Markus Allan: Näin nousin urallani varastomiehestä tangotähdeksi

Musiikki on kuulunut aina Allan Isbergin elämään. Monelle suomalaiselle hän on tutumpi taiteilijanimeltään Markus Allan. Tango on ollut taiteilijalle elämäntehtävä 1960-luvulta alkaen aina tähän päivään saakka.

Lapsena Markus Allan ei vielä voinut aavistaakaan, mikä hänen elämäntyönsä olisi. Perheessä ei ollut aiempia muusikoita, vaikka Allan muisteleekin enonsa laulaneen erittäin hyvällä äänellä radioiskelmien mukana. Myöhemmin myös tuleva tangotähti itse alkoi opetella laulamista radiohittejä seuraamalla.

Kun Allan sai levysoittimen, hänen kiinnostuksensa musiikkia kohtaan kasvoi. Levyjen kautta hän löysi myös tuon ajan idolit, kuten Elviksen ja Paul Ankan.

Vierailevan tähden visiiteistä vakituiseksi solistiksi

1960-luvun alussa Allan kävi Vartiokylän työväentalolla muiden nuorten kanssa tutustumassa lavan toimintaan. Hän seurusteli jo tuolloin tulevan vaimonsa Sinikan kanssa.

– Sinikka sitten keksi tiedustella Raimo Sirkiältä, voisiko minä laulaa heidän orkesterin säestämänä, Allan muistelee.

Hän teki muutamia satunnaisia solistivierailuja, mutta orkesteri näki Allanin mahdollisuudet ja pyysi häntä mukaan vakituiseen kokoonpanoon.

Vuoden 1962 lopulla Leo Lindblom pyysi Allanin Kai Lindin tilalle orkesteriinsa. Suomalaisen tangon suosio oli nousussa, ja tämä toimi Allanin uran ponnahduslautana.

Työpaikan vaihto

Allanilla oli päivätyö Elannon varastomiehenä, mutta Leo Lindblom ja Leo Heinonen näkivät Allanin musikaaliset mahdollisuudet.

– He kertoivat minulle, että keikkaa on niin paljon, että päivätyölle ei jää enää aikaa, Allan muistelee.

Niinpä Allan sitten jätti varastomiehen työt ja siirtyi kokopäiväiseksi viihdetaiteilijaksi.

Laulukilpailuista Toivo Kärjen haastateltavaksi

Vuonna 1962 EXPO-hallilla oli suomenmestaruustasoinen laulukilpailu, jossa Allan voitti kotimainen miesartisti -sarjan. Helsingin Sanomat mainosti uutta löytöä.

Tie vei uuden artistin, Toivo Kärjen, haastateltavaksi. Kärki oli arvostettu ja tunnettu alallaan, ja hän oli myös todella taitava työssään.

– Tunnelma vähän rentoutui, kun Kärki antoi ymmärtää että "kyllä tämä tästä", mutta ei haastattelu ollut mitenkään vapaamuotoinen, Allan muistelee tilannetta.

Allan kertoo, että Kärki piti eräänlaista rekisteriä laulajista. Hän kiinnitti huomiota ääneen ja sävelkorvan puhtauteen.

Allan Isbergistä Markus Allaniksi

Alun perin yleisön piti saada kilpailun kautta keksiä Allan Isbergille taiteilijanimi.

Toivo Kärki kuitenkin hylkäsi laatikollisen nimiehdotuksia, sillä hänellä oli nimi valmiina. Markus Allan olisi uusi tähti Suomen tangolle. Nimen lisäksi Kärjellä oli tarjota myös taiteilijalle ensimmäinen tango. Allan tulisi levyttämään Liljankukan, jolla oli jo tuolloin ikivihreän status.

– Ensi tapaamisella en voinut vielä allekirjoittaa sopimusta, sillä olin alaikäinen ja tarvitsin luvan kotoa, Allan muistelee.

Seuraava käyntikerta oli helpompi. Silloin Allan vei sopimuksen Kärjelle, ja yhteistyö Fazer-musiikin kanssa saattoi alkaa.

Studio55.fi/Erja Haverinen

Lue myös:

    Uusimmat