Lumi, vesi ja jää – näin talvikelit vaikuttavat jarrutusmatkaan

Ajoneuvon jarrutusmatka muuttuu ratkaisevasti keliolosuhteiden muuttuessa. Kuinka paljon henkilöauton jarrutusmatka pitenee, kun kuiva asfaltti vaihtuu lumiseen, vetiseen tai jäiseen alustaan?

Trafin erityisasiantuntija Jukka Vedenoja sanoo, että kelin lisäksi jarrutusmatkaan vaikuttavat oleellisesti myös ajoneuvon massa ja renkaiden ominaisuudet. Renkaiden kunto vaikuttaa jarrutusmatkan pituuteen jo kuivallakin asfaltilla ajettaessa.

– Jos 80 km/h ajava auto jarruttaa (kesärenkailla) kuivalla asfaltilla, arvioni on, että jarrutusmatka on noin 30–40 metriä, Vedenoja kertoo.

Märällä asfaltilla samaa nopeutta ajavan talvirenkaisen henkilöauton jarrutusmatka pitenee jonkin verran olleen noin 35–55 metriä. Lumisella alustalla tyypillinen jarrutusmatka edellä kuvaillulla autolla on noin 55–70 metriä.

Jäällä ajaessa jarrutusmatka kasvaa jälleen roimasti, ja 80 km/h kulkevan henkilöauton kohdalla puhutaan jo 100–220 metristä.

– Siinä tulee hyvin suuri vaihteluväli riippuen siitä, onko alla uudet parhaat mahdolliset nastarenkaat vai kuluneet kitkarenkaat, joita ei välttämättä ole pohjoismaisiin olosuhteisiin edes tarkoitettu, Vedenoja sanoo.

Myös syksyin putoilevat lehdet tuovat oman haasteensa vähentämällä kitkaa. Suurin vaikutus lehtikelillä on kuitenkin raitiovaunuihin ja muihin kiskoilla liikkuviin välineisiin.

Renkaiden vaikutus jarrutusmatkaan suuri

Jarrutusmatkoja vertailtaessa tärkeintä olisi ottaa huomioon kelin ohella myös auton renkaiden turvallisuus sekä sopivuus vallitseviin keliolosuhteisiin.

– Renkaan ominaisuudet vaikuttavat todella paljon, sillä vaihteluväli (jarrutusmatkoissa) on todella iso, vaikka testattavana olisivatkin saman tyypin renkaat, eli kesärenkaat, kitkat tai nastat, rengasmerkistä ja kuluneisuudesta riippuen.

Myöskään sääolosuhteet eivät ole aina samanlaiset. Esimerkiksi jäisiä ajo-olosuhteita on vaikea yleistää, sanoo Vedenoja.

– Tyypillisesti kovalla pakkasella jääpinta on karheaa ja ei niin liukasta. Jos ollaan ihan nollan tuntumassa lämpötilassa ja jään päälle on tullut pieni vesikerros, niin renkaan alle muodostuu vesikerros, joka pienentää kitkaa ja lisää jarrutusmatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat