Mainos

Mersun katulaillinen hyperauto viivästyy: 5 000 minuuttikierroksen tyhjäkäynnillä ei oikein läpäistä päästötestejä

1:28

Mercedes-AMG:n tulevan hyperauton nimeksi paljastui hiljattain One. Niukin naukin katulaillisen Onen myyntivalttina on aito F1-auton moottori, mutta kyseinen voimanlähde on itse asiassa viivästyttänyt koko projektia useilla kuukausilla.

Pääkuvan video: Tällainen on Mersun F1-moottorilla varustettu hyperauto

Mercedes-AMG Onen odotetuimmasta ominaisuudesta on muodostunut ainakin pieni ongelma Mersulle, sillä F1-moottorin muuttaminen katulailliseksi on osoittautunut luultua vaikeammaksi tehtäväksi.

AMG-pomo Tobias Moers kertoo Top Gearin haastattelussa, että kaikkein kinkkisin osuus yli tuhatheppaisen V6-hybriditurbon kesyttämisessä on sen tyhjäkäynnin aikana aiheutuvien päästöjen pitäminen kurissa – eikä suinkaan esimerkiksi moottorin ylikuumeneminen.

– Lämpö ei ole ongelma. Se ei ole erityisen korkea. Vakaan 1 200 minuuttikierroksen saavuttaminen tyhjäkäynnillä sen sijaan on haastavaa, Moers sanoo.

Valtteri Bottaksen tai Lewis Hamiltonin F1-autossa ollessaan moottori kiertää tyhjäkäynnilläkin yli 5 000 kierrosta minuutissa, mikä ei ymmärrettävästi kelpaa päästöjä valvoville viranomaisille.

Moersin mukaan tyhjäkäyntiongelman ratkaiseminen on viivästyttänyt kehitystyötä noin yhdeksällä kuukaudella.

Mersun tavoitteena on saada asiakastoimitukset rullaamaan vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla. Moers sanoo, etteivät asiakkaat ole näreissään viivästyksestä. Heidän ainoa toiveensa on, että auto toimii suunnitellusti, kun he lopulta saavat omansa.

Moers sanoo, että moottorinsa ansiosta One tulee myös kuulostamaan samalta kuin modernit F1-autot. Kokemus on järisyttävä, mikäli kuljettajalla ei ole kypärää päässään.

– BAAAAAARRRRRRRRRRR, Moers kuvailee auton ääntä.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.