Yhdysvaltalaistutkimus viittaa siihen, että loppuvuonna syntyneillä lapsilla on alkuvuodesta syntyneitä enemmän ADHD-diagnooseja. Tutkijat pitävät mahdollisena, että koulun henkilökunta ymmärtää epäkypsyyden väärin tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriöksi.
Harvardin yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että luokkansa nuorimmilla lapsilla on muita enemmän ADHD-diagnooseja, kertovat muiden muassa yhdysvaltalaisviestimet National Public Radio ja The Washington Post. ADHD:lla tarkoitetaan aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriötä.
Siinä missä Suomessa koulun aloittava ikäluokka määritellään tammikuun alusta, Yhdysvalloissa rajapyykkinä toimii syyskuun alku. Tämä tarkoittaa, että elokuussa syntyneet lapset ovat koululuokkansa nuorimpia, kun taas syyskuussa syntyvät lapset luokkansa vanhimpia. Suomessa vastaavasti luokan nuorimmat ovat joulukuun lapsia ja vanhimmat tammikuussa syntyneitä.
Joka tapauksessa rajanveto tarkoittaa sitä, että samalla luokalla voi olla lapsia, joilla on liki vuosi ikäeroa. Lapsena vuoden ikäero saattaa tuntua valtavalta. Myös koulun henkilökunta voi nähdä eri ikäiset eri tavalla, vaikka he olisivat samalla luokalla, huomauttavat tutkimuksen tekijät.
