Epäilykset heräsivät: Maailman nopeimman auton ennätysvedosta kuvattu video haiskahtaa pahasti – "Matemaattisesti mahdotonta"

1:52
Yli 500 km/h! SSC Tuatara on maailman nopein tuotantoauto.

Miljoonien seuraama YouTube-persoona on nostanut SSC Tuataran ennätysajosta julkaistun videon lähempään tarkasteluun. Havainnot asettavat kyseenalaiseksi sen, tehdäänkö julkisuuteen nousseella videolla maailmanennätys vai ei.

Tim "Shmee150" Burton on julkaissut YouTube-kanavallaan oman analyysinsä brittiläisen Top Gearin julkaisemasta pätkästä, jossa SSC Tuataran nähdään kiitävän yli 500 kilometrin tuntinopeudella.

Burton on tullut siihen johtopäätökseen, ettei SSC Tuataran nopeus ole videolla sitä mitä annetaan ymmärtää.

Koska ennätys ajettiin yleisellä tiellä Las Vegasin liepeillä, on videolla näkyvien maamerkkien etäisyys helppo todentaa. Burton on käyttänyt apunaan Google Mapsin mittaustoimintoa.

– Kun tiedät kahden pisteen etäisyyden toisistaan sekä ajan, joka kului näiden kahden pisteen välillä kulkemiseen, voit helposti laskea keskimääräisen nopeuden, jota ajoneuvo kulki tällä matkalla, Burton kertoo videollaan.

On matemaattisesti mahdotonta, että auton nopeus pisteen A ja pisteen B välillä olisi koko ajan korkeampi kuin sen mitattu keskinopeus kyseisellä matkalla, mutta tämä ristiriita syntyy, kun verrataan Burtonin laskelmia ja ruudulla näkyvää telemetriaa.

Miten nopeampi auto voi olla hitaampi?

Burtonin aavistukset saavat lisävahvistusta, kun Tuataran ja aiemmin maailman nopeimman auton titteliä hallussaan pitäneen Koenigsegg Agera RS:n videot asetetaan tarkasteluun rinnakkain. Ruotsalaisvalmisteisen Agera RS:n ennätys tehtiin tasan samalla tienpätkällä vuonna 2017.

Kun rinnakkain laitetut videot synkronoitiin siten, että kumpikin auto oli pisteessä A samalla hetkellä, saavutti Agera RS pisteen B useita sekunteja aiemmin kuin Tuatara. Mutta silti ruudulla näkyvät lukemat antoivat ymmärtää, että Tuatara kulki huomattavasti nopeammin.

– Jälleen kerran on matemaattisesti mahdotonta, että nopeammalta autolta kestäisi pidempään kulkea pisteestä A pisteeseen B.

Burton alleviivaa, että jokin ei nyt täsmää SSC:n videolla.

– Tämä voi tarkoittaa vain sitä, että videota on joko hidastettu – mikä olisi täysin absurdia – tai sitten ruudulla näkyvät telemetriatiedot eivät vastaa auton todellista nopeutta.

Burton kertoo käyneensä Koenigseggin videon läpi samalla tavalla kuin SSC:nkin, mutta erona oli se, että ruotsalaisvalmistajan videolla Burtonin omat laskelmat täsmäsivät ruudulla näkyviä ja valmistajan ilmoittamia lukemia.

SSC:n videolla katsoja näkee vain videon päälle lätkäistyn grafiikan sekä autossa olevalla läppärillä näkyvän huippunopeuden. Ne täsmäävät keskenään, mutta auton oma nopeusmittari on blurrattu jälkikäsittelyssä.

Burton onnistui kuitenkin kuvankäsittelyohjelmalla selventämään blurrattua kohtaa, mikä paljasti nopeusmittarin lukeman olevan maksiminopeushetkellä 301 mailia tunnissa ruudulla näkyvän 331 mailin sijaan.

– Tuotantoauton nopeusmittari ei lain mukaan saa ikinä näyttää alhaisempaa nopeutta kuin mitä auto todellisuudessa kulkee.

Vaikka Burton pitääkin mahdollisena, että nopeusmittarin lukema on blurrattu juuri siksi, ettei yhtiö halua aiheuttaa hämmennystä esituotantomallin käänteisellä mittarivirheellä, uskoo hän kuitenkin, että auton huippunopeus ei julkaistulla videolla ollut niin korkea mitä ruudulla näkyvä telemetria sekä auton sisällä ollut tietokone antoivat ymmärtää.

SSC Tuataran maailmanennätysnopeuden vahvisti itävaltalainen Dewetron, joka on tunnettu GPS-mittauslaitteiden valmistaja. Neljä viidestä viimeisimmästä maailmanennätyksestä on vahvistettu Dewetronin toimesta ja valmistajan laitteilla. Epäilykset eivät kohdistukaan siihen, etteikö Dewetronin data pitäisi paikkaansa, vaan siihen, onko videolla nähtävä data peräisin toisesta ajosta ja miksei SSC olisi julkaissut varsinaisesta ennätyksestä videota, vaan pelkät telemetriatiedot ja liittänyt ne toiseen, hieman vähempivauhtiseen videoon.

Katso Shmee150:n video alta.

Maailman seuratuimpiin autovloggareihin lukeutuva Burton kertoi brittiläiselle Car Throttle -julkaisulle, ettei hän halua hyökätä SSC:tä vastaan tai esittää syytöksiä. Hän ei epäile, etteikö Tuatara olisi rikkonut sarjatuotantoautojen nopeusennätystä, mutta hän  ei usko, että se tapahtui kyseisellä julkisuuteen nousseella videolla.

Burtonin mukaan SSC Tuataran huippunopeus kyseisellä videolla on enimmillään "vain" noin 450 kilometriä eli noin 280 mailia tunnissa. Auton blurratun nopeusmittarin näyttämä lukema – 301 mailia tunnissa – mahtuisi Burtonin mukaan mittarivirhemarginaaliin.

Toimitusjohtajan vastaus jätti epäilyksen häivän

SSC North American perustaja ja toimitusjohtaja Jerod Shelby ei ole suoraan vastannut esitettyihin väitteisiin, vaan kertoi ainoastaan seisovansa maailmanennätyksen sekä virallisten numeroiden takana. Tämä ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että ennätys tehtiin silloin, kun kamera ei käynyt, eikä Top Gearin julkaisemalla videolla todellisuudessa ajeta niin kovaa kuin ruudulla lukee.

– Tiedän, että ihmisten on vaikea ymmärtää, että SSC on onnistunut rakentamaan auton, jonka huippunopeus on yli 500 kilometriä tunnissa, Shelby totesi lausunnossaan.

– Tämä ei meitä kuitenkaan haittaa, sillä numerot ovat puolellamme, hän jatkoi.

Myös toinen autovloggari, Misha Charoudin, on tehnyt omia laskelmiaan SSC:n videosta. Charoudin tuli samaan johtopäätökseen kuin Burtonkin ja sai SSC Tuataran nopeudeksi enimmillään noin 450 kilometriä tunnissa

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja