Mainostamisen lamassa voittajia radio ja netti

Petteri Savolainen, Radio Nova

Radio ja netti ovat luonteeltaan nopeita ja kustannustehokkaita mainosmedioita. Tämä näkyy pätevän myös laman aikana. Kokonaisuudessaan mainosmyynti on laskenut tammikuussa 16,7 prosenttia viime vuoden tammikuuhun verrattuna, mutta lasku ei ole jakautunut tasaisesti eri medioiden kesken.

Internet ja elokuvateatterit ovat jopa kasvattaneet mainosmyyntiään. Radio on pärjännyt kohtuullisesti tiukassa tilanteessa, sillä laskua on vain 2,1 prosenttia. Eniten mainoseuroja ovat menettäneet sanomalehdet (-22,8%) ja aikakauslehdet (-13,7%).

Viime vuoden tammikuun mediamyynnin kokonaisarvo oli lähes 95 miljoonaa euroa, tämän vuoden tammikuussa myynti oli 79 miljoonaa.

- Radion menestymisen takana on sen joustavuus ja kustannustehokkuus, arvioi Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

Radion kohtuulliseen menestykseen vaikuttaa myös se, että alan uusimmat toimijat ovat saaneet mainosmyyntinsä täyteen vauhtiin.

Radion viehätystä mainostajien keskuudessa on lisännyt yleisötutkimuksen jatkuva kehittyminen.

- Radio ammattimaistuu kaiken aikaa. Yleisöjä ja kampanjoiden tehokkuutta tutkitaan ja seurataan tarkasti. Kaupallisen radion alkuvuosina lukuja jouduttiin päättelemään tai suorastaan arvailemaan, mutta nyt radiot voivat tarjota mainoskampanjaa harkitsevalle tarkat tiedot kuuntelijoiden määrästä ja laadusta, selittää radion hyvää tulosta Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

-1990-luvun laman aikana radion mainosmyynti kasvoi koko ajan, vaikka mediamyynti kokonaisuudessaan oli silloin miinuksella.

-Tämän vuoden tavoitteeksi olemme asettaneet kymmenen prosentin kasvun. Tavoite on täysin realistinen, vakuuttaa Möller.

Lue myös:

    Uusimmat