Marginaaliuutuudet eivät kuulu radioiden hittisoittolistoilla

Monen kuuntelijan mielestä nykyisillä radioasemilla soivat liiaksi samat hittisävelmät. Arvostelijat sanovat myös, että kiristyvässä kilpailussa asemat tekevät musiikkivalintansa varman päälle ja moni marginaaliuutuus ei pääse ollenkaan radioiden soittolistoille. Samalla radion yksi merkittävimmistä rooleista uuden musiikin esittelijänä on kaventumassa.

Radio isoisän aikaan

Suurimman kaupallisen Radion Novan kohderyhmänä ovat 25-45-vuotiaat. Musiikillisen linjan luominen on mainostuloilla toimivalle radiolle olennainen asia; kohderyhmä halutaan pitää kanavalle uskollisena.

- Radio Nova on vähän kuin vähittäistavarakauppa, että siellä on päivittäin samat tuotteet samoissa hyllypaikoissa, mutta joka päivä sinne on helppo mennä, koska tietää että sieltä saa mitä haluaa. Novassa kohderyhmästä koottu kuuntelijaraati arvioi kappaleita, joita soitetaan raadin mieltymysten mukaisesti. Soitossa on kerralla 200-300 kappaletta, ja vain osa musiikinlajeista mahtuu mukaan. Tänä päivänä niin formatisoituneita ja keskittyvät tekemään tietylle yleisölle, että siellä ei ole enää kaikille kaikkea, kertoo musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää Radio Novasta.

Ihminen ei osaa kaivata sitä minkä olemassolosta se ei mitään tiedä. Musiikkitarjonnan kaventuminen huolestuttaa näytelijä ja lauluntekijä Katriina Honkasta. - Kuulijana lähinnä niin että kun avaa radion ja vaihtaa kanavaa niin sieltä se sama biisii tulla vilahtaa ja jossain vaiheessa se rupee tökkimään ja kyllästyttämään, suomikin on täynnä hyviä lauluntekijöitä musiikintekijöitä ja bändejä olis kiva kuulla niitä vähän laajemmalla sektorilla, sanoo Honkanen.

Kaupalliset asemat ottaneet kuuntelijoista jo yli puolet, mutta suurimpana yksittäisenä asema on edelleen Radio Suomi. Monien mielestä kiristynyt kilpailu on supistanut Yleisradionkin musiikkitarjontaa.

- Se ei ole suinkaan kaventunut. Mutta kun se painottuu tiettyihin lauluihin ja niiden suureen soittomäärään, niin tämmöinen tunne voi tulla, että täällähän soi pelkästään samat biisit, sanoo musiikkiipäällikkö Jorma Hietamäki Radio Suomesta, Yleisradiosta.

Yleisradiossa puolustaudutaan laajalla useamman tuhannen kappaleen soittolistalla ja eri musiikkilajien erikoisohjelmilla. Silti levybisneksessä väitetään, että nyt hittiehdokkaat on tehtävä sellaisiksi, mikä miellyttää radioiden portinvartijoita.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 06.10.2003).

Lue myös:

    Uusimmat