Merimies-Unionia syytetään liian tiukasta valvonnasta

Satamajohto syyttää Merimies-Unionia liian tiukasta ulkomaisten alusten valvonnasta.

Kiinalainen rahtilaiva on asetettu jälleen saartoon Kokkolan satamassa. Venäläistä rautapellettiä Kokkolan kautta Italiaan kuljettava alus asetettiin saartoon jo lauantaina, eikä neuvotteluissa ole juuri edistytty. Kyseessä on jo kolmas saarto Kokkolan satamassa lyhyen ajan sisällä. Syynä on jälleen miehistön puutteelliset työehtosopimukset.

Sataman johto syyttää nyt Suomen Merimies-Unionia liian tiukasta valvonnasta muihin Euroopan maihin verrattuna. Satamajohdon mielestä kiinalaisaluksen miehistöllä ei ole palkka- eikä muitakaan ongelmia, eikä samaa alusta ole asetettu saartoon muissa Euroopan maissa. Vastikään alus purki lastinsa Englannissa.

Merimies-Unioni muistuttaa saarron asiaperusteista:

-Alus on ilman hyväksyttävää työehtosopimusta ja siellä palkkataso on sen verran alhainen, että sitä ei voida millään hyväksyä, toteaa Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting.

Merimies-Unioni tarkistaa vuosittain Suomessa satakunta laivaa. Ongelmia löytyy lähes puolessa aluksista, varsinaisia saartoja tehdään noin neljä vuositasolla. Suomessa pelätään nyt liikenteen valuvan muihin satamiin, mikäli saarrot jatkuvat.

-Hyvin herkästi liikenne nyt tällaisilla toimenpiteillä siirretään esimerkiksi Venäjän satamiin tai Baltian satamiin, sanoo satamajohtaja Torbjörn Witting.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 01.11.2005)

Lue myös:

    Uusimmat