Vakuutusyhtiö LähiTapiola huomauttaa tiedotteessaan, että sähköautojen ja ladattavien hybridien vetävien pyörien renkaat saattavat kulua nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.
Sähkö- ja hybridiautot painavat akustojensa vuoksi enemmän kuin vastaavat bensaa ja dieseliä nielevät autot. Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan se voi tarkoittaa aiempaa kovempaa haastetta myös renkaiden kestävyydelle.
Lisäksi nopeat kiihdytykset, joihin suorituskykyisillä ja hyvin vääntävillä autoilla on helpompi sortua, rasittavat rengasta enemmän kuin mihin kuluttaja on saattanut aiempien autojensa kanssa tottua.
LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri kertoo yhtiön tiedotteessa, että sähköautojen ja ladattavien hybridien renkailta vaaditaan hyvää kantokykyä.
Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin
– Esimerkiksi takavetoisen hybridiauton leveät ja matalaprofiiliset vetävät renkaat voivat kulua nopeasti. Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, Alaviiri huomauttaa.