Lumikaaos yllätti BMW-kuskin MTV:n kuvaajan kameran edessä – asiantuntija kertoo, mikä kaikki meni pieleen: "Vanha takavetoinen auto ilman ajonvakautusta"

Kymmenet onnettomuudet sotkevat liikennettä parhaillaan – katso MTV:n raportti keskeltä hirmukeliä 2:39
Maikkarin uutiskuvaajan kamera osoitti oikeaan paikkaan, kun BMW-kuskilta lähti auto hanskasta.

Tiistain liikennekaaos toivon mukaan opetti monille kuljettajille jotain oikean tilannenopeuden huomioimisen tärkeydestä. Kun ajokeli huononee, ei suurimman sallitun nopeuden paahtamisessa ole järkeä.

MTV Uutisten kuvaaja tallensi tiistaina, kuinka punainen BMW lähti suoralla tiellä kuljettajansa käsistä. Voit katsoa tilanteen artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Videon nähnyt liikennelääketieteen professori Timo Tervo kertoo MTV Uutisille, ettei varsinaisesti yllättynyt näkemästään.

– Kyseessä on vanha takavetoinen auto ilman ajonvakautusta.

Tosin, MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen lukijan mukaan BMW E39:ssä on ollut DTC-ajonvakautusjärjestelmä vuodesta 1998 lähtien. Videolla näkyvän auton ollessa tätä tuoreempaa vuosimallia, on siinä hänen mukaansa ajonvakautusjärjestelmä, mutta se lienee kytketty pois päältä.

– DTC jarruttaa neljää pyörää tarvittaessa. Ennen DTC:tä ollut ASC oli ainoastaan takapyörien vetoluistonesto, hän kertoo.

Lukija epäilee BMW-kuskin yrittäneen matkia ruotsaista Volvo-kuljettajaa, jonka suorituksesta uutisoimme joitain vuosia sitten.

Ajonvakautusjärjestelmästä suuri hyöty

Tervo kertoo, että ohjaamassaan Tapio Koisaaren väitöskirjassa (Kuinka autot suojaavat kuljettajiaan ja pitäisikö autoja suojata kuljettajiltaan: Turvatyynyistä ajamisen automaatioon, 2019tultiin loppupäätelmään, että ajonvakautuksella varustetuille henkilöautoille sattuu merkittävästi vähemmän sekä vammautumiseen että kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin vanhemmille henkilöautoille, joissa ajonvakautusta ei ole.

– Ajoneuvon hallinnan tahaton menetys estyy ajonvakautuslaitteistolla noin 70–80 prosentin teholla, hän kertoo.

Ajonvakautusjärjestelmän tarkoituksena on estää auton heittelehtiminen. Se pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan ja käytännössä laskee moottorin tehoa ja korjaa auton kulkusuuntaa jarruttamalla yksittäisiä pyöriä. Järjestelmä on kytköksissä lukkiutumattomiin jarruihin ja luistonestojärjestelmään.

Ei ylinopeutta, mutta täysin väärä tilannenopeus

Tervo on ottanut julkisuudessa paljon kantaa nykyiseen liikennevalvontaan. Hänen mielestään liikenteen turvallisuuskeskustelu pyörii liikaa pelkkien pienien ylinopeuksien automaattivalvonnan ympärillä. Samalla törkeät vaarantamiset ovat Tervon mukaan lisääntyneet poliisiresursseista johtuvan alhaisen kiinnijäämisriskin vuoksi.

Tervo kertoo, että nopeusrajoitusten noudattaminen on vain osa totuutta, sillä kuten tiistain kaaos osoitti, voivat ajo-olosuhteet olla niin huonot, että nopeutta voi olla hyvin paljon liikaa, vaikkei nopeusrajoitusta rikottaisikaan. Hän pitää oikeaa tilannenopeutta ja ajokuntoa liikenneturvallisuuden tukijalkoina.

– Ylinopeuksista puhutaan paljon, mutta kriittisen huonossa kelissä sallittu nopeus on aivan liian korkea. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, eikä siitä kunnolla tiedoteta, Tervo kertoo.

Muista tämä jarrutusmatkasta

Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli nopeutta alennetaan vain neljänneksellä, jarrutusmatka peräti puolittuu. Liukkaalla tämä korostuu ja voi merkitä jopa useamman sadan metrin jarrutusmatkaa esimerkiksi sadan kilometrin tuntinopeudesta.

Katso alta video, miten jarrutusmatka lyhenee merkittävästi vain pienellä kaasujalan keventämisellä.

Katso mikä ero jarrutuksessa, kun vauhti putoaa 60 kilometrin tuntivauhdista 45:een 0:29
Viiden jälkeen -ohjelmassa tutustuttiin siihen, miten paljon pienikin nopeuden pudotus vaikuttaa jarrutusmatkaan.

Artikkelia muokattu 11.3. klo 9.45: Lisätty artikkeliin yhteyttä ottaneen lukijan kommentti siitä, että videolla näkyvässä autossa on luistonesto, mutta se on kytketty pois päältä.

Lue myös:

    Uusimmat