Matkusteluun halutaan enemmän joustoa

Internet mahdollistaa matkaa suunnittelevalle joustavat mahdollisuudet. Matkan varaamisessa internetin kautta vaaditaan kuitenkin myös valppautta.

Matkailusta on internetin myötä tullut entistä omatoimisempaa suunnittelua ja varaamista. Yhä useampi suomalainen myös vertailee matkojen hintoja netissä ennen matkan varaamista.

Matkatoimisto Travellinkin maajohtaja Daniela Katro uskoo, että matkojen varausprosessit tulevat internetin kautta entisestään nopeutumaan.

-Uskon vahvasti, että suomalaiset haluavat, että matkustajalla on oikeus ja mahdollisuus räätälöidä matka itse ja helpolla tavalla. Halutaan nopea, yksinkertainen ja joustava varauskanava, joka on auki ympäri vuorokauden, Katro toteaa.

Enää ei siis olla sidoksissa jonkin ennalta määrätyn matkan suhteen. Matkan hankinnassa verkosta kannattaa olla kuitenkin varuillaan.

Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer sanoo, että kotimaisia verkkomyyjiä valvoo kuluttajavirasto, mutta ulkomaisten nettisivujen kanssa ollaan väljemmillä vesillä.

-Esimerkiksi on tullut valitus siitä, että on ostettu lento hollantilaisilta sivuilta, joissa ehdot ovat olleet hollanniksi, eikä varaaja ole ymmärtänyt hollantia. Näitä on vähän vaikea lähteä ratkomaan, sanoo Toepfer.

Hän muistuttaa, että ulkomaisilta sivuilta ostettaessa kannattaa muistaa lukea ja vielä ymmärtääkin kaupan ehdot.

-Olennainen ero on, että varaako netistä valmismatkan vai reittilennot. Valmis- eli chartermatkoissa on laajemmat turvat kuin ns. omatoimimatkoissa.

-Nettikaupassa myyjällä on vastuu toimittaa lentoliput pyydetyille päiville ja pyydetyille lennoille. Sitten kun matkalle lähdetään, siirtyy vastuu pääosin lentoyhtiöille ja matkustajalle itselleen, sanoo Toepfer.

-Netistä varattaessa täytyy matkustajan olla muutenkin tarkkana esimerkiksi siinä, ettei jätä lentojen väliin liian lyhyttä väliä.

Eroa on myös siinä, ostaako lennot kaikki yhdestä nettiosoitteesta, vai yhdisteleekö monen palveluntarjoajan lentoja.

-Jos kuitenkin ostaa reittilennot jatkolentoineen samasta nettiosoitteesta, on se enemmän lentoyhtiön vastuulla tehdä uudelleenreititykset, jos lennot ovat myöhässä. Mutta kaikki katsotaan tietysti aina tapauskohtaisesti, että vaikea on sanoa mitään yhtä sääntöä, sanoo Toepfer.

Hän sanoo myös, että kuluttajavirastoa paremmin ulkomaisten nettisivujen kanssa asioimisesta tietää Euroopan kuluttajakeskus.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat