Marimekko suuntaa ulkomaiden markkinoille

Marimekon liikevaihdosta kolme neljännestä tulee kuitenkin yhä kotimaasta.

Vahvasti kotimaan markkinoille keskittynyt Marimekko on ryhtynyt kasvattamaan vientiään. Yhtiön julkaiseman osavuosituloksen mukaan kolme neljännestä liikevaihdosta tulee vielä kotimaasta, mutta vienti ja ulkomaantoiminnot kasvoivat nyt 14 prosenttia viime vuodesta. Marimekon tuotteita viedään Pohjoismaiden ja Euroopan ohella myös Yhdysvaltoihin, jonka osuus on hieman yli kolme prosenttia koko liikevaihdosta.

Marimekon 46 miljoonan euron liikevaihdosta vaatteiden osuus on puolet, sisustus reilulla kolmanneksella ja laukut noin 14 prosentin osuudella tulevat seuraavina. Tammi-syyskuussa Marimekon liikevaihto kasvoi vuotta aiemmasta 15 prosenttia. Tulos rahoituserien jälkeen parani 24 prosenttia 6,9 miljoonaan euroon ja osakekohtainen tulos nousi 23 prosenttia 0,61 euroon.

Marimekko on ollut yksi niistä yhtiöistä, joilta on odotettu ilmoitusta ylimääräisestä osingosta tänä vuonna. Edellisen osavuosituloksen jälkeen sitä ei kuulunut ja yhtiön osakekurssi lähti laskuun. Myöskään tänään yhtiö ei kertonut osinkoaikeistaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat