Katastrofi oli lähellä maailman nopeimman auton ennätysvedossa yli 500 km/h:n vauhdissa: ”Minulle riitti, en tee tuota enää ikinä”

Yli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoauto 1:52
Yli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoauto.

Maailman nopein auto on tätä nykyä yhdysvaltalaisvalmisteinen SSC Tuatara. Se saavutti aiemmin tässä kuussa ensimmäisenä tuotantoautona yli 500 kilometrin tuntinopeuden. Ennätysajossa sattui kuitenkin kylmäävä läheltä piti -tilanne.

Kerroimme pari päivää sitten uudesta tuotantoautojen nopeusennätyksestä. SSC Tuataran kahden huippunopeusvedon keskiarvoksi mitattiin Las Vegasin liepeillä 508,73 kilometriä tunnissa. Ruotsalaisen Koenigsegg Agera RS:n 477 kilometriä tunnissa oli Tuataralle pelkkää paperia.

Tuataran ratissa oli 29-vuotias brittiläinen kilpa-autoilija Oliver Webb. Webbin mukaan hän olisi päässyt jälkimmäisessä yrityksessään kovempaakin, mutta sääolot eivät olleet täysin tiimin puolella, sillä kova ja puuskittainen sivutuuli esti ottamasta kaikkea irti autosta – ja miltei aiheutti katastrofin.

Webb ei ohjastanut Tuataraa yli 500 kilometrin tuntinopeudella missään lentokentän kiitoradalla, vaan yleisellä tiellä. Toki se oli suljettu muulta liikenteeltä ja kyseessä oli 11 kilometriä pitkä luotisuora tienpätkä, mutta ei siis mikään erityisen leveä väylä kuitenkaan.

"En tee tuota enää ikinä"

Webb ja ennätystiimiä johtanut SSC North American toimitusjohtaja Jerod Shelby olivat sopineet, ettei yritykseen lähdetä, mikäli tuulennopeus ylittää 4,5 metriä sekunnissa. Hommaa ei kuitenkaan tarvinnut perua, sillä tuuli jäi tätä heikommaksi. Ongelmia ei myöskään havaittu noin 160 kilometrin tuntinopeudella tehdyssä lämmittelyssä.

Kovat sivuttaiset tuulenpuuskat iskivät autoon kuitenkin kesken ennätysyrityksen ensimmäisen vedon ja veivät autoa tien laidasta toiseen. Webb ilmaisi huolensa Shelbylle ennen toista vetoa, jonka he kuitenkin päättivät suorittaa epäilyksistään huolimatta. Webbin reaktio toisen vedon jälkeen kertoi kaiken olennaisen. Hän hyppäsi ulos autosta ja romahti sen vierelle haudaten kasvonsa käsiinsä.

– Minulle riitti. En pysty enempään. En tee tuota enää ikinä, Webb puhisi.

Sivutuuli oli napannut kiinni 1 750 -hevosvoimaisesta hyperautosta 500 kilometrin tuntinopeudessa ja vienyt sen osittain hiekalle. Webb oli pelännyt menettävänsä auton hallinnan, eikä se kaukana ollutkaan.

Webbin reaktiota lukenut Shelby luuli yrityksen menneen mönkään. Webb kuitenkin sanoi nähneensä "ison lukeman" ja kehotti tarkistamaan datan. 533 km/h:n huiput tarkoittivat, että maailmanennätys oli kuin olikin syntynyt. Data paljasti myös sen, että Webb ei ehtinyt saamaan vielä edes isointa vaihdetta silmään. Kirjaimellisesti, sillä seitsemättä vaihdetta ei koskaan lyöty sisään. Auto kykenisi optimaalisissa oloissa siis vieläkin kovempaan suoritukseen.

– Auto ei ollut äärirajoillaan. Minä olin. Olosuhteiden vuoksi, Webb totesi.

Shelbyn mukaan yhtiö ei toistaiseksi tavoittele uusia ennätyksiä, vaan tekee nyt tilaa muille halukkaille. Ja kun joku joskus rikkoo Tuataran ennätyksen, aikoo yhtiö olla valmiina vastaamaan.

Lue myös:

    Uusimmat