Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muistitko tarkistaa tämän, kun vaihdoit renkaat? Ei välttämättä mene putkeen ammattilaisellakaan!

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiNäin vaihdat renkaat autoosi.
Julkaistu 15.05.2021 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä seuraa, jos ei huomioi renkaiden pyörimissuuntaa niitä vaihtaessa? Voiko rengasliikekin mokata?

Vastaus: Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään oikein päin.

Suunniteltu pyörimissuunta merkitään renkaan kylkeen inside-outside-merkinnöin tai nuolella. Varsin tyypillistä on, että kesärenkaissa käytetään inside-outside-merkintätapaa ja pohjoismaisissa talvirenkaissa puolestaan nuolta. Poikkeuksiakin varmasti löytyy ja kyse on myös jonkun verran kulloinkin rengasteollisuudessa valloillaan olevasta trendistä. Oli merkintätapa kumpi tahansa, on se otettava huomioon rengasta vanteelle asennettaessa.

Lue myös: Miten sireenit ulvoen lähestyvää hälytysajoneuvoa väistetään? Joskus voi olla tarpeen viestittää pelastajille, että olet "pelissä" mukana

Mikäli pyörimissuunta on merkitty nuolella, erehtymisen mahdollisuus on paitsi rengasta vanteelle asennettaessa, myös pyörää alle vaihdettaessa.

Sen sijaan vanteelle oikein asennetun inside-outside -renkaan pyörimissuunnan muuttuminen eri ajokausina ei ole ongelma, ellei kyseessä ole nastarengas. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.

Paikkamerkinnät mahdollistavat tasaisen kuluttamisen

Suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan ja paikan myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin (Oikea Etu, Oikea Taka, Vasen Etu, Vasen Taka).

Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että näin keväällä laitetaan viime kesänä edessä olleet taakse ja takana olleet eteen.

Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla jopa kesken ajokauden, käytännössä noin 8 000–10 000 kilometrin välein.

Etu- ja takarenkaiden paikanvaihtamisen edellytyksenä luonnollisesti on, että ne ovat keskenään samaa kokoa.

Väärä pyörimissuunta vaikuttaa turvallisuuteen

Jos rengas pyörii auton alla eri suuntaan kuin on suunniteltu, se ei poista altaan vettä, sohjoa tai lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla.

Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside-renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa.

Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside-renkaan veden- ja sohjonpoistoon: Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.

Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Väärinpäin pyörimään asennetusta renkaasta seuraa katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan korjauskehotus.

Virheet ovat mahdollisia – myös rengasliikkeessä

Rengasliikkeissä renkaita vaihtavat ihmiset eli virheet ovat mahdollisia. Renkaanvaihdon jälkeen onkin viisasta tarkastaa, että renkaat ovat vanteilla oikein päin ja että mahdollinen pyörimissuunta on oikein.

Lisäksi suosittelen tarkastamaan, että rengaspaineet ovat autonvalmistajan suositusten mukaiset. Läheskään aina näin ei rengasliikkeiden jäljiltä valitettavasti ole. Virheiden mahdollisuus lisääntyy sesonkiaikaan, jolloin alan liikkeissä on kova kiire ja kokematonta kausityövoimaa.

Valitettavan moni rengasliike ei myöskään merkkaa pyörien paikkoja ottaessaan niitä pois alta tai huomioi alle asennettavien renkaiden paikkamerkintöjä, ellei asiakas näitä huomaa erikseen pyytää. Tällöin rengassarja ei kulu tasaisesti ja tulee vaihtokuntoon aiemmin.

Lue myös: Milloin auto pitäisi tankata? Saako tankin ajaa tyhjäksi? – "Olennaista on, ettei..."

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Testivoittajarenkaatkaan eivät takaa turvallista autoilua, jos teet näin sateellaMiten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Jos renkaisiin ei ole merkitty pyörimissuuntaa, miten päin ne asennetaan? – "Varsin tyypillistä on, että...""Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseenSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – pahamaineinen vesiliirto on kuitenkin vältettävissäTähän asiaan eivät kaikki renkaanvaihtajat osaa kiinnittää huomiota – älä ole yksi heistä: "Nykyaikainen rengas on melkoinen high tech -tuote"
AutotRenkaatRenkaanvaihtoAutoilun kustannuksetLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"