Lukioiden tasoerot pysyviä

MTV3:n uutisten lukioille tekemässä vertailussa ääripäiden tasoerot vaikuttavat pysyviltä.

Suomen lukioiden menestyksen erot ovat pysyviä, käy ilmi MTV3:n uutisten lukioille tekemistä vertailuista.

Suomessa on noin viidenkymmenen huippulukion ryhmä, kun taas vastaavasti nelisenkymmentä koulua menestyy yo-kokeissa heikosti vuodesta toiseen. Erot näkyvät selvästi, kun tarkastellaan MTV3:n uutisten yo-vertailuja kaikilta kolmelta viime vuodelta.

Ääripäissä ovat aina samat koulut vuodesta toiseen. Kun katsotaan vuosittaisia listoja, vertailujen sadasta parhaasta 54 on ollut joka vuosi samoja. Vastaavasti sadan heikoimmin menestyneen joukossa on joka vuosi ollut 38 samaa koulua. Ääripäiden tasoerto vaikuttavat pysyviltä.

Pääministeri puolustaa lukioiden vertailun julkisuutta

MTV3:n uutiset on kolmena peräkkäisenä vuonna pannut lukiot paremmuusjärjestykseen ylioppilaskirjoitusten tulosten perusteella. Kun lukiovertailu kaksi vuotta sitten tehtiin ensi kerran, tietojen julkistamisesta nousi häly. Kansanedustaja Matti Vanhanen vaati vuoden 2002 kesäkuussa eduskuntakyselyssä suurempaa avoimuutta puhuen isänä ja kunnanvaltuutettuna.

- Toiseksi puhun nyt päättäjänä, jos myös päättäjiltä kielletään näiden tietojen saanti, miten me voimme kohdistaa resursseja? Jos lukio tarvitsisi lisätukea, miten se voidaan tehdä ellei edes tällaista perustietoa anneta, kansanedustaja Vanhanen totesi.

Nyt pääministerinä Vanhanen on edelleen samaa mieltä.

- Minusta on hyvä, että julkisia palveluita ylipäätään pitää pystyä niiden laatua ja tuloksia vertaamaan. Se on meidän kansalaisten veronmaksajien etu, ja se on myös oppilaiden vanhempien etu. Uskon myös, että se on opettajakunnan etu, että he saisivat palautetta siitä, miten he ovat onnistuneet.

Opetusministeriössä suhtautuminen lukioiden vertailuun on lieventynyt.

- Kyllä minusta pitää tehdä koulukohtaista vertailua, ja tehdä myös laajemmin kuin pelkästään näillä ylioppilastutkintotuloksilla. Siihen pitää ottaa myös muita tekijöitä mukaan, toteaa opetusministeri Tuula Haatainen.

Opetushallinnossa kehitelläänkin parhaillaan uusia keinoja mitata koulujen työtä.

- Syksyllä tulee sitten esityksiä siitä, mitä ja millä tarkkuudella näitä tuloksia julkistetaan, mutta kyllä arvioinnin pitää olla avointa, Haatainen selventää.

Ministeriön oma tuore suunnitelma ei kuitenkaan kovin avoimelta vaikuta, sillä tulokset näyttäisivät jäävän edelleen sisäpiirin tiedoksi.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 10.06.2004)

(Seitsemän uutiset 10.06.2004)

Lue myös:

    Uusimmat