Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Kumpi pitää paremmin vetisellä asfaltilla, talvi- vai kesärengas?
Vastaus: Kun pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellaan talvirengasta, ovat lähtökohtina yleensä mahdollisimman hyvä lumi- ja jääpito. Toivottuun lopputulokseen pääseminen tapahtuu usein kuiva- ja märkäpidon kustannuksella.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä kaikilla osa-alueilla keskivertorengas, joka ei olisi oikein kaksinen lumi- tai jääkelillä, mutta eipä juuri kovin erikoinen myöskään vesikelillä tai kuivalla tien pinnalla ajettaessa.
Rengasteollisuus joutuukin tekemään kompromisseja ja miettimään painotuksia asiakastyytyväisyyden ja ennen kaikkea liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Vesiliirtoherkkyys
Kun verrataan uuden, pohjoismaiseen talveen suunnitellun, talvirenkaan vedenpoistokykyä kesärenkaaseen, ei voittajasta ole epäilystä. Kesärenkaan vedenpoistokyky on aivan omaa luokkaansa.
Tämä näytettiin toteen muun muassa Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 julkaistussa sadekelitestissä, jossa loppuun kulunut kesärengas läpäisi vettä paremmin kuin uusi laadukas kitkarengas. Mitä huonompi vedenläpäisykyky renkaalla on, sitä alhaisemmassa nopeudessa se nousee vesipatjan päälle ja auto lähtee vesiliirtoon. Samaisessa testissä, märällä pinnalla, jarrutusmatka uudella kitkarenkaalla oli pidempi kuin loppuun kuluneella kesärenkaalla.

