Marcus Grönholmilla kävi vaikeiden vuosien jälkeen hillitön munkki – tapaus Carlos Sainzin kanssa jäi pysyvästi mieleen: "Varmaan sekin on saanut kuulla"

Tulosruutu 20 vuotta sitten: Ralliässä Marcus Grönholm maltillisesti ensimmäiseen täyteen MM-kauteen – tuloksena oli mestaruus 10:06
Katso videolta 20 vuoden takainen Tulosruutu, jossa 31-vuotias Marcus Grönholm pohjusti ensimmäistä kauttaa rallin MM-sarjan tehdaskuskina.

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm on todennut kulkeneensa huipulle huomattavasti pidemmän ja kovemman tien kuin kukaan toinen suomalaiskuljettaja. Hänen sanoihinsa on helppo yhtyä.

Grönholm aloitti Inkoossa, noin 50 kilometrin päässä Helsingistä länteen, sijaitsevan sukutilan isäntänä 1980-luvun lopulla. Siitä huolehtiminen oli hänelle enemmän tai vähemmän kunnia-asia, onhan tila ollut Grönholmin suvun hallussa jo vuosisatojen ajan.

Maatilan isännän ja rallikuljettajan roolit oli kuitenkin vaikea yhdistää toisiinsa. Esimerkiksi Jyväskylän MM-ralliin Grönholm joutui valmistautumaan pitkään niin, että ajoi edestakaisin Keski-Suomen ja kotitilansa väliä. Maantiekilometrejä tuli paljon enemmän kuin testikilometrejä.

Grönholm taiteili ralliuransa suhteen veitsen terällä. Mikäli hän olisi hajottanut autonsa, ura olisi voinut olla kerrasta siinä.

Hän ei kuulunut monien muiden suomalaisten tavoin Timo Jouhkin suojatteihin. 

– Meitä ei otettu ehkä niin tosissaan. Olimme vähän ulkopuolisia, Grönholm sanoi 20 vuoden takaisessa Tulosruudussa valmistautuessaan ensimmäiseen mestaruskauteensa.

Ott Tänakin taustalla vaikuttava Markko Märtin vihjasi taannoin virolaiselle Delfi-sivustolle antamassaan haastattelussa, että Jouhki olisi jopa vastustanut Grönholmin nousua MM-sarjaan. Jouhki on puolestaan kertonut, että hänen ja Grönholmin "huonot välit" ovat muiden keksimä tarina.

Grönholm sanoo suoraan, että hän ei halua enää ruotia asiaa.

– Me olimme omalla panoksella liikkeellä. Minulla ei ollut sellaista manageria ja taustaa, taistelimme oman tiimin kanssa pienillä rahoilla. Kyllä minulle vähän aina vittuiltiin, mutta en antanut periksi. Niin me vain aina tulimme lähtöviivalle, ja yritimme täysillä. Lopulta meidät huomattiin, ja se on aika makeeta, Grönholm muistelee MTV Urheilulle.

– Nythän minäkin autan nuoria kuskeja; Huttusen Jaria ja Emil Lindholmia. Ei ole isoa rahaa. Perustimme GRX:n, jossa on monta osakasta, ja sillä tavalla pääsimme alkuun. Kyllä tämä on aikamoista taistelua saada pojille hyviä näytönpaikkoja.

Toyotan mies

Grönholm profiloitui 1990-luvulla Toyotan mieheksi.

– Henkeen ja vereen, hän sanoo nyt.

Ratkaiseva sysäys kohti uran käännekohtaa tuli Teresa-vaimolta, joka vihjasi, että miehen olisi syytä valita ralli tai maatila.

Grönholm valitsi rallin.

Hän ajatteli katsovansa pari vuoden verran, mitä saisi aikaan, ja antoi kotitilansa pellot vuokralle keväällä 1997.

Jo saman vuoden Suomen MM-rallissa Toyota tarjosi alle upouuden Corolla WRC:n. Kyseessä oli auton ensimmäinen MM-ralli.

Grönholm johti avauspäivän jälkeen, takanaan kolme muuta suomalaista. Kaksi päivää myöhemmin, kolmanneksi viimeisen ek:n jälkeen, Grönholm oli vielä kolmantena, ja suomalaiset miehittivät sijoja 1–5.

Sitten, toiseksi viimeistä erikoiskoetta edeltäneeseen huoltoon johtaneella siirtymällä autosta loppui bensa! Insinöörit olivat ajatelleet säästävänsä painossa, ja japanilaisjätin uusi rallitykki hyytyi keskisuomalaisen maantien varteen.

Tallipäällikkö Ove Andersson lupasi Grönholmille korvaukseksi auton kauden päättäneeseen Walesin MM-ralliin, jossa Grönholm sijoittui viidenneksi, ja yhteistyö Toyotan kanssa jatkui 1998.

Käänne parempaan

Kausi 1998 oli Grönholmin kaksivuotissuunnitelman jälkimmäinen.

Kesällä alkoi tapahtua.

Suomalaistoimittaja Marko Mäkinen oli käynyt Ranskassa tutustumassa Peugeot'n tulevaan ralliprojektiin. Se oli kuitenkin vielä alkutekijöissään, eikä esimerkiksi kuljettajista ollut mitään tietoa.

Mäkinen puhui Grönholmin puolesta ja Suomeen palattuaan kehotti tätä olemaan yhteydessä Ranskaan.

Vastaus oli ensin kieltävä, mutta Grönholmin mieli muuttui nopeasti.

– Soitin, joo. Marko antoi numeron, ja siitä se lähti liikkeelle se Peugeot-homma, Grönholm muistelee.

Alkuun Grönholm sekoitettiin ruotsalaiseen Thomas Rådströmiin, mutta kun ranskalaisille lopulta valkeni, kuka puhelimen toisessa päässä on, treffit sovittiin elokuulle Jyväskylän MM-ralliin, jossa Grönholm ajaisi taas Toyotan asiakasautolla.

– He tulivat katsomaan ylipäätään sitä, miten järjestelyt toimivat. Varmasti he seurasivat muitakin kuskeja, mutta se Jyväskylä meni minulta aika hyvin.

"Aika hyvin" tarkoittaa yleiskilpailun seitsemättä sijaa. Lisäksi Grönholm päätti rallin viiteen peräkkäiseen pohja-aikaan, ja yhteensä hän vei nimiinsä kahdeksan ek:ta – enemmän kuin yksikään toinen kuljettaja.

– Urheilujohtaja Jean-Pierre Nicolas ryntäsi minun huoneeseeni: "Meidän pitää tavata myöhään illalla!"

Ratkaiseva valinta

Jyväskylän jälkeen Grönholmin eteen tuli jokaisen kuljettajan unelmatilanne. Peräti viisi tallia tarjosi hänelle töitä.

Toyota, Peugeot, Seat, Subaru ja Ford.

Vain kuukautta aiemmin monet näistä samoista talleista olivat olleet nihkeinä, kun Grönholm oli kysellyt töiden perään.

– Niin se vain yhdessä yössä muuttui.

– Toyotalta oli luvattu suullisesti, että he ottaisivat minut ajamaan, mutta ei ollut mitään paperia. Se oli minun ykkösvaihtoehtoni. Sitten tuli yllätyskäänne, kun Didier Auriolille löytyikin joku lisäraha hänen haluamaansa palkkaan. He pitivät hänet, mikä oli näin jälkikäteen ajateltuna helvetin hyvä juttu, että päädyin Peugeot'lle.

Tulevat tapahtumat osoittivat Grönholmin valinnan toisellakin tavalla oikeaksi.

– Toyotahan ajoi enää vain sen vuoden 1999, lopetti ja meni formula ykkösiin. Siellä olisin seissyt sitten.

Tapaus Sainz

Peugeot'lle siirryttyään Grönholm ajoi kaudella 1999 vain puolet MM-ralleista. Muun ajan hän sai keskittyä testaamiseen.

Toyotalla hän olisi löytänyt itsensä Carlos Sainzin rinnalta.

Se olisi voinut olla uran kannalta jopa kohtalokasta, sillä Sainz tiesi arvonsa ja piti sopimuksiinsa kirjailtujen pykälien avulla huolen, että myös kaikki muut tiesivät sen.

Marko Mäkinen kertoi Grönholm Suomesta -dokumentissa, että muut Toyota-kuljettajat joutuivat esimekiksi ajamaan Sainzia heikommilla moottoritehoilla.

El Matadorin luonne kävi vuoden 1998 Jyväskylän MM-ralliin valmistavissa testeissä hyvin selväksi myös Grönholmille, jolle oli luvattu kuuden tunnin testirupeama Sainzin ajopäivien jälkeen.

– Ihan lähellä Tommi Mäkisen pajaa on Kuukanpään pätkä. Siinä odottelin, että Sainz lopettaisi. Sen piti mennä lentokentälle, joka on siinä ihan vieressä, mutta se vain ajoi, ajoi ja ajoi eikä meinannut antaa minun ajaa yhtään, kunnes lopulta se sitten lähti kentälle ajohaalarit päällä, Grönholm muistelee.

– Luulen, että se oli pientä kiusantekoa, että minä en saisi ajaa.

Testipäivä typistyi huomattavasti suunniteltua lyhyemmäksi. Grönholm sanoo ajaneensa "joitakin vetoja" eikä edes saanut autoa haluamiinsa säätöihin. Myös moottori oli sopimuspykälien mukaisesti perusasetuksilla.

Tämä ei menoa haitannut.

– Rykäisin pari kolme vetoa, ja vedin kovempaa kuin Sainz.

– Varmaan sekin on joskus saanut kuulla, miten siellä testeissä meni, Grönholm nauraa.

Lue myös:

    Uusimmat