Luokan nuorimmilla todennäköisemmin ADHD-diagnoosi – Harvardin tutkijat pohtivat opettajien merkitystä ilmiöön

Yhdysvaltalaistutkimus viittaa siihen, että loppuvuonna syntyneillä lapsilla on alkuvuodesta syntyneitä enemmän ADHD-diagnooseja. Tutkijat pitävät mahdollisena, että koulun henkilökunta ymmärtää epäkypsyyden väärin tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriöksi.

Harvardin yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että luokkansa nuorimmilla lapsilla on muita enemmän ADHD-diagnooseja, kertovat muiden muassa yhdysvaltalaisviestimet National Public Radio ja The Washington Post. ADHD:lla tarkoitetaan aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriötä.

Siinä missä Suomessa koulun aloittava ikäluokka määritellään tammikuun alusta, Yhdysvalloissa rajapyykkinä toimii syyskuun alku. Tämä tarkoittaa, että elokuussa syntyneet lapset ovat koululuokkansa nuorimpia, kun taas syyskuussa syntyvät lapset luokkansa vanhimpia. Suomessa vastaavasti luokan nuorimmat ovat joulukuun lapsia ja vanhimmat tammikuussa syntyneitä.

Joka tapauksessa rajanveto tarkoittaa sitä, että samalla luokalla voi olla lapsia, joilla on liki vuosi ikäeroa. Lapsena vuoden ikäero saattaa tuntua valtavalta. Myös koulun henkilökunta voi nähdä eri ikäiset eri tavalla, vaikka he olisivat samalla luokalla, huomauttavat tutkimuksen tekijät.

Pia keksi nerokkaan tavan opettaa lapsille kellonaikoja. Artikkeli jatkuu videon alla.

0:27

Kolmanneksen suurempi todennäköisyys diagnoosiin

Yli 407 000 lasta käsittävän aineiston analyysi paljasti, että luokkansa nuorimmilla lapsilla oli yli 30 prosenttia suurempi todennäköisyys saada ADHD-diagnoosi kuin vanhemmilla lapsilla. Luokan nuorimmat saivat häiriöön myös enemmän hoitoa.

Tutkimus keskittyi 4–7-vuotiaisiin lapsiin, jotka edustivat kaikkia Yhdysvaltojen osavaltioita. Yhdysvalloissa lapset aloittavat koulun viisivuotiaina, jolloin he menevät esikouluun.

Myös aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että luokan nuorimmat saavat ADHD-diagnoosin muita todennäköisemmin. Nyt julkaistu tutkimus on erityisen vakuuttava laajan otoksensa vuoksi.

Osasyy aikuisissa?

Tutkijat uskovat, että osasyy luokan nuorimpien lapsien lisääntyneille ADHD-diagnooseille on koulun henkilökunnassa. Opettajat, opinto-ohjaajat ja rehtorit saattavat verrata luokan nuorimpia luokan vanhimpiin. Tämä voi saada aikuisen kyseenalaistamaan lapsen keskittymiskyvyn ja tarkkaavaisuuden, vaikka oikeasti lapset ovat vain epäkypsiä.

NPR:n haastattelema psykiatri ja lastenlääkäri kuitenkin varoittaa lukemasta tutkimusta varoituksena lasten ylidiagnosoinnista. On mahdollista, että varhainen diagnoosi tulisi lapselle myöhemmin joka tapauksessa.

Tutkimus julkaistiin New England Journal of Medicine -tiedelehdessä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja