Mainonta lähti viime vuonna nousuun

Mainonta kääntyi Suomessa viime vuonna kasvuun. Mainonnan neuvottelukunnan teettämän tutkimuksen mukaan mediamainontaan käytettiin 1,35 miljardia euroa, missä on kasvua lähes viisi prosenttia edellisvuodesta. Vuosi 2009 oli toisaalta historiallisen synkkä mainosvuosi.

Sanomalehtimainontaan käytetty rahamäärä kasvoi viime vuonna 2,4 prosenttia, radiomainonta 4,7 prosenttia ja televisiomainonta peräti 12,1 prosenttia. Sen sijaan aikakauslehtien mainostulot laskivat edelleen. Verkkomainonta puolestaan kasvoi vahvasti, lähes 15 prosenttia.

Painettujen medioiden osuus koko mainospotista oli noin kolme viidesosaa ja sähköisen mainonnan osuus kaksi viidesosaa.

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat