Marimekko tyrmää toisen kopiointiepäilyn

Marimekon taiteellisen johtajan Minna Kemell-Kutvosen mukaan Metsänväki-kankaan paljastuminen taideteoksen kopioksi oli yhtiölle shokki.

– Tämä oli erittäin suuri järkytys ja syvä pettymys. Tiistai-iltana saimme tiedon Kristiina Isolalta, että hän on käyttänyt ukrainalaisen taiteilija työtä oman maalauksensa pohjana, Kemell-Kutvonen toteaa Huomenta Suomessa.

– Tämä on elämää, tämä pitää ottaa vastoinkäymisenä, joka on tullut eteen ja hoitaa se niin hyvin kuin se pystytään hoitamaan.

Sen sijaan gingko-kuvioon liittyvät kopiointiepäilyt Kemell-Kutvonen tyrmää.

– Itse tiedän todella tarkkaan kuinka tämä gingko-kuvio on syntynyt. Puun lehti on puun lehti ja jos sitä halutaan käyttää teoksessa naturalistisesti, niin se on aika yksiselitteistä.

– Ja näitä kuvia kun katsoo, niin on aivan yksiselitteistä, että ne ovat kaksi eri teosta.

Isolan jatko Marimekolla vielä päättämättä

Kemell-Kutvosen mukaan Kristiina Isolan jatkosta Marimekolla ei ole vielä tehty päätöstä. Isola työskentelee yhtiössä freelancer sopimuksella.

– Tämä on tullut niin suurena järkytyksenä, että haluamme käsitellä tämän asian rauhassa ja mennä sitten eteenpäin. Vielä en halua lähteä arvioimaan sitä, miten jatkossa toimitaan.

Brändiasiantuntija, dosentti Kirsti Lindberg-Repo uskoo Marimekon selviävän kohusta

– Brändi on vähän niin kuin kananmunan kuori, jos se menee rikki, niin se saadaan vielä korjattua. Mutta jos sisällä on mätä muna, niin se kestää jo kauemmin, Lindberg-Repo toteaa.

– Tässä ollaan nyt sellaisessa tilanteessa, että kuori on vähän säröytynyt ja se saadaan korjattua.

Yhtenä mahdollisuutena Marimekon imagon kiillottamiseen on väläytelty sitä, että Marimekko kutsuisi unkarilaisen taiteilijan perikunnan Suomeen ja tulouttaisi osan Metsänväki-kankaan tuloista näille.

Brändiasiantuntija Lindberg-Revon mukaan tällainen ele Marimekolta olisi mitä mainion. Kemell-Kutvosen mukaan asiassa ei ole tehty mitään päätöksiä, mutta hänkään ei tyrmää ajatusta.

– Kaikki on mahdollista, spontaanina ideana loistava ja hyvin Marimekon ytimeen menevä.

Katso Marimekon taiteellisen johtajan Minna Kemell-Kutvosen sekä brändiasiantuntija Kirsti Lindberg-Revon haastattelu: (Huomenta Suomi 30.5.2013)

Lue myös:

    Uusimmat