Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Iittala kertoo, miksi se uusi ikonisen logonsa – näin yhtiö kommentoi väitteitä mukiplagioinnista

11:17Mistä tunnistaa nurkkaan unohtuneen arvoesineen rihkamasta?Katso myös video: Katso videolta huutokauppias Mika Sirénin vinkit arvoesineiden tunnistamiseen.
Julkaistu 07.02.2024 18:42
Toimittajan kuva
Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Iittala on puhuttanut lähiaikoina kahdesta syystä. Keskustelua ovat herättäneet väitteet tuoteplagioinnista sekä uusi logo. Kysyimme asiaa Iittalasta sekä sen omistavasta Fiskarsista.

Näin Fiskars kommentoi mukiplagiointiväitteitä

Viime päivinä ovat puhuttaneet väitteet, joiden mukaan Iittala olisi plagioinut suunnittelija Johanna Ojasen suunnittelemaa ja valmistamaa jo pitkään markkinoilla ollutta mukia.

Kuva jo aiemmin myynnissä olleesta mukista on nähtävillä taidekäsityökauppa Okra-myymälän Instagram-tilillä. Ojasen keramiikka-astioita on ollut myynnissä myös Lokal Helsingissä Helsingissä.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Alla on nähtävillä kuva Iittalan PLAY-tuotesarjan mukista, jonka yhdennäköisyyttä toiseen tuotteeseen on hämmästelty sosiaalisessa mediassa.

Iittala Play-muki
Fiskars Finland Oy Ab

Kuva Iittalan tuotteesta.

Iittala on Fiskars-konsernin rekisteröimä tavaramerkki. Fiskars-konsernista asiaa kommentoidaan sähköpostitse seuraavasti:

– Designyhtiönä arvostamme muotoilua suuresti ja se kuuluu keskeisenä osana Iittalan brändin ytimeen. Muki on muotona universaali, arjen käyttöesine, josta on olemassa lukemattomia variaatioita. Tästä syystä eri mukimalleissa on usein samankaltaisia elementtejä, joita voi löytää laajasti mukimalleista ympäri maailmaa. Siten myös Iittalan PLAY-mukista ja muista mukimalleista voi löytää yhtäläisyyksiä.

Suunnittelija ei keskiviikkona vastannut MTV Uutisten yhteydenottopyyntöön.

Lue myös: Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...

Uusi logo on puhuttanut

Myös Iittalan uudistunut logo on herättänyt runsaasti keskustelua. MTV Uutiset pyysi Iittalan luovaa johtajaa Janni Vepsäläistä kommentoimaan puhuttanutta logouudistusta.

Vepsäläinen ei kommentoi kysymystä siitä, millaista palautetta he ovat saaneet liittyen uudistuneeseen logoonsa. Hän kertoo ymmärtävänsä, että muutos herättää monenlaisia ajatuksia. Se on luonnollista.

– Ymmärrän, että tämä on asia, joka varmasti herättää tunteita. Iittala on niin merkittävä brändi Suomessa ja meillä on tosi pitkä historia, Vepsäläinen sanoo.

– Tämä on myös minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä brändi, joten ymmärrän, että se on varmasti herättänyt tunteita ihmisissä.

Iittalan vanhoja logojaIITTALA

Iittalan logoja vuosien varrelta. 

Uuden logon taustaa

Vepsäläinen aloitti Iittalan uudessa luovan johtajan pestissä helmikuussa 2023. Hän kertoo, että yritykseen luodun uuden roolin myötä tulivat yrityksessä myös brändilliset muutokset ajankohtaisiksi. Niitä on lähdetty sittemmin edistämään.

– Luovan johtajan tehtävään kuuluu kaikenlainen brändillinen ilmaisu.

Vepsäläinen kertoo, että uusi logo on suunniteltu yhteistyössä helsinkiläisen graafikon kanssa.

Iittalan uusi logoIITTALA

Iittalan uusi logo.

Inspiraation lähteet uuden logon taustalla

Vepsäläinen kertoo, että uuden logon tärkeimpänä inspiraation lähteenä on toiminut Iittala-brändin pitkä historia ja design-tarina. Siihen yhdistyy lasin työstäminen, joka on Iittalan ydinosaamista.

– Ne ovat tässä olleet kaikkein tärkeimpinä inspiraation lähteinä, hän kertoo.

Logon keltainen väri ottaa Vepsäläisen mukaan inspiraatiota lasinpuhallusuunissa olevasta valuvasta lasista, joka on valmis muotoiltavaksi kauniiksi lasiesineeksi.

– Oikeastaan kaikki, mikä tähän brändiuudistukseen liittyy, tulee historiastamme ja lasin työstämisen tekniikoista ja sen tarinan kertomisesta.

Vuosiluku haluttiin näkyvästi esiin

Vepsäläinen kertoo, että vuosiluku haluttiin näkyvästi esiin. Iittala on ollut olemassa vuodesta 1881 ja sen halutaan säilyvän jatkossakin. 

Vepsäläinen kertoo, että Iittala-brändin vaaliminen on brändiuudistuksen tärkein tavoite. Uuden logon muototyyliin päädyttiin juuri historiasta inspiraatiota hakemalla tästä vanhasta logotyypistä 1800-luvulta.

– Tarkoitus nimenomaan ei ole heittää mitään historiaa pois vaan päinvastoin tuoda sitä historiaa enemmän näkyville.

Vepsäläinen kertoo, että uuden logon tuominen tuotteisiin on vaiheittainen prosessi, jota työstetään koko ajan. Tarkempaa aikataulua hän ei osaa tässä vaiheessa sille sanoa.

Vepsäläinen kertoo, että ei voi kommentoida kysymystä siitä, paljonko logon muuttaminen uuteen muotoon maksoi.

Katso myös video: Muutaman dollarin maljakko osoittautui aarteeksi

4:28Tynellin valaisimet ovat haluttua tavaraa juuri nyt – tässä ovat seuraavat mahdolliset aarteet antiikkimarkkinoilla

Arvomaljakon suunnitteli Italialainen arkkitehti Carlo Scarpa italialaiselle lasinvalmistajalle Veninille vuonna 1942.

Lue myös: Toisen lahjoitus on toisen aarre – näitä asioita kierrätyskeskuksista metsästetään eniten: "Ne eivät yleensä ehdi kauaa hyllyssä olla"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lisää aiheesta:

Onko sinulla tällainen Iittala-astia? Se viedään nyt käsistäIittala-kohu paisuu: Yritys tiesi mukinsa muistuttavan toisen keraamikon tekemää, kertoo HSKohu Iittalan ympärillä paljastaa kiintymyksen ikoniseen yhtiöön – professori: "Eihän tässä ole kyse pelkästään logosta"Iittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...Yli 80 Makia-vaatebrändin nimikettä ottanut inspiraationsa muualta – Makian johto avaa suunsa plagiointisyytöksistä: "Nämä kohutapaukset eivät ole kopioita, vaan meidän versioitamme"
SisustusKotiYritykset ja bränditLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sisustus
  • 17.10.12:03
    Askartelu

    Näin teet itse upean syyskranssin: "Varoitus, tähän tulee himo"

  • 30.8.19:08
    Koti

    Sisustusintoilija listasi viisi asiaa, joita ei haluaisi omaan kotiinsa

  • 30.8.14:40
    Donald Trump

    Yhdennäköisyys hämmentää – Trumpin Valkoisen talon kultakoristelut muovia?

  • 25.8.09:17
    Takaisinvedot

    Onko sinulla tämä valosarja? Poista käytöstä heti!

  • 13.8.20:14
    Mitä ihmettä?

    Onko tämä tuoli muka sininen? Kristinin video aiheutti somehässäkän – lopulta paljastui yllätystotuus