota kuvaillaan hyvin rehelliseksi.

Mersu kertoi elokuussa käynnistäneensä asiakasautojen valmistuksen. Tarkoituksena on, että ensimmäiset tilaajat saavat autonsa vielä tämän vuoden aikana.

Lue myös:

    Uusimmat