Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maahantuoja testasi: Kuinka pitkälle sähkö-Audilla pääsee pakkasessa?

4:44Audi e-tron kiipesi ylös legendaarisen syöksyrinteen jyrkimmästä kohdastaAudi e-tron kiipesi ylös legendaarisen syöksyrinteen jyrkimmästä kohdasta
Julkaistu 29.03.2019 10:02

KAUPPALEHTI

Pakkasen tiedetään vaikuttavan sähköauton toimintamatkaan, mutta kuinka suuresta pudotuksesta on kyse uuden Audi e-tronin kohdalla?

Audin ensimmäisen sähköauton, e-tronin, WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka täydellä akulla on 417 kilometriä.

Tunnettua on, että kantamaan vaikuttaa moni asia. Suomessa puhuttaa erityisesti se, kuinka paljon toimintamatka lyhenee, kun pakkanen kiristyy.

Audin maahantuoja K-Auto on testannut e-tronin toimintamatkaa Pohjois-Suomen talvessa.

Kovalla pakkasella, eli –20 ja –30 asteessa, toimintamatkaksi todettiin noin 240–250 kilometriä.

Kun pakkanen lauhtui –10 ja –20 asteen välille, toimintamatkaa oli noin 280–300 kilometriä.

Pikkupakkasella, –5 ja –10 asteen välillä, virtaa piisasi 300–320 kilometrin matkalle.

Lue myös: Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädellä

Auton esilämmityksen todettiin olevan sitä tärkeämpää, mitä kylmempää on. Pikalataamisen puolestaan huomattiin lämmittävän akkua ja latauksen jälkeisen kulutuksen pysyvän alhaisempana lämpimän akun ansiosta. Myös sisälle lämpöä tuottavan lämpöpumpun hyötysuhde oli parempi.

Pakkasen ja esilämmityksen lisäksi todelliseen toimintamatkaan vaikuttaa luonnollisesti moni muu tekijä, kuten esimerkiksi ajotyyli, kuorma, sisätilojen lämmitys ja tiestön korkeuserot.

Audi e-tronin sydämenä on litiumioniakku, jonka kapasiteetti on 95 kilowattituntia. Todellinen kilowattituntimäärä on hiukan pienempi, sillä akkua ei koskaan ladata täysin täyteen. Sen ei anneta myöskään tyhjentyä kokonaan, vaikka se käyttäjästä siltä vaikuttaisikin. Täyttä latausta ja purkausta ei tekniikka salli, sillä se lyhentäisi litiumioniakun elinikää. Samoin toimivat myös nykykännyköiden akut.

Jos e-tronista akku tyhjenee ”täysin”, sillä voi uudelleen käynnistyksen jälkeen ajaa vielä muutaman sata metriä, jos autoa pitää siirtää vaikkapa turvallisempaan paikkaan tien laidasta.

Moduuleja akustossa on 36. Toisin kuin usein ajatellaan, vanhaakaan akkua ei tarvitse välttämättä korvata kokonaan, vaan akkua voidaan uusintaa yksittäisiä moduuleja vaihtamalla. Audi antaa akulle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.

Lisää aiheesta:

Saksalaisiin sähköautoihin talvipäivitys, josta ei selviä ilman huoltoreissua – näin hitaasti auto latautuu ennen päivitystäHätävilkut päällä etanavauhtia – Volvon sähköauto teki yllättävän tempun norjalaisessa testissä"Kylmä voi tuoda haasteita" – uusi sähköautomerkki julkaisi ohjeet Suomen talvesta selviämiseenJos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädelläToroidion ja Tesla vastaavat: Kangistuuko sähköauto talvella? Kokeile 3D-Teslaa!
SähköautotAutouutuudetAudiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X