Lukijat: Tampereen ratikasta Raipe, pora tai poorvanki

Suunnitelma raitiotien rakentamiseksi Tampereelle kerää suosiota – ja lukuisia ehdotuksia kulkuneuvon tamperelaisesta lempinimestä.

Helsingissä raitiovaunu tunnetaan spårana tai raitsikkana, mutta MTV Uutisen lukijoiden ehdotusten mukaan tamperelaiseen suuhun sopisi sporan sijaan paremmin esimerkiksi pora.

– Tai Rapu. Eli Raire Pussi. Kyä se varmaan on raitikka, pohtii Vesa.

Nimimerkki Helminen ehdottaa "Raipea" Tampereen jääkiekkoikoni Raimo Helmisen mukaan. Nimimerkki Expat tarjoaa puolestaan muusikkovaihtoehtoa, Juicea.

Patrik vääntäisi ruotsalaisen Spårvagnin tampereeksi muotoon Poorvanki. Kirjoitusasun sijaan ääntäminen on tärkeää.

– Soon pora, tai ratikka, paino ärrällä, Arja painottaa.

"Liikenne sujuisi, tarjoaisi halvempaa asumista"

Tampereen kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta kesäkuussa. Suunnitelman mukaan raitiolinja veisi Hervannan kaupunginosasta keskustan kautta Länsi-Tampereelle. Toinen linja veisi keskustasta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan.

Hanketta puoltavan vihreiden kansanedustajan ja Tampereen kaupunginvaltuutetun Oras Tynkkysen mukaan raitiovaunu parantaisi huomattavasti liikenteen sujuvuutta.

– Oikeastaan jokainen, joka Länsi-Tampereella nykyisin liikkuu ruuhka-aikaa, tietää vastauksen, minkä takia ratikka kannattaa rakentaa. Eli jo nyt liikenteen sujuvuudessa on isoja ongelmia. Ne sujuvuusongelmat ei valitettavasti ratkea niin, että laitetaan paljon busseja kulkemaan sinne ruuhkaisen liikenteen sekaan. Vaan kyllä ratikka parantaa liikenteen sujuvuutta selvästi enemmän.

Raitiotien kustannusarvio on vajaat 250 miljoonaa euroa. Tynkkysen mukaan raitiovaunu olisi myös taloudellisesti kannattava investointi.

– Ratikan pyörittäminen ja ihmisten kuljettaminen ratikalle tulee kannattavammaksi kuin vastaavien ihmismäärien kuljettaminen bussilla. Jokainen vuosi, jolla meillä ratikka korvaa osan bussiliikenteestä, niin se ikään kuin säästää yhteiskunnan kirstuun rahaa. Mutta merkittävimmät hyödyt tulee kuitenkin sitä kautta, että voidaan erityisesti Länsi-Tampereelle kaavoittaa asuntoja ja toimitiloja ainakin reippaasti yli kymmenelle tuhannelle asukkaalle sellaisille paikoille, jotka ovat yhteiskunnan kannalta edullisempia.

Suunnitelman mukaan ratikkalinjan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan 2016. Koko linja olisi liikennöitävissä 2020-luvun alkupuoliskolla.


Lue myös:

    Uusimmat