Mainos
Mainos

Suomalaistislaamon voitokkaan ginin etiketti joutui törkeän kopioinnin kohteeksi – toimitusjohtaja: "Tämä on asia, jota emme voi sivuuttaa"

Suomalaistislaamon toimitusjohtaja toivoo saavansa keskusteluyhteyden auki kopiotuotteen valmistajaan. 

Maailmalla mainetta niittäneen suomalaistislaamon Kyrö Distilleryn Napue-gini on joutunut selvän kopionnin kohteeksi. Tapaus tuli ilmi viestintäalan yrittäjä Samuel Soraisen julkaistua maanantaina Twitterissä kuvaparin, jossa suomalaistislaamon voitokkaan Napue Ginin viereen on asetettu kyseistä juomaa hyvin vastaava tuote, portugalilainen Gin Toca. 

Sorainen oli bongannut tutunoloisen tuotteen International Craft Spirits Excellence Awards -kilpailun verkkosivuilta. Kyseisessä kilpailussa etsitään vuoden 2018 parasta giniä.

– Kopiointi on imartelun korkein muoto, Sorainen kirjoitttaa Twitterissä.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

"Hauskuuden puolelle se meni"

Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen kertoo Makuja.fi:lle ottaneensa yhteyttä portugalilaisvalmistajaan aiheen tiimoilta, mutta ainakaan vielä keskusteluyhteys ei ole avautunut. 

Lipiäinen kertoo ICSE-kilpailun organisaation ottaneen häneen yhteyttä ja todenneen portugalilaistuotteen olevan selvä kopio suomalaistuotteesta. Ehdotuksesta huolimatta Lipiäinen ei aio pyytää tuotteen poistamista kilpailusta, vaan hän haluaa ensin selvittää tilanteen kopiotuotteen valmistajan kanssa. 

– En halua lähteä lyttäämään tuotetta, ennen kuin olemme saaneet keskusteluyhteyden. Vaikka kyseessä on pieni valmistaja, tämä on asia, jota emme voi sivuuttaa, Lipiäinen kertoo. 

Alkoholi on yksi maailman väärennetyimpiä tuotteita. Interpolin ja Europolin vuonna 2017 toteutetussa operaatiossa takavarikoitiin yhteensä 26,4 miljoonaa litraa väärennettyä alkoholia.

Lipiäinen kertoo suhtautumisen kopiointituotetta kohtaan pysyneen huumorin puolella.

– Hauskuuden puolelle se meni, kyllä se oli aika hyvä analyysi meidän etiketistä, Lipiäinen toteaa. 

– Emme näe, että tämän kopioinnin takana oli mitään sellaista, että meidän tuotteen avulla olisi lähdetty markkinoimaan tai edistämään myyntiä isosti. 

Lipiäisen mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun heidän tuotettaan on kopioitu näin röyhkeästi, vaikka inspiraatiota pullosta onkin haettukin moniin tuotteisiin.

***


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja