Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisilla rajut luulot talviajotaidoistaan – asiantuntijalta sataa neuvoja

Lumi yllätti autoilijoita kuutostiellä Joensuun eteläpuolella 23. syyskuuta 2014.
Lumi yllätti autoilijoita kuutostiellä Joensuun eteläpuolella 23. syyskuuta 2014. Str / Lehtikuva
Julkaistu 20.11.2015 05:43

MTV LIFESTYLE

Talviset ajo-olosuhteet ovat haastavat, mutta eniten onnettomuuksia aiheuttaa liian suuri tilannenopeus. Riskiä lisäävät kuluneet renkaat, joilla auton jarrutusmatka pitenee ja käsittely vaikeutuu.

Jopa yli 80 prosenttia suomalaisautoilijoista pitää itseään hyvänä tai melko hyvänä talvikelien kuskina, yhdeksän prosenttia mainitsee itsensä jopa erinomaiseksi ja vain muutama prosentti heikoksi talviautoilijaksi, selviää Nokian Renkaiden teettämästä talvirengastutkimuksesta.

Keski-ikäiset äijät pitävät itseään mestarikuljettajina

Keskimäärin miehet pitävät itseään parempina talviautoilijoina kuin naiset. Keski-ikäisistä, 35–54-vuotiasta löytyi muita ikäluokkia enemmän niitä, jotka kokivat olevansa hyviä kuskeja vaihtelevissa talviolosuhteissa. Tulotason noustessa usko omiin kykyihin tuntui kasvavan.

– Monikaan autoilijoista ei ole päässyt ajamaan todellisissa ääriolosuhteissa, joten taitoja yliarvioidaan. Toisaalta liikenteessä on myös supervarovaisia, etenkin ikääntyneitä tai vasta kortin saaneita, jotka ajavat alle nopeusrajoitusten. Vaaratilanteita syntyy kaikille tiellä liikkujille, kun raskaalla kaasujalalla tehdään varomattomia ohituksia, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Tilannenopeus ja ajotyyli suurimmat riskitekijät

Suurimpia talviajon riskitekijöitä ovatkin tilannenopeus ja kuljettajan ajotyyli. Perussääntö on, että kun vauhti kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Jos ajaminen ja talven vaihtelevat keliolosuhteet osattaisiin suhteuttaa toisiinsa, liikenne todennäköisesti sujuisi turvallisemmin

– Tänäkin vuonna talvi tulee yllättämään autoilijat. Kesärenkailla lipsutellaan liian pitkään tai alle vaihdetaan kuluneet talvirenkaat, joiden pito ei riitäkään liukkailla. Liikaa luotetaan myös luistonestoon ja muihin turvajärjestelmiin, joita löytyy uudemmista autoista.

Renkaita kierrätettävä edestä taakse usein

Talvirenkaiden urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä renkaita vaihdettaessa, sillä ne ehtivät kulua noin millin ennen varsinaisten pakkas-, lumi- ja jääkelien alkamista.

Jos renkaissa on kulunut pintakuvio ja matala urasyvyys, liukkaalla säällä auton jarrutusmatka pitenee ja sen käsittely vaikeutuu. Renkaat eivät myöskään kykene siirtämään lunta ja sohjoa renkaan alta, jolloin tuntuma tiehen katoaa helpommin.

– Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että varsinkin takapyörät pitävät otteensa tiestä. Jos takapyörät irtoavat, auto yliohjautuu ja sen oikaiseminen on haasteellista, varsinkin tottumattomalle kuljettajalle. Koska vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät, kannattaa renkaita kierrättää etuakselilta taka-akselille noin 8 000 – 10 000 kilometrin välein, Morri ohjeistaa.

Tasaisesti kuluneilla renkailla pito on tasapainoisempi erityisesti kaarteissa ja auto on paremmin hallittavissa ääritilanteissa. Myös ilmanpaine vaikuttaa ajovakauteen. Se olisi hyvä tarkistaa kolmen viikon välein.

Lähde: Nokian renkaat

Lisää aiheesta:

Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapaJännittääkö talviautoilu? Ei hätää, et ole yksin – tässä 4 vinkkiä kokemattomille kuskeilleTalvi yllätti vappuautoilijan – näin pärjäät kesärenkailla takatalven yllättäessäTrafi: Nastarenkaat Helsingissä hätävarjelun liioittelua – Autoliiton asiantuntijalta täystyrmäysKummat kannattaa valita, nasta- vai kitkarenkaat?Viisi vinkkiä: Aja oikein liukkaalla tiellä – runttaa rajusti ABS-jarruilla
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille