Maailman nopeinta autoa koskeva soppa sakenee – pomo tuuppasi kuvausryhmän bussin alle: "On tapahtunut jonkinlainen sekaannus"

1:52
Yli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoauto

SSC North American toimitusjohtaja on antanut selityksen sille, miksi maailman nopeimman auton ennätysvedosta kuvattu video herätti epäilyksiä väitetyn maailmanennätyksen aitoudesta.

Kerroimme aiemmin lokakuussa SSC Tuatara -hyperautosta, joka oli napannut itselleen maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton tittelin. Uusi maailmanennätys syntyi, kun 1 750 -hevosvoimainen Tuatara rikkoi Nevadassa lähellä Las Vegasia sijaitsevalla yleisellä tiellä 500 kilometrin tuntinopeusrajan historian ensimmäisenä tuotantoautona.

Eilen keskiviikkona kerroimme kuitenkin myös epäilyksistä, joita SSC North American brittiläiselle Top Gearille toimittama video oli herättänyt. Video, joka on väitetysti kuvattu Tuataran ennätysajosta, on vaikutusvaltaisen autovloggarin Tim "Shmee150" Burtonin mukaan jotain aivan muuta.

Burton väittää, että SSC:n video ja sen päälle lätkäistyt reaaliaikaiset telemetriatiedot eivät täsmää keskenään. Auto kulkee videolla hitaammin kuin mitä katsojalle näytettävät lukemat antavat ymmärtää.

– Tämä voi tarkoittaa vain sitä, että videota on joko hidastettu – mikä olisi täysin absurdia – tai sitten ruudulla näkyvät telemetriatiedot eivät vastaa auton todellista nopeutta, Burton totesi.

Laitevalmistaja pesee kätensä

Nyt on käynyt ilmi, että toisin kuin aiemmin kerrottiin, ei itävaltalainen GPS-laitteiden valmistaja Dewetron ole vahvistanut auton nopeuslukemia, eikä paikan päällä Nevadassa ollut yhtiön edustajaa. Paikalla oli kuitenkin kaksi muuta ulkopuolista, jotka vahvistivat tuloksen. Mittaamiseen myös käytettiin Dewetronin laitteita, kuten on tehty lukuisten aiempienkin nopeusennätysten kohdalla.

– Toisin kuin SSC North America on verkkosivuillaan kertonut ja mitä on aiheeseen liittyvillä ja liittymättömillä YouTube-kanavilla esitetty, ei Dewetron ole vahvistanut mitään dataa maailmanennätysyrityksestä tai sitä edeltävistä ajoista, itävaltalaisyhtiö kertoo tiedotteessaan.

– Kukaan yhtiöstämme ei ole ollut mukana ajossa tai sen valmisteluissa. Tästä syystä tuloksien oikeellisuus riippuu muun muassa laitteiden ja sensoreiden kalibroinnista, emmekä voi taata tulosten luotettavuutta. Toistaiseksi Dewetron ei ole vastaanottanut ajon mittaustuloksia, joten emme voi kommentoida tapausta tämän enempää.

Dewetron kertoo opastaneensa SSC:tä laitteidensa käyttöön etänä, mutta vain pintapuolisesti. Se ei siis ymmärrettävästi halua ottaa minkäänlaista vastuuta tulosten paikkansapitävyydestä tai -pitämättömyydestä.

Tuplatsekkaus unohtui

SSC North American toimitusjohtaja Jerod Shelby vastasi esitettyihin väitteisiin hieman kiertelevästi, eikä ollut joko ymmärtänyt, mistä kohussa oli kyse tai ei halunnut ottaa siihen vielä tarkemmin kantaa.

– Tiedän, että ihmisten on vaikea ymmärtää, että SSC on onnistunut rakentamaan auton, jonka huippunopeus on yli 500 kilometriä tunnissa. Tämä ei meitä kuitenkaan haittaa, sillä numerot ovat puolellamme, hän totesi.

Myös Shelbyn kommentit ovat kuitenkin tehneet täyskäännöksen. Hänen mukaansa videon editoinnissa on tapahtunut virhe.

– Videon editoinnissa on tapahtunut jonkinlainen sekaannus. Olen pahoillani joutuessani myöntämään, ettei SSC-tiimi tarkistanut videon oikeellisuutta ennen sen julkaisua.

Shelbyn mukaan yhtiö ei reagoinut heti, sillä se ei ollut yksinkertaisesti tajunnut videon epäjohdonmukaisuuksia. Shelby kertoo, että videolla näkyvät telemetriatiedot eivät kulje käsi kädessä videolla näkyvän ajosuorituksen kanssa.

Videon kuvannut ja editoinut Driven Studios on SSC:n pitkäaikainen ja luotettava kumppani.

– Vaikka videon tarkoitus ei olekaan vahvistaa maailmanennätystämme, olemme pahoillamme, että se ei ollut tarkka representaatio siitä, mitä todella tapahtui 10. lokakuuta.

Shelby vakuuttaa, että videon kuvanneella yhtiöllä on tallessa kaikki kyseisenä päivänä kuvattu materiaali. Video ennätysajosta tullaan Shelbyn mukaan julkaisemaan "kaikkein yksinkertaisimmassa muodossaan" epäilyjen poistamiseksi.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja