F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen Mercedes-paikalle piikikäs perustelu – päät alkavat putoilla Maranellossa

Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen ylivoima viikonlopun Unkarin GP:ssä ja Valtteri Bottaksen taipuminen kauas tallikaverinsa vauhdista alkaa kirvoittaa jo varsin pessimistisiä näkemyksiä vuoden 2020 F1-sarjan mestaruustaistosta kansainvälisessä formulamediassa.

LUE MYÖS NÄMÄ:

Hamilton leikitteli vastustajiensa kanssa selvittyään Bottaksen aika-ajohyökkäyksestä reilun kymmenyksen turvin. Kisaan Bottas sai huonon lähdön eikä mikään voinut enää pysäyttää Hamiltonia, joka nousi nyt viiden pisteen MM-johtoon.

Bottas tuli maaliin kolmantena Red Bullin Max Verstappenin jälkeen.

Laurence Edmondson ja Nate Saunders toteavat ESPN:n sivuilla, että Mersulla oli aikaa harvinaiseen kikkailuunkin, kun vastustajat olivat pudonneet jo kauas taakse.

– Kokomustan W11:n suorituskyky oli Budapestissä sellaista luokkaa, että Lewis Hamiltonilla oli lopussa aikaa hakea tuoreet renkaat vain jahdatakseen nopeinta kierrosaikaa. Sellaisia päätöksiä ei tehdä kevyesti, koska ne sisältävät lukuisia asioita, jotka voivat mennä vikaa varikkokäynnillä, mutta siinä vaiheessa hän kruisaili yli 23 sekunnin johdossa, ja se tuntui täysin varmalta tavalta saada lisäpiste, kaksikko toteaa.

Hamiltonin heikon kaudenavauksen jälkeen britti on jälleen esittänyt vakuuttavia otteita Steiermarkin ja Unkarin kisoissa. Motorsport.comin saksankielisen sivuston toimittaja Stefan Ehlen antaa vastustajille hyvin vähän mahdollisuuksia.

– Toisin kuin vuonna 2019, en usko, että Bottas pystyy ottamaan kärkisijaa takaisin tältä Hamiltonilta. Yksi asia on minulle selvä: hänen vähemmän ihanteellisen alkunsa jälkeen Hamilton on ollut nopea ja virheetön. Se tekee hänestä parhaan. Piste. On myös selvää, ettei Hamiltonin tarvitse pelätä ketään tänäkään vuonna. 19 haastajastaan käytännössä vain Bottas tulee kysymykseen vakavasti otettavasta MM-haastajasta, Ehlen pohtii.

Onko Valtteri Bottaksesta vieläkään haastamaan Hamiltonia?

Brittimedian ylitsevuotavassa hehkutuksessa nähdään Hamiltonin ja Mercedeksen kääntöpuolikin.

– Niin loistavia kuin Hamilton ja hänen tallinsa ovatkin, jälleen yksi vuosi Mercedeksen dominointia ei ole sitä, mitä laji tarvitsee, myöntää The Telegraphin Luke Slater.

– Täytyy sanoa heti alkuun: me todistamme yhden kaikkien aikojen mahtavimman kuskin ja ylivoimaisimman tiimin aikaa formula ykkösten historiassa, ylistää Daily Mail -lehden Jonathan McEvoy.

– Mutta täytyy myös sanoa heti seuraavassa hengenvedossa, että heidän ylivoimansa muihin nähden, mikä näyttää jo lupaavan Hamiltonille seitsemättä maailmanmestaruutta ennen kuin aurinko laskee aavikolla joulukuussa, ei oikein tee lajista kovinkaan sähköistä, McEvoy jatkaa.

– Valtteri Bottas on toisena MM-pisteissä ja ajaa myös Mercedestä. Nyt kun Red Bullilla on vaikeaa ja Ferrari on aivan ulapalla, pystyykö Bottas tarjoamaan haastetta puolustavalle mestarille? On vaikea uskoa, että hän pystyisi. Hän ei ole pystynyt antamaan näytettä pysyvästä uhasta kolmen täyden kautensa aikana. Kyynisesti voisi lisätä, että siksi hän on edelleen töissä Mersulla, McEvoy piikittelee.

Verstappenin menestys peitti Red Bullin ongelmat

Hollantilaislehti De Telegraaf ei järjestänyt juhlia Max Verstappenin kakkostilan takia. Otsikossaan lehti totesi, että palkintosija vain kätki alleen Red Bullin tämän hetken ongelmat. Tiimi tuli kauteen isolla rummutuksella mestaruustaisteluun nousemisesta.

– Red Bullin mestaruushaaveet ovat jo kolmen kisan jälkeen jäissä. Max Verstappenin yllätyksellinen kakkostila ei muuta sitä. Radalla, jolla Red Bullin pitäisi tehdä tulosta, RB16 oli kuin kissanpentu. Tuntuu kuin insinöörit olisivat saaneet käyttöohjeet kiinan kielellä.

Lehti jatkaa lisäksi tallin vuosia jatkuneesta moottorikumppani Renault’n syyttelystä, josta ei ole päästy eteenpäin vaihtamalla koneet Hondaan.

– Red Bull eli maailmassa, jossa ongelmat eivät koskaan tuntuneet johtuvan autosta. Mestari on tullut ohitetuksi, De Telegraaf viittaa suunnittelijaguru Adrian Neweyyn.

Päät alkavat putoilla Ferrarilla

Ferrarilta odotettiin jo hiukan parempaa haastetta, kun Itävallasta siirryttiin vähemmän moottoritehoja vaativalle Unkarin radalle. Toisin kävi. Sebastian Vettel oli kuudes (jääden hänkin yli kierroksen Hamiltonille) ja Charles Leclerc jäi kokonaan pisteiden ulkopuolelle.

Saksalaisen Frankfurter Allgemeine Zeitungin Hermann Renner näkee Ferrarin keräilevän nyt lähinnä sympatiaa muuttuvassa tilanteessaan.

– Ratamenestyksen puutteessa (Mattia) Binotto haluaa saada maailman tunnetuimman kilpatiimin näyttämään lajin samarialaiselta. Mies Harry Potter -hiustyylissään ei koskaan väsy painottamaan sitä, miten tärkeä rooli Ferrarilla on lajissa ja kuinka kiitollisia vastustajien pitäisi olla siitä, että Maranello hyväksyi budjettikaton laskun 175 miljoonasta dollarista 145:een. Ja he ovat tehneet sen lajin hyväksi vastoin omia intressejään.

Italiassa Ferrarin arkulle siroteltiin hiekkaa jo kauden ensimmäisten kisojen aikana, mutta nyt keskustelu alkaa kääntyä vähitellen syyllisten etsintään.

– Viikkoja kestäneen asian ymmärtämisen ja datan lukemisen jälkeen Ferrarilla on varmuus. He ovat rakentaneet uskomattoman huonon koneen, toteaa Corriere della Seran Daniele Sparisci.

– Alkavatko päät putoilla? Kyllä, jos se tarkoittaa, että eri osastot saadaan toimimaan paremmin. Ei ole epäilystäkään, etteivätkö asiat voi muuttua jo pian, sanoo puolestaan La Gazzetta dello Sportin Andrea Cremonesi.

Autosport-lehti uutisoi heti maanantaina, että Ferrarilla ollaan jo päätymässä uudistusten aloittamiseen. Italiassa ennakoidaan samaa.

– Unkarin lopputulos, että saksalaisen (Vettelin) Ferrari jää kuudenneksi yli kierroksen perässä Lewis Hamiltonin Mercedeksestä, on armoton. Nyt Binottolla on edessään vakavia valintoja. Kyse on tiimin ravistelusta myös tulevia kausia ajatellen tarkastelemalla uudelleen yhtä tai useampaa virkaa, Gazzettan Luigi Perna lausuu.

Lue myös:

    Uusimmat