Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Marcus Grönholmin rallisensaatiota edelsi haastattelu, jonka varovainen sävy hätkähdyttää – "Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta"

10:06Tulosruutu 20 vuotta sitten: Ralliässä Marcus Grönholm maltillisesti ensimmäiseen täyteen MM-kauteen – tuloksena oli mestaruusKatso videolta 20 vuoden takainen Tulosruutu, jossa 31-vuotias Marcus Grönholm pohjusti ensimmäistä kauttaa rallin MM-sarjan tehdaskuskina.
Julkaistu 08.01.2020 06:31

MIKKO HYYTIÄ

Pitkän ja äärimmäisen vaativan tien rallimaailman huipulle tehnyt Marcus Grönholm pääsi näyttämään osaamistaan toden teolla kaudella 2000, kun hän sai ajaa ensimmäisen täyden kautensa Peugeot'n tehdaskuljettajana. Tuloksena oli maailmanmestaruus.

Grönholm täytti ensimmäisen tehdaskautensa alussa 32 vuotta. Vaikka rallitähdet ovat pysyneet huipulla aina 40-vuotiaaksi asti – jotkut jopa yli – Grönholm ehti jo epäillä mahdollisuuksiaan päästä tehdaskuljettajaksi ennen kuin on liian vanha.

– Nyt oli oikea aika päästä sisään. Se menee vaikeammaksi joka vuosi. Nyt kun olen siellä, luulen, että edessä on monta vuotta, jos näytöt ovat hyviä, Grönholm totesi kauden alla esitetyssä Tulosruudussa tammikuussa 2000.

Grönholmin aloittaessa tehdastaipaleensa rallin MM-sarjan ja sitä edeltäneen FIA Cupin mestaruuden oli voittanut yhteensä 14 kuljettajaa. Heidän keski-ikänsä oli ollut ensimmäisen mestaruuden hetkellä 33.Kauden 2000 alkaessa

Grönholmilla ei ollut aavistustakaan, että hän ehtisi vielä tuon lukeman alle. 

LUE MYÖS: Esapekka Lapilta paljastus uudesta sopimuksestaan: "Saatoin olla hyvin edullinen"

Alun perin Grönholmin oli tarkoitus ajaa 14 osakilpailusta vain osa, omien muistikuviensa mukaan kymmenen. Hän lausui Tulosruudulle tavoitteen, joka kuulostaa jälkikäteen sanalla sanoen vaatimattomalta: uran avausvoiton saavuttaminen.

– Vuonna 2001 voidaan jo sitten puhua joistain muista saavutuksista. Katsotaan nyt ensin, jos pystyisin voittamaan, Grönholm sanoi 20 vuotta sitten.

Varovaisuudelle oli syynsä, sillä MM-sarjan kalenterissa oli monta kisaa, joita Grönholm ei ollut koskaan ajanut.

– Niissä kilpailuissa, joita en ole ajanut, täytyy ottaa vähän rauhallisemmin ja yrittää vain ottaa pisteitä eikä kilpailla voitoista. On täysin mahdotonta kilpailla muita vastaan siellä, missä ei ole ikinä ennen ollut.

Grönholm oli ajanut kauden 2000 alkaessa yhteensä 30 MM-rallia, joista 13 WRC-autolla.

Tavoite täyteen

Kaikki meni uusiksi heti kauden toisesta, Ruotsissa ajetusta osakilpailusta lähtien. 

Grönholm nousi kärkeen rallin toisella erikoiskokeella eikä luovuttanut enää johtoasemaa. Hän saavutti kaikkiaan seitsemän pohja-aikaa ja voitti rallin seitsemän sekunnin erolla nelinkertaiseen maailmanmestariin Tommi Mäkiseen. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 17.99388325Marcus Grönholm vauhdissa Ruotsin rallissa helmikuussa 2000.

Kaudelle asetettu tavoite täyttyi kolmessa viikossa.

– Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta tavoitetta. Kyllä se oli juuri noin, Grönholm muistelee nyt MTV Urheilulle.

– Sitten se lähtikin ihan hyvin liikkeelle, ja pikkuhiljaa ne tallipäälliköt totesivat, että tuon jätkänhän kannattaa vissiin antaa ajaa enemmän.

Ruotsin jälkeen Grönholm ja kartanlukija Timo Rautiainen tuulettelivat palkintokorokkeella myös maaliskuussa Portugalissa (2:s) ja toukokuussa Argentiinassa (2:s).

Kelkka kääntyy

Kauden puolivälissä Grönholm oli MM-sarjassa kolmantena. Colin McRae oli tasapisteillä toisena, Carlos Sainz ja Mäkinen vaanivat vain pisteen päässä. Richard Burnsin MM-johto oli 14 pistettä.

Sitten kelkka kääntyi.

Grönholm voitti Uudessa-Seelannissa ja Suomessa. Burns jäi nollille. Suomalainen nousi MM-sarjan kärkeen – lopullisesti.

– Laskimme vain Timpan kanssa, että ajamme jokaisessa kisassa hyvät tulokset, emmekä stressanneet MM:n kannalta yhtään. Loppukaudesta alkoi näyttää siltä, että perhana, mehän olemme oikeasti taistelussa mukana, Grönholm muistelee.

Juttu jatkuu kuvan alla. 17.99345747Marcus Grönholm (toinen vas.) Portugalin rallin palkintokorokkeella Richard Burnsin (kolmas oik.) ja Carlos Sainzin (toinen oik.) kanssa.

Kauden jälkimmäisellä puoliskolla Grönholm oli ylivoimainen pistelinko kerättyään 41 pistettä, 18 pistettä enemmän kuin Sainz. Myös Grönholmin tallikaverit Francois Delecour ja asfalttispesialistina tutuksi tullut Gilles Panizzi olivat loppukaudesta hyvässä vauhdissa; molemmat keräsivät yli 20 pistettä.

LUE MYÖS: Uudet Toyota-tähdet tekevät Tommi Mäkisen työn helpoksi: puheet kuin yhdestä suusta – "En ole milloinkaan tehnyt niin"

Grönholm voitti mestaruuden viiden pisteen erolla Burnsiin. Voittoja tuli neljä, palkintokorokesijoituksia kaikkiaan seitsemän.

– Se oli minun ensimmäinen täysi kauteni. Ei minulla ollut hirveästi kokemusta niistä kisoista, ja silti ajoimme mestaruudesta. Hyvin pitkälti se johtui varmasti siitä, että kun Peugeot tuli edellisellä kaudella mukaan, sain ajaa puolikkaan kauden.

– Kerrankin sain ajaa paljon testiä, eikä ollut omat laitteet ja rahat pelissä. Jotenkin se oli niin paljon helpompaa, Grönholm muistelee hyvillään.

Pitkä hiljaisuus

Suomalaisen tehdastulokkaan maailmanmestaruus oli aikansa sensaatio. Samoin se, että Peugeot vei valmistajien mestaruuden heti ensimmäisellä täydellä kaudellaan.

Juttu jatkuu kuvan alla. GettyImages-1089072Sensaatio toteutui: Marcus Grönholmista tuli rallin maailmanmestari ensimmäistä kertaa marraskuussa 2000.

Grönholm empii pitkään, kun häneltä kysyy, mitä rallissa pitäisi nykypäivänä tapahtua, että yllätyksellisyys olisi samaa luokkaa kuin 20 vuotta sitten.

– Tänä päivänä on ehkä vähän vaikea yllättää noin, hän sanoo lopulta.

– Silloin tapahtui paljon enemmän. Oli McRaen kaltaisia kuljettajia, jotka olivat nopeita, mutta jotenkin he olivat aina katollaan – noh, itsekin olin kyllä. Tänä päivänä kaikki tikkaavat niin saakelin tasaisesti eivätkä tee paljon virheitä. He osaavat pätkät todella hyvin. Kaikki videoidaan, ja sitten kuljettajat istuvat läppäreidensä kanssa jatkuvasti katsomassa joka metriä. Siinä on se ero.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Hannu Mikkola osoitti tiukimmassa mahdollisessa paikassa olevansa täydellinen esimerkki siitä, mikä rallissa on parastaKonkarikartturin maine koki Kimi Räikkösen rinnalla hetkellisen kolauksen – taustalla Jäämiehen oma toive: "Jotkut ajattelivat, että olen kusipää"Juha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"Monte Carlossa herättiin 20 vuotta sitten uskomattomaan aamuun: Tommi Mäkisellä kävi niin makea munkki, ettei se maistunut edes hänelle itselleen – "Ei ollut hauskaa"Marcus Grönholm myöntää: lopetti uransa liian aikaisin, kunnianhimoinen tavoite kuivui kasaan syksyllä 2007 – "Onnistuin pilaamaan senkin"Marcus Grönholmilla kävi vaikeiden vuosien jälkeen hillitön munkki – tapaus Carlos Sainzin kanssa jäi pysyvästi mieleen: "Varmaan sekin on saanut kuulla"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 07:19
    MM-ralli

    Hyundai mahdottoman edessä MM-rallissa – asiantuntijoilta korvaajaehdokkaita Ott Tänakille

  • 06:45
    MM-ralli

    Sebastien Ogier aisti Ott Tänakin päätöksen – lataa ennustuksen tulevasta

  • Eilen17:58
    MM-ralli

    MM-rallissa "käsittämätön ilmoitus" – Toyotan kulissipeli ratkaisi?

  • Eilen16:23
    MM-ralli

    Lähde: Ott Tänak kieltäytyi hurjasta rahasummasta

  • Eilen14:34
    MM-ralli

    Kalle Rovanperän menettävä Toyota teki temput – "Perhanan suosittu"