Lewis Hamilton lyttäsi surkean Mercedeksen: aiemmin loistanut taktiikkaosasto sortui alokasmaiseen virheeseen – "Minulla ei ole mitään sanottavaa"

Lewis Hamiltonin mukaan koko Mercedes-talli alisuoritti läpi Monacon-viikonlopun. Tallin tilille kertyi vain seitsemän pistettä, ja Max Verstappen ja Red Bull veivät nimiinsä MM-sarjan kärkipaikat.

Hamilton starttasi kisaan seitsemännestä ruudusta ja ajoi maaliin samalla sijalla. Kolmannesta ruudusta startanneen Valtteri Bottaksen matka katkesi nololla tavalla varikkoruutuun, ja paalumies Ferrarin Charles Leclerc ei päässyt osallistumaan koko kisaan ollenkaan.

Jos Mercedeksen strategia onnistui kaksi viikkoa sitten Espanjassa täydellisesti, nyt tallilla meni kaikki pieleen.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että aiempi varikkopysähdys, niin kutsuttu undercut, ei ole Monacossa likimainkaan yhtä tehokas kuin monilla muilla radoilla. Vastaavasti myöhempi varikkopysähdys, niin sanottu overcut, voisi olla erittäin tehokas.

Tämä kävi Mercedekselle ilmi karulla tavalla, kun Pierre Gaslyn perässä kuudentena ajanut Hamilton otettiin sisään kierroksella 29. Gasly pysähtyi heti kierroksella 30 ja palasi radalle Hamiltonin edellä. Hamilton oli ihmeissään ja raivoissaan.

Eikä Hamiltonin päivä ainakaan parantunut, kun hänen ja Gaslyn takana ollut Sebastian Vettel teki oman varikkokäyntinsä kierroksella 31 ja palasi heidän molempien eteen.

Vettelin takana kahdeksantena ollut Red Bullin Sergio Pérez puolestaan venytti oman stinttinsä kierrokselle 35 asti ja palasi sitten niin Vettelin, Gaslyn kuin Hamiltoninkin edelle.

– En ymmärrä. Säästin renkaita pitkää stinttiä varten, ja sitten otitte minut sisään aiemmin, Hamilton keuhkosi radiossa tallilleen.

Miksi ja miten overcut toimi?

Overcutin tehokkuus perustui siihen, että kaikki kärkiautot ajoivat kisan läpi rengasstrategialla pehmeä–kova. Koska olosuhteet olivat verrattain viileät ja Monacon rata on äärimmäisen hidas, kovia renkaita oli vaikea saada nopeasti oikeaan toimintalämpötilaan. Tästä johtuen käytetty pehmeä rengas oli ratkaisevilla kierroksilla nopeampi kuin uusi kova rengas.

Mitä myöhemmin joku nelikosta Gasly–Hamilton–Vettel–Pérez pysähtyi, sitä aikaisemmin hän oli maalissa.

Hamilton pysähtyi ensimmäisenä ja jäi heistä viimeiseksi. Gasly pysähtyi toisena ja nousi Hamiltonin edelle. Vettel pysähtyi kolmantena ja nousi Gaslyn ja Hamiltonin edelle. Pérez pysähtyi viimeisenä ja nousi Vettelin, Gaslyn ja Hamiltonin edelle.

Nelikko teki varikkokäyntinsä kierrosten 29–35 aikana. Tällä seitsemän kierroksen jaksolla Pérez oli 5,728 sekuntia nopeampi kuin Vettel, 13,380 sekuntia nopeampi kuin Gasly ja peräti 15,693 sekuntia nopeampi kuin Hamilton.

Puhtaan ilman perässä?

Se, miksi Mercedes päätti ottaa Hamiltonin sisään kierrokselta 29, on arvoitus. Yksi mahdollinen selitys on se, että yhdeksäntenä ollut Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli tuossa vaiheessa 20 sekunnin päässä Hamiltonista ja hänen edessään oli 15 sekuntia tyhjää kahdeksantena ajaneeseen Péreziin.

Mercedes ilmeisesti laski, että Hamilton ehtisi tuohon väliin – niin kuin ehtikin – ja pääsisi ajamaan puhtaassa ilmassa. Kylmät kovat renkaat kuitenkin kumosivat puhtaan ilman tarjoaman etulyöntiaseman, ja kaiken lisäksi muutama sekunti Giovinazzin edellä körötteli kierroksella ohitettu Haasin Nikita Mazepin.

Hamilton ja Gasly menettivät kierroksella 31 aikaa ohittaessaan Mazepinin, ja tämä auttoi Vettelin heidän molempien edelle.

– Menetimme paljon pisteitä. Todella surkea suoritus tallilta. Se ehdottomasti yllätti. Emme voi tehdä muuta kuin katsoa itseemme, käydä keskusteluita ja palata vahvempina. Autossamme on heikkoja kohtia. Tämä kisa oli vaikea, ja seuraava kisa (Azerbaidzhanin GP) on uskoakseni ihan yhtä vaikea. Kylmällä radalla on vaikea saada renkaita toimimaan. Meillä on hyvä taistelu käsissämme.

– Varikkokäynti maksoi meille kolme sijaa. Minulla ei ole mitään sanottavaa siitä. Koko talli alisuoritti viikonlopun alusta asti, Hamilton suomi omiaan.

Lue myös:

    Uusimmat