Maailman kriisialueiden yllä lennetään jatkuvasti - lentoyhtiöt arvioivat riskit itse

Myös lentoyhtiö Finnair käyttää osittain reittejä, jotka kulkevat maailmalla vaarallisiksi luokiteltujen ilmatilojen halki.  Muun muassa Wall Street Journal kertoo yhdysvaltalaisviranomaisten luokittelevan Pohjois-Korean ilmatilan vaaralliseksi.

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että Finnair lentää Pohjois-Koreassa, mutta ei muissa lehden listaamissa ilmatiloissa, joita ovat Krimin alue ja Itä-Ukraina, Irak, Libya, Pohjois-Etiopia ja Somalia.

– Tällä hetkellä Finnairin käyttämillä reiteillä Pohjois-Korean ilmatilassa ei ole operatiivisia rajoitteita ja Finnair lentää normaaleja reittejä, kertoo viestintäpäällikkö Varpu Göös.

Muista riskialueista Göös lisää, että Finnair ei käytä enää myöskään Syyrian ilmatilaa.

Ilmailujohtaja: Hinta ratkaissee reittejä enemmän

Ukrainan lentotragedia on kiinnittänyt ihmisten huomion lentoreitteihin ainakin hetkellisesti.

Liikennevirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu uskoo rahan lopulta ratkaisevan mitä reittejä lennetään.

– Esimerkiksi jos lento paikkaan X maksaa 700 euroa, ja toinen lentoyhtiö veloittaa tuhat euroa välttääkseen tietyt riskialueet, niin nähtäväksi jää kuinka paljon kuluttajat ovat valmiita maksamaan reittivalinnoista, sanoo Henttu.

Henttu muistuttaa, että konfliktialueiden ilmatiloissa on lennetty iät ja ajat.

– Esimerkiksi Afganistanissa on ollut militaarikriisiä vuosikymmeniä, ja siellä lentävät jatkuvasti sekä eurooppalaiset että aasialaiset yhtiöt.

Lentoyhtiöt arvioivat reittien turvallisuutta muun muassa ilmailualan oman tiedotejärjestelmän sekä Eurocontrolin (European Organisation for Safety of Air Navigation) suositusten pohjalta.

Finnairin viestintäpäällikkö Varpu Göös sanoo, ettei Ukrainan lentokatastrofi ole saanut matkustajia kyselemään reittien perään.

– Muutama kysely reiteistä on tullut lähinnä Twitterissä, sanoo Göös. 

Lue myös:

    Uusimmat