Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Traficom luomassa määritelmän hyväksyttävälle talvirenkaalle – vakuutusyhtiö: "Odotamme johtopäätöksiä mielenkiinnolla"

8:05Tieliikennelaki 2020: Uudet liikennemerkit ja talvirengaspakon poistuminenAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja MTV Uutisten autotoimittaja Ville Järveläinen kertoivat Uutisaamun haastattelussa, mitä muutoksia uusi tieliikennelaki tuo tullessaan.
Julkaistu 05.02.2020 11:32

Ville Järveläinen

Kesäkuun alussa astuu voimaan uusi tieliikennelaki, jonka myötä autoilijoille annetaan enemmän vastuuta esimerkiksi talvirenkaiden vaihtamisen suhteen. Ensi talvena autoilija saa itse päättää, millä renkailla hän lähtee liikenteeseen – kunhan päivän ajokeli ei edellytä talvirenkaita. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on puolestaan laatimassa määritelmää hyväksyttäville talvirenkaille.

Vakuutusyhtiö If selvitti noin 30 000 suomalaisautoilijan asenteita rengasvalintoihin. Kyselyn tulosten mukaan yllättävän moni suunnittelee jatkossa vaihtavansa talvirenkaat kelin mukaan.

Vielä tänä keväänä talvirenkaita on käytettävä helmikuun loppuun asti kelistä riippumatta. Uuden tieliikennelain myötä autoilijat pääsevät käyttämään aiempaa enemmän omaa maalaisjärkeään, sillä talvirenkaita ei tarvitse käyttää marras–maaliskuun välisenä aikana, ellei keli sitä edellytä.

Lue myös: Mitä ihmettä, tarvitseeko nelivetokin talvirenkaat? Suomessa kuvattua videota hämmästellään maailmalla

Myös pääsiäiseen sidottu takaraja nastarenkaista luopumiseen poistuu, mikä tarkoittaa, että keväästä 2021 eteenpäin nastoilla saa ajaa maaliskuun loppuun asti ja sen jälkeenkin, mikäli se on perusteltavissa keliolosuhteilla.

Uusi laki edelleen vieras puolelle vastaajista

Ifin kyselyn mukaan noin joka kuudes autoilija aikoo uuden lain myötä vaihdella renkaita pitkin talvea kelin mukaan.

Kolme viidestä luottaa tuttuihin rutiineihin ja vaihtaa renkaat lakimuutoksenkin jälkeen nykyiseen tapaan.

Joka neljäs aikoo muuttaa renkaanvaihdon ajankohtaa.

Puolelle autoilijoista uusi laki oli vielä täysin tai osittain vieras.

Paraneeko liikenneturvallisuus, kun maalaisjärki korvaa kalenterin?

Lainsäädäntö ei määritä tarkemmin milloin keli on sellainen, että se edellyttää talvirenkaita. Tieliikennelain perusteluissa talvikelin todetaan tarkoittavan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on tarve käyttää talvirenkaita liukkauden tai sen mahdollisuuden vuoksi.

Lue myös: Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat viiteen väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

Lakimuutos lisää autoilijan vapautta, mutta lisää samalla vastuuta. 

– Samankin päivän keli saattaa vaihdella tiestä riippuen. Hyvin hoidetulla moottoritiellä ei välttämättä ole talvikeli, mutta koukkaus sivutielle osoittaakin toista, muistuttaa Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

– Toisaalta muutoksesta on hyötyä liikenneturvallisuudelle. Kun oma harkinta korvaa kalenterin, tiedostaa autoilija toivottavasti myös paremmin tieolosuhteet ja sovittaa renkaiden suorituskyvyn ja ajotapansa olosuhteiden mukaisiksi. Ajoturvallisuus on monen tekijän summa, johon vaikuttavat ajokelin lisäksi muun muassa renkaiden kuluminen, ajonopeus ja turvavälit, Koskela jatkaa.

Millainen talvirenkaan tulee olla?

Suomessa ei ole aiemmin määritelty, millaisia talvirenkaiden on oltava. Tähän on kuitenkin tulossa muutos, sillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee parhaillaan määrittelytyötä.

– Odotamme tietysti johtopäätöksiä mielenkiinnolla. Pelkkä M+S (mud + snow) -merkintä ei takaa renkaan talviominaisuuksia. Sen sijaan lumihiutalemerkinnällä varustetut renkaat ovat läpäisseet standardoidun lumipitotestin, ja merkintä edellyttää, että rengas on akkreditointilaitoksen testaama, selventää Koskela.

Lähde: If

Lue myös: Uudessa tieliikennelaissa jopa turvallisuutta heikentäviä muutoksia – näitä et ole tullut ajatelleeksi

Lisää aiheesta:

Yllättävän monella on vaikeuksia arvioida, milloin talvirenkaat tulisi vaihtaa – joka toinen haikailee vanhan systeemin peräänJaossa kirpaisevan hintaisia pikavoittoja: Kesärenkaiden vaihtaminen on ensimmäistä kertaa autoilijan vastuullaLaki muuttui, ja nyt pelottavan moni suomalainen on pihalla siitä, milloin talvirenkaat pitää vaihtaa – tiedätkö sinä?Luulitko, että talvirengaspakko poistui uuden tieliikennelain myötä? Olet ymmärtänyt väärinRengasruletti menee uusiksi – ensi syksynä monella autoilijalla voi olla sormi suussaUusi laki pian voimaan: Talvirengasrulettiin perusteellisia muutoksia – tätä se tarkoittaa tavalliselle autoilijalle
AutotRenkaatLiikenneTieliikenneuudistusLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 12.10.06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille