Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Katastrofi oli lähellä maailman nopeimman auton ennätysvedossa yli 500 km/h:n vauhdissa: ”Minulle riitti, en tee tuota enää ikinä”

1:52Yli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoautoYli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoauto.
Julkaistu 22.10.2020 17:59

Ville Järveläinen

Maailman nopein auto on tätä nykyä yhdysvaltalaisvalmisteinen SSC Tuatara. Se saavutti aiemmin tässä kuussa ensimmäisenä tuotantoautona yli 500 kilometrin tuntinopeuden. Ennätysajossa sattui kuitenkin kylmäävä läheltä piti -tilanne.

Kerroimme pari päivää sitten uudesta tuotantoautojen nopeusennätyksestä. SSC Tuataran kahden huippunopeusvedon keskiarvoksi mitattiin Las Vegasin liepeillä 508,73 kilometriä tunnissa. Ruotsalaisen Koenigsegg Agera RS:n 477 kilometriä tunnissa oli Tuataralle pelkkää paperia.

Tuataran ratissa oli 29-vuotias brittiläinen kilpa-autoilija Oliver Webb. Webbin mukaan hän olisi päässyt jälkimmäisessä yrityksessään kovempaakin, mutta sääolot eivät olleet täysin tiimin puolella, sillä kova ja puuskittainen sivutuuli esti ottamasta kaikkea irti autosta – ja miltei aiheutti katastrofin.

Webb ei ohjastanut Tuataraa yli 500 kilometrin tuntinopeudella missään lentokentän kiitoradalla, vaan yleisellä tiellä. Toki se oli suljettu muulta liikenteeltä ja kyseessä oli 11 kilometriä pitkä luotisuora tienpätkä, mutta ei siis mikään erityisen leveä väylä kuitenkaan.

LUE MYÖS: Se on siinä! Maaginen 500 km/h murskaksi ensimmäistä kertaa ja vielä yleisellä tiellä – tältä ennätysveto näytti ratin takaa

"En tee tuota enää ikinä"

Webb ja ennätystiimiä johtanut SSC North American toimitusjohtaja Jerod Shelby olivat sopineet, ettei yritykseen lähdetä, mikäli tuulennopeus ylittää 4,5 metriä sekunnissa. Hommaa ei kuitenkaan tarvinnut perua, sillä tuuli jäi tätä heikommaksi. Ongelmia ei myöskään havaittu noin 160 kilometrin tuntinopeudella tehdyssä lämmittelyssä.

Kovat sivuttaiset tuulenpuuskat iskivät autoon kuitenkin kesken ennätysyrityksen ensimmäisen vedon ja veivät autoa tien laidasta toiseen. Webb ilmaisi huolensa Shelbylle ennen toista vetoa, jonka he kuitenkin päättivät suorittaa epäilyksistään huolimatta. Webbin reaktio toisen vedon jälkeen kertoi kaiken olennaisen. Hän hyppäsi ulos autosta ja romahti sen vierelle haudaten kasvonsa käsiinsä.

– Minulle riitti. En pysty enempään. En tee tuota enää ikinä, Webb puhisi.

Sivutuuli oli napannut kiinni 1 750 -hevosvoimaisesta hyperautosta 500 kilometrin tuntinopeudessa ja vienyt sen osittain hiekalle. Webb oli pelännyt menettävänsä auton hallinnan, eikä se kaukana ollutkaan.

Webbin reaktiota lukenut Shelby luuli yrityksen menneen mönkään. Webb kuitenkin sanoi nähneensä "ison lukeman" ja kehotti tarkistamaan datan. 533 km/h:n huiput tarkoittivat, että maailmanennätys oli kuin olikin syntynyt. Data paljasti myös sen, että Webb ei ehtinyt saamaan vielä edes isointa vaihdetta silmään. Kirjaimellisesti, sillä seitsemättä vaihdetta ei koskaan lyöty sisään. Auto kykenisi optimaalisissa oloissa siis vieläkin kovempaan suoritukseen.

– Auto ei ollut äärirajoillaan. Minä olin. Olosuhteiden vuoksi, Webb totesi.

Shelbyn mukaan yhtiö ei toistaiseksi tavoittele uusia ennätyksiä, vaan tekee nyt tilaa muille halukkaille. Ja kun joku joskus rikkoo Tuataran ennätyksen, aikoo yhtiö olla valmiina vastaamaan.

Lähteet: Motor Authority, The Drive

Lisää aiheesta:

Pöhinä "maailman nopeimman" auton ympärillä päättyi syksyllä fiaskoon – nyt ennätystä yritettiin uudelleen, mutta hyvin erilaisin tuloksin"Maailman nopeimman" auton kuljettaja ei vahvista kiitäneensä yli 500 km/h: "Tiedän vain sen, mitä olen netistä lukenut"Maailman nopeinta autoa koskeva soppa sakenee – pomo tuuppasi kuvausryhmän bussin alle: "On tapahtunut jonkinlainen sekaannus"Epäilykset heräsivät: Maailman nopeimman auton ennätysvedosta kuvattu video haiskahtaa pahasti – "Matemaattisesti mahdotonta"Se on siinä! Maaginen 500 km/h murskaksi ensimmäistä kertaa ja vielä yleisellä tiellä – tältä ennätysveto näytti ratin takaaEi voi muuta sanoa kuin hattua nostaa: Andy, 58, piti lapun lattiassa, kun Bugatti Chiron lähti lentoon 450 km/h:n vauhdissa
AutotSuperautotSSCLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä