Suomalaisilla rajut luulot talviajotaidoistaan – asiantuntijalta sataa neuvoja

Talviset ajo-olosuhteet ovat haastavat, mutta eniten onnettomuuksia aiheuttaa liian suuri tilannenopeus. Riskiä lisäävät kuluneet renkaat, joilla auton jarrutusmatka pitenee ja käsittely vaikeutuu.

Jopa yli 80 prosenttia suomalaisautoilijoista pitää itseään hyvänä tai melko hyvänä talvikelien kuskina, yhdeksän prosenttia mainitsee itsensä jopa erinomaiseksi ja vain muutama prosentti heikoksi talviautoilijaksi, selviää Nokian Renkaiden teettämästä talvirengastutkimuksesta.

Keski-ikäiset äijät pitävät itseään mestarikuljettajina

Keskimäärin miehet pitävät itseään parempina talviautoilijoina kuin naiset. Keski-ikäisistä, 35–54-vuotiasta löytyi muita ikäluokkia enemmän niitä, jotka kokivat olevansa hyviä kuskeja vaihtelevissa talviolosuhteissa. Tulotason noustessa usko omiin kykyihin tuntui kasvavan.

– Monikaan autoilijoista ei ole päässyt ajamaan todellisissa ääriolosuhteissa, joten taitoja yliarvioidaan. Toisaalta liikenteessä on myös supervarovaisia, etenkin ikääntyneitä tai vasta kortin saaneita, jotka ajavat alle nopeusrajoitusten. Vaaratilanteita syntyy kaikille tiellä liikkujille, kun raskaalla kaasujalalla tehdään varomattomia ohituksia, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tilannenopeus ja ajotyyli suurimmat riskitekijät

Suurimpia talviajon riskitekijöitä ovatkin tilannenopeus ja kuljettajan ajotyyli. Perussääntö on, että kun vauhti kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Jos ajaminen ja talven vaihtelevat keliolosuhteet osattaisiin suhteuttaa toisiinsa, liikenne todennäköisesti sujuisi turvallisemmin

– Tänäkin vuonna talvi tulee yllättämään autoilijat. Kesärenkailla lipsutellaan liian pitkään tai alle vaihdetaan kuluneet talvirenkaat, joiden pito ei riitäkään liukkailla. Liikaa luotetaan myös luistonestoon ja muihin turvajärjestelmiin, joita löytyy uudemmista autoista.

Renkaita kierrätettävä edestä taakse usein

Talvirenkaiden urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä renkaita vaihdettaessa, sillä ne ehtivät kulua noin millin ennen varsinaisten pakkas-, lumi- ja jääkelien alkamista.

Jos renkaissa on kulunut pintakuvio ja matala urasyvyys, liukkaalla säällä auton jarrutusmatka pitenee ja sen käsittely vaikeutuu. Renkaat eivät myöskään kykene siirtämään lunta ja sohjoa renkaan alta, jolloin tuntuma tiehen katoaa helpommin.

– Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että varsinkin takapyörät pitävät otteensa tiestä. Jos takapyörät irtoavat, auto yliohjautuu ja sen oikaiseminen on haasteellista, varsinkin tottumattomalle kuljettajalle. Koska vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät, kannattaa renkaita kierrättää etuakselilta taka-akselille noin 8 000 – 10 000 kilometrin välein, Morri ohjeistaa.

Tasaisesti kuluneilla renkailla pito on tasapainoisempi erityisesti kaarteissa ja auto on paremmin hallittavissa ääritilanteissa. Myös ilmanpaine vaikuttaa ajovakauteen. Se olisi hyvä tarkistaa kolmen viikon välein.

Lähde: Nokian renkaat

Lue myös:

    Uusimmat