Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Nasta- vai kitkarenkaat on tyypillinen keskustelunaihe työpaikkojen kahvihuoneissa tähän aikaan vuodesta. Jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa soveltuvat paremmin.
Joudun työni puolesta ajamaan paljon erilaisilla autoilla, joten kokemusta on molemmista rengasvaihtoehdoista. Omaan autooni olen valinnut ja valitsen jatkossakin nastarenkaat, koska Suomen vaihtelevissa talvikeleissä ne ovat turvallisempi vaihtoehto.
Tutkimus- ja testitietoa
Esimerkiksi VTT on julkaissut vuonna 2014 tutkimuksen ”Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa”. Tutkimuksen yhteenveto-osiossa todetaan seuraavasti: ”Talvirengastyyppejä tarkasteltaessa osoittautui, että onnettomuuden syntyyn ratkaisevimmin vaikuttaneella osallisella talvirenkaat olivat sitä useammin ei-nastoitettavat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut.
”Myös erilaiset talvirengastestit osoittavat, että hyvät nastarenkaat toimivat ja pitävät selkeästi kitkarenkaita paremmin liukkailla ajoalustoilla, kuten jäällä, vesijäisillä sivuteillä tai kiillottuneissa risteyksissä – siis juuri sellaisilla keleillä, jolloin kaikki mahdollinen pito on oikeasti tervetullutta.
Sulalla asfaltilla ajettaessa nasta- ja kitkarenkaiden toiminnassa ei testien mukaan ole olennaista eroa.

