Mercedes-AMG:n tulevan hyperauton nimeksi paljastui hiljattain One. Niukin naukin katulaillisen Onen myyntivalttina on aito F1-auton moottori, mutta kyseinen voimanlähde on itse asiassa viivästyttänyt koko projektia useilla kuukausilla.
Pääkuvan video: Tällainen on Mersun F1-moottorilla varustettu hyperauto
Mercedes-AMG Onen odotetuimmasta ominaisuudesta on muodostunut ainakin pieni ongelma Mersulle, sillä F1-moottorin muuttaminen katulailliseksi on osoittautunut luultua vaikeammaksi tehtäväksi.
AMG-pomo Tobias Moers kertoo Top Gearin haastattelussa, että kaikkein kinkkisin osuus yli tuhatheppaisen V6-hybriditurbon kesyttämisessä on sen tyhjäkäynnin aikana aiheutuvien päästöjen pitäminen kurissa – eikä suinkaan esimerkiksi moottorin ylikuumeneminen.
– Lämpö ei ole ongelma. Se ei ole erityisen korkea. Vakaan 1 200 minuuttikierroksen saavuttaminen tyhjäkäynnillä sen sijaan on haastavaa, Moers sanoo.
Valtteri Bottaksen tai Lewis Hamiltonin F1-autossa ollessaan moottori kiertää tyhjäkäynnilläkin yli 5 000 kierrosta minuutissa, mikä ei ymmärrettävästi kelpaa päästöjä valvoville viranomaisille.
