Luulitko, että talvirengaspakko poistui uuden tieliikennelain myötä? Olet ymmärtänyt väärin

Tieliikennelaki 2020: Uudet liikennemerkit ja talvirengaspakon poistuminen 8:05
Uutisaamun haastattelussa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja MTV Uutisten autotoimittaja Ville Järveläinen. Aiheena muun muassa rengasruletin muutokset.

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä voimaan astunut uusi tieliikennelaki lisäsi tienkäyttäjän vastuuta. Esimerkiksi autoilijoiden on pidettävä entistäkin tarkemmin huolta siitä, että ajoneuvon alla on keliin sopivat renkaat.

Maanantaina muuttunut tieliikennelaki vaikuttaa myös siihen, miten auton kesä- ja talvirenkaat on vaihdettava. Laki siirtää vastuuta keliin sopivilla renkailla ajamisesta yhä enemmän autoilijalle.

Aikaisemmin talvirenkaat oli vaihdettava autoon viimeistään joulukuun alussa ja pois aikaisintaan helmikuun lopussa. Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, kun keli- tai sääolosuhteet sitä edellyttävät. Teoriassa talvikuukausina voisi siis ajoittain ajaa kesärenkaillakin ainakin osassa Suomea, mutta talvirengaspakon poistumisesta ei voi puhua.

– Julkisuudessa nähty puhe talvirenkaiden käyttövelvollisuuden poistumisesta kaipaa täsmennystä. Itse asiassa talvirengasaika pitenee vanhasta. Edelleen ajatuksena on, että ajetaan keliin sopivilla renkailla, jotka ovat nyt kesällä kesä- ja talvella talvirenkaat, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Samoilla linjoilla on myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, joka vastasi aiheeseen liittyvään lukijakysymykseen helmikuussa:

– Itse en sanoisi, että talvirengaspakko poistuu. Oikeastaanhan se pitenee: Nykyinen lainsäädäntö on velvoittanut talvirenkaiden käyttöön joulu-, tammi ja helmikuussa. Jatkossa velvoite on kaksi kuukautta pidempi, jos keliolosuhteet niin edellyttävät, Vesalainen totesi tuolloin.

– Käytännössä keliolosuhteet edellyttävät, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta. Pelkkä pääteiden sula pinta ei siis kesärenkailla ajelemista mahdollista, Vesalainen jatkoi.

Renkaiden kuntoon liittyviin turvallisuusvaatimuksiin ei uudessa laissa koskettu.

Tunne renkaasi

Rengasmääräysten ohella uusi tieliikennelaki lisää tielläliikkujan vastuuta. Lakiin on kirjattu esimerkiksi uusi ennakointivelvollisuusperiaate.

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

– Silmät on pidettävä auki. Renkaiden puolella ajatus merkitsee sitä, että autoilijan on pidettävä renkaistaan huoli, seurattava niiden kuntoa ja varmistettava itse tai ammattimaisen rengasliikkeen avulla, että niillä on turvallista ajaa, Nuora kertoo.

Vastuu on kuljettajan

Uusi laki astui voimaan, kun talvirenkaat oli hyvän aikaa sitten laitettu hyllyyn odottamaan seuraavaa talvea.

– Syksyllä nähdään, miten laki vaikuttaa. Todennäköisesti valtaosa ihmisistä vaihtaa renkaansa vanhojen rutiinien mukaan, Nuora arvelee.

Lain ohjeistama aika marraskuusta maaliskuuhun on hyvä perusohje oikealle rengastukselle myös jatkossa. Samalla kalenteriin katsomisen sijaan on yhä tarkemmin kyettävä itse arvioimaan, edellyttääkö säätila talvirenkaiden käyttöä.

– Vastuu keliin sopivista renkaista kuuluu aina kuljettajalle, ei auton omistajalle. Tämä on hyvä huomata etenkin tilanteissa, joissa lainataan tai vuokrataan autoa.

Lähde: Autonrengasliitto

Lue myös:

    Uusimmat